De Abarth 124 spider was één van de lekkerste scheurijzers waar we vorig jaar mee op pad zijn gegaan, waarbij we erg genoten hebben van zijn bijdehante karakter en meer dan prima rijeigenschappen. Maar waar we in dat model de versnellingen met de hand moesten bedienen, biedt Abarth ook de luxe van een automaat. En natuurlijk kon ook deze telg niet aan ons oordeel ontsnappen.
Klassiek en agressief
Natuurlijk verandert een auto meestal niet wezenlijk zodra je er een andere versnellingsbak in lepelt. Nog altijd is de Abarth 124 spider -maak niet de fout dit een Fiat te noemen- een elegante maar agressieve auto. Het klassieke roadster-uiterlijk met lange motorkap, twee stoelen tegen de achterwielen aan en een korte achterkant is opgesmukt met allerlei visuele signalen die schreeuwen dat dit dé potente uitvoering is.
Vier uitlaatpijpen, een matzwarte gewrapte motorkap, sportieve voorspoiler, donkere Abarth velgen en logo’s met de befaamde schorpioen her en der verspreid, hier is duidelijk geen sprake van valse bescheidenheid of verhulling van karakter. Waar onze vorige testwagen ook nog eens in het fel rood uitgevoerd was, koos Abarth in dit geval voor rustig en fraai donkerblauw die de spider een gewenst stukje volwassenheid meegeeft.
Geen plek voor bescheidenheid
Van bescheidenheid is ook geen enkele sprake meer zodra je de startknop indrukt. Behoor je tot het type dat zich op feestjes liever op de achtergrond bevindt in plaats van midden op de dansvloer, dan kun je je op dit moment beter niet op de lage kuipstoelen van de Abarth begeven. Het is alsof de Italianen vergeten zijn de uitlaten van de 1.4 turbo benzinemotor (170 pk en 250 Nm) te voorzien van dempers, en de knallen in de motor direct doorgevoerd worden door de pijpen aan de achterzijde.
Zeker als de motor koud is en laag in de toeren, braakt deze Abarth 124 spider een ongelooflijke hoeveelheid geluid of herrie -naar gelang je voorkeur- uit. Opvallend is dat dit bij hogere toeren en een warmere motor een stuk subtieler wordt, wat als je nog enigszins bevriend wilt blijven met je buren een welkome afwisseling is.
Strak
Maar goed, je koopt geen Abarth om anoniem door het leven te gaan. Je hebt een bewuste keuze gemaakt om op te vallen en te laten zien dat je met iets speciaals op pad bent, en dat doet deze 124 spider uitstekend. Wat ook uitstekend is, is de wegligging. Met het lage gewicht van 1.060 kilogram, een perfecte 50/50 gewichtsverdeling en achterwielaandrijving was de basis, de Fiat 124 spider, al goed. Voor de Abarth zijn er andere vering en dempers en een mechanisch limited slip differentieel gemonteerd, die de sportiviteit een aantal niveaus hoger leggen.
Het maakt de auto niet verbazingwekkend minder comfortabel, maar de winst is direct terug te voelen in de manier waarop hij bochten neemt. Zelfs voor de meest enthousiaste stuurmannen en vrouwen onder ons die houden van stevig bochtenwerk, biedt de Abarth zeer lang heel veel grip. En mocht je over de grens gaan, laat een uitstekend werkend esp een kleine slip toe alvorens je met zachte hand terug te roepen. Uiteraard kan dit systeem ook volledig uit, waardoor je volledig aangewezen bent op je eigen stuurtalent, je bent gewaarschuwd!
De automaat, hemels of hel?
Wat voegt een automaat nu toe aan deze spider? Of neemt het juist iets weg van de Abarth ervaring? Puristen zullen een sportieve roadster als deze met een automatische versnellingsbak altijd met lede ogen bekijken. In hun beleving hoort in een klassiek model een klassieke handgeschakelde versnellingsbak. Maar puristen staan nu eenmaal niet bekend om hun gemakkelijke omgang met vooruitgang.
En een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, zoals in de Abarth spider te vinden is, is nu eenmaal de vooruitgang. Hij schakelt sneller dan je met de hand kunt doen en je kunt het stuur altijd met twee handen vasthouden (eventueel zelf schakelen kan met flippers), wat je focus op het sturen ten goede komt. En mocht je eens rustig willen toeren, dan neemt de versnellingsbak je al het werk uit handen.
Het lijkt ideaal, maar het is helaas niet helemaal rozengeur en maneschijn. Er is namelijk een korte vertraging tussen het bedienen van één van de flippers en de daadwerkelijke schakelacties. Over het algemeen niet heel storend, behalve als je zeer sportief aan het rijden bent, iets wat je in deze Abarth al snel doet. De schakelmomenten komen dan soms net op een ogenblik dat je die niet wilt, iets wat soms ook gebeurt als je de auto de versnellingen zelf laat kiezen. En dan blijkt dat er ergens in mij toch een purist schuilgaat, die de volledige controle over het schakelen in een dergelijke sportieve auto liever in eigen handen neemt.
Conclusie
De Abarth 124 spider is nog altijd een weinig subtiele sportieve, maar toch elegante verschijning. De wegligging is nog steeds fenomenaal en het geluid gaaf, maar soms ook wel licht beschamend. De automaat met dubbele koppeling levert een hoop voordelen en comfort. En toch gaat mijn voorkeur uit naar de handgeschakelde variant, wel als ik voor een Abarth kies; ik wil dan namelijk pure sportiviteit. Zou ik voor comfort gaan, dan zou ik de Fiat 124 spider nemen, en dan zeker weten wel met de automaat.
Abarth 124 Spider AT6
Motor: 1.368 cc viercilinder benzine met turbo
Vermogen: 170 pk bij 5.500 toeren
Koppel: 250 Nm bij 2.500 toeren
Transmissie: 6 v. automaat met dubbele koppeling
Aandrijving: achterwielen
Topsnelheid: 229 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 6,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.060 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6.6 l/100 km
CO2-uitstoot: 153 g/km
Energielabel: G
Basisprijs (rijklaar): 47.595,- euro
Prijs testauto (rijklaar): 55.494,- euro