Toen Fiat met de elektrische 500 kwam, dachten velen, inclusief mijzelf, dat dit het einde van Abarth zou betekenen; het (sub-)merk dat al sinds de jaren vijftig snelle en heftige versies van Fiats maakt. ‘Abarthjes’ staan namelijk synoniem voor prestaties, geluid en bovenal emotie. Dat gold voor de 850 TC’s uit begin jaren zestig, de A112’jes uit de jaren tachtig en voor meer recente herrieschoppers als de 695 Biposto en 595C Competizione. Een dergelijk concept elektrisch maken, leek schier onmogelijk. EV’s kunnen namelijk misschien wel razendsnel en efficiënt zijn, op het vlak van emotie scoren ze doorgaans ruim onvoldoende.
Toen duidelijk werd dat er toch een Abarth versie van de 500 E gemaakt zou worden, zat ik in dubio. Aan de ene kant was ik blij dat het merk een toekomst kreeg, maar toen duidelijk werd dat de auto dezelfde elektromotor en accupakket zou krijgen als de Fiat, was mijn angst groot dat het hier louter zou gaan om een ‘aangekleed pakketje’. Omdat Italiaanse merken van mij echter altijd het voordeel van de twijfel krijgen, stapte ik met een open mind in de nieuwe Abarth 500 e voor een week van verassingen, plezier en….geruststellingen.
Techniek
Zoals traditie vereist is de Abarth 500 E sterk gebaseerd op de Fiat. Dusdanig, dat hij zelf, zoals gezegd, het accupakket en de elektromotor deelt. Het goede nieuws is echter, dat de auto een stuk meer pk en Nm heeft gekregen. Door aanpassingen in de omvormer en de manier waarop de accu’s met de motor verbonden zijn levert de Abarth 155 pk en 235 Nm; daar waar de krachtigste Fiat het moet doen met 118 pk en 220 Nm.
Door een andere verhouding in de aandrijving, resulteert dit in een 0-100 km/u tijd van zeven seconden. Een volle twee seconden sneller dan de Fiat. Dat de Abarth met hetzelfde 42 kWh accupakket zo’n 70 kilometer minder ver komt dan de Fiat, is gezien de stijging in potentie niet onlogisch, maar wel iets waar je rekening mee moet houden. Daarnaast is de ophanging een heel stuk stijver, heeft de auto grotere en bredere banden en zijn remmen een stuk sterker.
Uiterlijk
Behalve onderhuids, hebben de mensen bij Abarth ook hun best gedaan op het uiterlijk. Vooral de sportieve voor- en achterbumper en speciale velgen maken de auto een heel stuk agressiever. Precies zoals het een Abarth betaamt. En natuurlijk vinden we overal de naam en een nieuwe uitvoering van het logo: de schorpioen. Ook de kleuren van de Abarth zijn uniek: Acid Green (onze testauto), Poison Blue, Antidote White, Venom Black en Adrenaline Red.
De veranderingen in het interieur zijn minder ingrijpend, maar zeker doeltreffend. Een alcantara sportstuur met logo, Abarth pedalen, sportstoelen met goede grip en een met alcantara bekleed dashboard. Het voelt direct als iets speciaals. De vele stukken hard plastic, die de auto helaas deelt met de Fiat, doen daar soms helaas wel iets afbreuk aan.
Sound generator
Omdat men bij Abarth ook wel weet dat geluid een essentieel onderdeel van de beleving was, zijn ze de klanten tegemoetgekomen met de zogenaamde Sound Generator. Deze kleine speaker onder de auto produceert, of imiteert zoals u wilt, het geluid van de 595 en 695 Abarth. En flink hard ook!
Zeker stilstaand werkt dat heel leuk. In neutraal kun je gasgeven en het geluid doet dan verdomd goed een benzinemotor na. Het leidt ook tot vele verbazende gezichten, zeker als je daarna geluidloos wegrijdt.
Tijdens het rijden gaat het echter snel vervelen. Omdat een EV namelijk geen versnellingen heeft, is het geluid afhankelijk van de snelheid die je rijdt. Hoe sneller je gaat, hoe hoger de toeren klinken. En dat voelt onnatuurlijk. Op de snelweg klinkt het bijvoorbeeld alsof je veel te hoog in de toeren rijdt en ben je snel klaar met het continue geluid, dat ook vrij hard het interieur binnenkomt. Irritant is ook wel dat je deze functie alleen aan of uit kan zetten terwijl je stilstaat in z’n neutraal.
Het rijden
Als groot fan en ex-eigenaar van verschillende klassieke en moderne Abarths, was ik erg benieuwd of deze elektrische versie dezelfde gretigheid van sturen zou vertonen als zijn benzine gestookte broeders. Met 1.335 kilogram voor de Cabrio versie, zo’n 300 kilogram zwaarder als bijvoorbeeld de Abarth 595C Competizione, was ik enigszins huiverig.
Maar al bij de eerste bochten bleek mijn terughoudendheid onterecht. De Abarth 500 E stuurt heerlijk scherp in en heeft, mede door zijn lage zwaartepunt, erg veel grip. Met de altijd aanwezige kracht van de elektromotor, schiet je letterlijk de bochten uit.
Wat het meest verbaasde in positieve zin waren de snelle bochtenwisselingen. Dit is namelijk het punt waar nagenoeg iedere EV het laat liggen. Je hebt nu eenmaal altijd te maken met een hoog gewicht dat niet makkelijk van richting wil veranderen. Maar bij Abarth hebben ze dit goed voor elkaar. Ok, hij voelt minder lichtvoetig dan oude versies, maar zelfs bij snelle links-rechts-links bochten blijft hij opvallend strak. Het resultaat is dat je deze kleine Italiaan met groot vertrouwen bochten insmijt. En dat was nu precies altijd de grootste lol van een Abarth.
Rijmodi
Anders dan de Fiat, waar de rijmodi voornamelijk gericht zijn op zuinigheid, zijn ze in de Abarth op prestaties ingesteld. Standaard staat de auto in Turismo, waarbij de kracht beperkt is tot 136 pk. Daarboven bevinden zich Scorpion Street en Scorpion Track, die beide de volle 155 pk leveren.
In Track lijkt de auto nog iets feller te reageren, is de recuperatie veel minder zodat je nauwkeuriger kunt aanremmen en krijg je 10 km/u meer topsnelheid (max 160 km/u).
Conclusie
De Abarth 500 E is wat mij betreft een grandioos succes. Hij combineert flinke prestaties met een typische Abarth-wegligging en -uiterlijk en zorgt ervoor dat dit heerlijk (sub-)merk een toekomst heeft. Alleen dat is al alle lof waard. Het gaat echter verder dan dat. Met deze elektrische hot-hatch/cabriolet laat Abarth zien dat autorijden ook in de toekomst leuk kan zijn. Het is het eerste merk dat begrijpt dat het ware plezier niet zit in extreme, flitsende acceleratie, die maar al te makkelijk te behalen is met een elektromotor of twee. Autorijdend genot is een combinatie van lichtvoetigheid, gretigheid van insturen en bovenal beleving en emotie. En dat kunnen de Italianen als geen ander. BRAVO!
Abarth 500 E Turismo Cabrio
Aandrijving Elektromotor, 155 pk en 235 Nm, voorwielaandrijving
Getest bereik ca. 200 km
Batterij Li-Ion 42 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 1.330
0-100 in sec 7
Top in km/h 160
Vanafprijs in euro (cabrio) 45.990