Veel Franser en mooier dan de DS 7 wordt het niet. Dat vonden we al tijdens de introductie en dat vinden we na een uitgebreide test nog steeds. Kom met ons mee en laat je verleiden door deze Franse schone.
Rijtest DS 7 CrossbackEen waardige opvolgster

Het is vele jaren geleden dat een auto uit Frankrijk een dergelijke acte de présence gaf als de DS 7 Crossback dat nu doet. Misschien moeten we zelfs helemaal terug naar de naamgeefster, de originele DS.

Nu bestaat DS, al een tijdje met auto’s als de DS 3, DS 4 en DS 5. Maar hoewel zeker mooie en luxe auto’s, was de naam meer onderdeel van een slim bedachte marketingstrategie dan dat het echte opvolgers van de oorspronkelijke godin waren. Tot nu toe!
Rijtest DS 7 CrossbackDaar is ze

De DS 7 is een auto die al stilstaand ontzag inboezemt, zeker in de prachtige kleur oranje (Byzantin) van onze testauto. Zoals een échte mooie vrouw (of man) je de adem beneemt en je doet pauzeren voordat je op haar (of hem) afloopt, zo dwingt de DS 7 je eerst haar lijnen en details in je op te nemen voordat je plaats neemt.

In de enorme maar elegante grille zijn groot en stilistisch de letters DS te zien. Daarnaast staren de koplampen, die ieder bestaan uit drie lichtgevende juwelen, je verleidelijk aan terwijl je op de achtergrond de legendarische Edith Piaf hoort zingen: Des yeux qui font baisser les miens (vrij vertaald: ogen die je dwingen je blik af te wenden).

De chromen accenten over de hele auto en de achterlichten die weerkaatsen in een spiegel met ruitvormige motieven (de ruit is hét stijlelement van deze DS), alles is prachtig en oh zo Frans ontworpen.
Rijtest DS 7 CrossbackStap in!

En binnenin gaat het verder. Werkelijk alles wat je ziet, geeft het terechte idee dat een team Franse ontwerpers compleet los is gegaan. In eerste instantie is dit wat overweldigend en lijkt het iets te veel van het goede. Elk knopje, elk detail is speciaal en voorzien van het ruitvormige motief dat de rode draad vormt door de hele auto heen.

Het draagt ook niet direct bij aan een logische indeling. Zo duurt het even voordat je doorhebt dat het elegante sierstukje voorzien van het zogenaamde geguillocheerde “Clous de Paris”-motief en ingelegd met kristal midden op het dashboard in feite de volumeknop is. Maar na een aantal dagen ben je de indeling gewend en leer je de overdadige vormgeving steeds meer waarderen tot het punt dat je er echt van geniet. En om iedereen deze kans te geven, biedt DS 24-uurs proefritten aan.
Rijtest DS 7 CrossbackOp pad

Zodra je het rode knipperende DS logo boven op het dashboard, de startknop, indrukt, wek je de auto tot leven. Direct draait er een zeer fraai analoog klokje van B.R.M. zich om en schieten de twee 12 inch grote volledig digitale schermen aan. De eerste bevindt zich in het midden van het dashboard en huisvest alle infotainment en navigatie.

De tweede vind je achter je stuur. Hierop kun je geheel naar eigen wens de tellers weergeven, uiteraard in een ruitmotief. Maar je kunt hier ook de navigatie of zelfs de beelden van de infraroodcamera op zien.
Rijtest DS 7 CrossbackComfortabel sturen

Op de achtergrond, nou ja ook wel een beetje op de voorgrond, slaat de 2.0-liter diesel aan. Deze biedt 180 pk en 400 Nm aan romige soepele kracht. Gekoppeld aan een evenzo zijdezachte achttraps automaat, past hij uitstekend bij het comfortabele karakter van deze auto.

Want comfort is waar het in de DS 7 om draait. Verwacht niet te veel sportiviteit, dat bevalt haar niet. Hier draait het om zo relaxed en comfortabel mogelijk over de weg te zoeven. En daarin gaat de DS 7 ver. De auto scant zelfs het wegoppervlak voor je en past daar de vering en demping op aan. En dit werkt in 95 % van alle gevallen uitstekend.



Alleen op zeer slechte wegdekken of als je te hard over hobbels gaat, bereik je de grens van wat de auto aankan. De vering kan dan in sommige gevallen harde klappen doorgeven, wat jammer is en niet in lijn met je verwachting.
DS 7 Crossback

Moderne systemen

Dat de DS 7 het topmodel is, is duidelijk. Werkelijk alles wat PSA in huis heeft, zit op deze auto. Zo blijft hij automatisch binnen de lijnen, houdt zelf afstand tot je voorganger, leest de verkeersborden en remt automatisch in een noodgeval.

Veel van deze systemen komen we wel vaker tegen, maar de nachtcamera blijft toch iets bijzonders. Een infraroodsensor voor op de auto scant de weg vooruit en de computer herkent in dat beeld wat fietsers en voetgangers zijn. Door middel van een geel vierkant geeft de auto deze personen aan op je scherm. Het vierkant wordt vervolgens rood als je te dichtbij komt en niet reageert. Een leuke, maar ook zeker nuttige en veilige gadget.
Rijtest DS 7 Crossback

Conclusie

De DS 7 Crossback is wat ons betreft de eerste moderne DS die deze naam daadwerkelijk verdient en een waardige opvolgster is van de originele. Hoewel het misschien niet iedereen zal bekoren, zijn wij grote fan van haar prachtige vormgeving en het ongelooflijke oog voor detail dat het ontwerpteam ten tonele heeft gebracht. Maar misschien on voit la vie en rose? Gelukkig is het niet alleen maar mooi, de auto rijdt buitengewoon comfortabel en zit vol met de meest moderne technieken. Je rijdt al een DS 7 Crossback vanaf 39.990,- euro, maar voor onze rijk uitgevoerde Opera-uitvoering loopt het bedrag op naar 73.430,- euro.
Rijtest DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

Motor: 1.997 cc viercilinder diesel
Vermogen: 180 pk bij 3.750 tpm
Koppel: 400 Nm bij 2.000 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 215 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 9,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.510 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 4,9 l/100km
CO2-uitstoot: 128 g/km
Energielabel: E
Prijs vanaf: 39.990,- euro
Prijs testauto: 73.430,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: