Misschien is ‘Abarth 695 XSR Yamaha’ een wat verwarrende naam; hebben we het hier nou over een auto of een motor? Ga er maar eens lekker voor zitten, terwijl wij het je haarfijn uitleggen en meteen vertellen hoe dat nou rijdt.
Motorracen?
Abarth en Yamaha zijn verbonden met elkaar en voor wie niet geregeld naar de Moto GP kijkt, verdient dat een uitleg. De motoren van het Yamaha racing team, je weet wel, van onder andere Valentino Rossi, worden namelijk al jaren gesponsord door Abarth. En om deze samenwerking te vieren sloegen de Japanse motorfabrikant en de Italiaanse huistuner van Fiat de handen in elkaar.
Het resultaat is de Abarth 695 XSR Yamaha en de Yamaha XSR900 Abarth, een mooi paar waar we al eerder over berichtten. Maar nu werd het wel eens tijd om de auto aan een stevige test te onderwerpen.
Wat een bijdehandje!
Natuurlijk ziet iedereen meteen dat deze Abarth gebaseerd is op de Fiat 500 Cabrio, maar van een schattige damesauto is weinig meer over. Een ongelooflijk bijdehand autootje met stoere grijze lak kijkt je uitdagend aan vanuit zijn drie dubbele koplampen en lage grille.
Grote rode remklauwen van Brembo laten zich door de sportieve zwarte lichtmetalen velgen zien. En wie dan nog twijfelt aan de sportieve inborst van deze Italiaan, moet maar eens een blik op de achterzijde werpen. Twee vuistdikke carbon potten met daarop de iconische naam Akrapovic flankeren een heuse diffuser. Wat ons betreft is het uiterlijk van de Abarth XSR bijzonder goed geslaagd.
OMG, wat een geluid
Eén van de allerlekkerste dingen die je in deze Abarth kan doen -los van dat natuurlijk- is de sleutel omdraaien en de auto starten. Het is bijna niet voor te stellen wat een rauw en hard geluid de uitlaten uitbraken. Voor een moment waan je je daadwerkelijk op de grid in een raceauto met toch minimaal een V8.
Maar nee, dit geluid wordt geproduceerd door een 1.400 turbo. Ongelooflijk hoe de uitlaatkunstenaars van Akrapovic dat voor elkaar hebben gekregen. De 1.4 turbo, bekend uit alle andere Abarths, levert in deze uitvoering 165 pk en 230 Nm.
Te hoge maar wel mooie kuipstoelen
Het interieur van de 695 XSR is ook aangepakt met een werkelijk prachtig suède stuur, carbon dashboard en natuurlijk Abarth logo’s her en der. Het meest opvallende zijn echter de twee carbon kuipstoelen van Sabelt, die je aan alle kanten perfect ondersteunen en ook nog eens lekker zitten. Het is wel jammer dat ze voor een ideale zitpositie veel te hoog staan en helaas ook niet omlaag kunnen.
Een nieuwe versie van het U-connect infotainment systeem biedt alle moderne multimedia die je nodig hebt en heeft in de Abarth een aantal leuke functies. Zo houdt hij je 0-100 tijd bij, je topsnelheid en kun je uitdagende routes maken, delen en rijden van andere Abarth rijders over de hele wereld. Tevens vind je hier informatie over een groot aantal circuits, die je als een game één voor één moet afvinken. Benieuwd of er iemand ze ooit allemaal gaat doen in z’n Abarth.
Hoeken dat ding!
Ook het onderstel van de Abarth 695 XSR is stevig aangepast met vering van Eibach en dempers van Koni en dat merk je. Je kunt het autootje echt een bocht in hoeken, waarbij je verbazingwekkend lang grip blijft houden en ook op hoge snelheid -de XSR heeft een top van 218 kilometer per uur- blijft de auto als een blok op de weg liggen.
Met 165 pk op 1.050 kilogram, is de 695 lekker snel -van 0-100 kilometer per uur in 7.3 seconden- en wordt je goed in je stoel gedrukt. Door het verslavende uitlaatgeluid en de stevige vering denk je echter al snel veel harder te gaan dan je gaat. Beleving is het keyword in deze kleine racer.
Conclusie
De mannen van Abarth hebben met de 695 XSR Yamaha weer een heerlijke auto gebouwd. Een geluid om van te kwijlen, stoere Italiaanse looks, prachtige materialen en onderdelen en met meer dan voldoende beleving, het is weer een mooie geworden. Goed, de link met Yamaha gaat niet veel verder dan een gedeelde kleur en de naam, maar who cares, I want one! Helaas is de 695 XSR niet goedkoop met 37.995,- euro, maar je rijdt dan wel iets speciaals en nog een cabrio ook.
Abarth 695 XSR Yamaha
Motor: 1.368 cc viercilinder benzine met turbo
Vermogen: 165 pk bij 5.500 toeren
Koppel: 230 Nm bij 3.000 toeren
Transmissie: 5 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 218 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 7,3 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.050 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6.0 l/100 km
CO2-uitstoot: 139 g/km
Energielabel: G
Basisprijs (rijklaar): 37.995 euro
Prijs testauto (rijklaar): 37.995 euro