Samenvatting
We kunnen ons voorstellen dat u als automobilist moe bent. Moe van al het gedoe over verbruik, files, wel of niet elektrisch, waterstof, snelheid die omlaag moet, stikstof en ga zo maar door. We zouden met z’n allen haast vergeten dat autorijden in basis nog steeds ontzettend leuk is, of dat in ieder geval kan zijn. Dat vereist echter wel de juiste auto, zoals bijvoorbeeld de Alfa Romeo Giulia Veloce. Een auto ontwikkeld met maar één doel voor ogen: zoveel mogelijk rijplezier. En als het testexemplaar dan ook nog eens in deze waanzinnige ‘gouden’ uitvoering komt, dan heeft u hiermee het beste medicijn tegen de huidige, donkere tijden.
She’s still got it
Je moet het wel durven, rondrijden in een gouden auto, of zoals Alfa het noemt ‘Ocra (Oker) Lipari’. Waar het voor het merendeel over the top zou zijn, komt de Giulia Veloce er verdomd goed mee weg. Sterker nog, we hebben zelden zoveel opgestoken duimen en goedkeurende blikken mogen ontvangen.
En dan te bedenken dat het basisontwerp van de auto inmiddels alweer zeven jaar oud is. De gespierde lijnen, de ideale verhoudingen en de Italiaanse flair hebben echter nog niets van hun oorspronkelijke aantrekkingskracht ingeleverd. Integendeel: in het huidige landschap lijkt de Giulia alleen nog maar mooier geworden.
Deze wil je
Waar iedereen natuurlijk meteen begint over de Quadrifoglio, is de Veloce eigenlijk de Giulia die je wilt hebben. 510 pk op de alleen de achterwielen lijkt leuk, maar in de realiteit kun je zelden het potentieel benutten. Nee, dan zijn de 280 pk en 400 Nm van de Veloce, verdeeld over alle vier de wielen, een stuk aantrekkelijker.
Je kunt nog eens flink door de versnellingen heentrekken zonder direct belachelijk hard te rijden en met de AWD kunnen zelfs minder begenadigde rijders een flink potje sturen. Want wat een strakke wegligging, ongelooflijk! Een van de beste onderstellen ooit voor een sedan ontwikkeld. En daarnaast: van 0-100 km/u in iets meer dan vijf seconden is ook weer niets om je voor te schamen.
Laat dat maar aan Italianen over
Het is misschien niet altijd het meest modern, maar niemand ontwerpt en maakt interieurs zoals Italianen dat doen. Werp maar eens een blik op het innerlijk van de Giulia. Prachtige sportstoelen, die je ook nog eens perfect op je plek houden. Een strak, maar vloeiend lopend dashboard met achter het stuur nog echte tellers. Heerlijk!
Gelukkig is deze Giulia na zijn update van nu alweer een jaar geleden nog steeds helemaal bij de tijd met Android Auto en Apple Carplay en een bijzonder handig geplaatste draadloze lader voor de telefoon net onder de armsteun. Ook qua veiligheids- en rijhulpsystemen is de Giulia volledig up-to-date, dus geen wensen daar.
Een manco
Is alles dan perfect aan deze bevallige Italiaanse? Hoe verliefd we ook zijn, we moeten toch een bepaalde mate van objectiviteit handhaven en dus is het antwoord hierop ‘Nee’. Want hoe fijn de auto ook rijdt, een gemiddeld gemeten verbruik van 1 op 11 is niet meer van deze tijd. Toegegeven, wij houden van soms doorrijden, maar zeker niet de hele tijd. En zelfs lange stukken cruise control op 110 km/u op de snelweg wisten het verbruik nauwelijks te drukken.
Dat is natuurlijk ook niet zo vreemd. Vierwielaandrijving en bijna 300 pk zonder enige vorm van elektrificatie; dat wil wel. En dat is waarschijnlijk de grootste achilleshiel van de Giulia: het ziet er ook niet naar uit dat er een vorm van hybride aandrijving komt. En dat terwijl Alfa Romeo met de onlangs geïntroduceerde Tonale duidelijk laat zien de techniek wel in huis te hebben. Een gemiste kans, zouden wij zeggen.
Conclusie
Aan de andere kant is zeuren over het verbruik van een auto als de Giulia Veloce net zoiets als de calorieën tellen van een mooi bord pasta. Ja, het kan allemaal beter en gezonder, maar wie zo denkt, snapt het niet. Het gaat om emotie, om smaak en om de voorliefde voor de mooie dingen van het leven. En hoewel we allemaal weten dat we moeten nadenken over onze voetafdruk op de aarde en angstvallig kijken naar een toekomst die er soms wel erg donker uitziet, moeten we ook zeker niet vergeten dat van het leven genoten moet worden. En geloof ons: daar helpt een Alfa Romeo Giulia Veloce buitengewoon goed bij.
Alfa Romeo Giulia Veloce
Aandrijving 2,0-liter benzine viercilinder turbo, 280 pk en 400 Nm
Versnellingsbak Achttraps Automaat, vierwielaandrijving
Gewicht in kg 1.505
Gemeten verbruik 1 op 11
CO2-uitstoot (g/km) 175-184
Energielabel D
0-100 in sec 5,2
Top in km/h 240
Vanafprijs rijklaar in euro 50.400 (Veloce vanaf 67.400)
Prijs testauto in euro 71.024