Introductie
In de autowereld zijn er bepaalde iconische merken die altijd een speciaal plekje zullen behouden. Een van deze legendarische namen is het Italiaanse Alfa Romeo. Hun hedendaagse sedan, de Giulia, heeft door de jaren heen de harten van vele autoliefhebbers veroverd met zijn tijdloze design, verfijnde interieur, uitstekende prestaties en karaktervolle rijervaring. Met de facelift brengt Alfa Romeo nu enkele interessante vernieuwingen. Laten we de nieuwste versie van deze bolide eens nader bekijken en ontdekken waarom autorijden met deze schoonheid zo fijn is.
Design en interieur
Bij de facelift zijn enkele subtiele wijzigingen doorgevoerd om het exterieur een verfrissende update te geven. De kenmerkende ‘trilobo’-grille is behouden, maar is nu iets breder en straalt nog meer kracht uit. De nieuwe koplampen hebben een slanker profiel gekregen en zijn voorzien van geavanceerde LED-technologie, wat niet alleen zorgt voor betere zichtbaarheid, maar ook bijdraagt aan een moderner uiterlijk.
Binnenin de Giulia worden we verwelkomd door een luxueus en op de bestuurder gericht interieur. Alfa Romeo staat bekend om zijn vakmanschap en aandacht voor detail, en dat is ook hier duidelijk te zien. Hoogwaardige materialen sieren het dashboard, deurpanelen en stoelen, terwijl subtiele chromen accenten het geheel een vleugje elegantie geven
Het infotainmentsysteem is bijgewerkt, maar ontbeert helaas wel draadloze Apple Carplay en Android Auto, een gemiste kans. De stoelen zitten voortreffelijk en het sportstuur ligt fijn in je handen. Achter het stuur bevinden zich twee grote schakelflippers voor het handmatig bedienen van de ZF-automaat. Deze zijn niet aan het stuur verbonden, maar zitten vast aan de stuurkolom. Dat is even wennen, maar doordat ze wat groter zijn uitgevoerd kun je ze bij sportief rijden altijd vinden.
Aandrijflijn en rijden
Wat betreft de aandrijflijn heeft Alfa Romeo het gamma in Nederland zeer beperkt gehouden. Het model is enkel nog leverbaar met de 2.0-liter GME-motor, tenzij je kiest voor de Quadrifoglio uiteraard. De viercilinder is in onze testauto als Q4 gekoppeld aan een 8-traps ZF-automaat, die heerlijk schakelt en telkens weet welke versnelling de juiste is. Met 280 pk en 400 Nm is het absoluut niet behelpen in de Giulia, eigenlijk heb je niet meer nodig. Wel valt het motorgeluid wat tegen, zeker gezien de prominent aanwezige uitlaten aan de achterzijde. Hier had Alfa Romeo meer aandacht aan mogen besteden.
Bewust of onbewust, de aandacht van de Italianen is waarschijnlijk uitgegaan naar het onderstel. De Giulia staat bekend om zijn uitstekende wegligging en wendbaarheid, mede dankzij het gebruik van geavanceerde technologieën zoals het Q4 vierwielaandrijvingssysteem en Torque Vectoring. De precisie van de besturing en de uitgebalanceerde ophanging dragen bij aan een dynamische rijervaring die puur rijplezier biedt. Opmerkelijk is hoe de Giulia in staat is je een enorme glimlach te ontlokken wanneer je de grens opzoekt, maar je ook in alle comfort over de snelweg laat zoeven. Heel erg fijn en goed gedaan.
Conclusie
De Alfa Romeo Giulia van 2023 is zonder twijfel een indrukwekkende auto die zijn erfgoed eer aandoet. Met zijn vernieuwde design, verfijnde interieur, krachtige aandrijflijn en meeslepende rijervaring, weet deze Italiaanse schoonheid opnieuw de harten van autoliefhebbers te veroveren. Of je nu op zoek bent naar puur rijplezier, een vleugje luxe of gewoonweg een tijdloze schoonheid, de Giulia biedt het allemaal. Het is een viering van passie en techniek, en een herinnering aan de aantrekkingskracht van authentieke Italiaanse auto’s. Met de Alfa Romeo Giulia 2023 voel je je elke keer dat je achter het stuur kruipt, een ware autoliefhebber.
Alfa Romeo Giulia Q4 Veloce
2.0 liter Turbo benzinemotor 280pk en 400 Nm
Gewicht in kg (rijklaar) 1.620
Energielabel F
0-100 in sec 5,2
Top in km/h 240
Vanafprijs in euro 65.000
Prijs testauto in euro 77.093