Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, wie dit werkelijk goed uitspreekt, lijkt de eerste regels van een opera van Rossini te zingen. Een sport-SUV met 510 pk, gegoten in een maatpak in de fijnste Italiaanse snit en wij konden, nee wij mochten, hier mee op pad. Che bella vita!
Rijtest Stelvio QuadrifolgioCuore Sportivo

De Alfa Romeo Stelvio is wat ons betreft een van de mooiste SUV’s van het moment. Niet te groot, niet te klein, goed geproportioneerd met welvingen en strakke lijnen op de juiste plekken. Wij waren dan ook al behoorlijk enthousiast over de 2.2 diesel en de 2.0 turbobenzine. De Quadrifoglio is echter van een compleet andere orde.

Dat begint bij il cuore sportivo, het hart van de auto. Want hier klopt de meesterlijke 2,9-liter V6 turbo die we al kenden uit de beestachtige Giulia Q. Met 510 pk en 600 Nm die via een razendsnelle achttraps automaat op alle vier de wielen worden overgebracht, staat hier een SUV die het menig sportauto moeilijk maakt.
Subtiel sportief

Natuurlijk zijn Italianen, met hun grenzeloze gevoel voor smaak en stijl, het aan zichzelf verplicht een dergelijke auto met klasse aan te kleden. Met iets bredere randen langs de wielkasten, vier uitlaten in een speciale achterbumper en twee kleine, maar betekenisvolle klavertjesvier op de flanken, ziet de Stelvio Q er subtiel sportief uit.

De koelsleuven in de motorkap en de gigantische velgen met geventileerde schijven zijn iets minder subtiel en maken zelfs de niet-kenner duidelijk dat het hier om een beest gaat. En dan die kleur, Blue Misano, vernoemd naar het beroemde circuit. Was vroeger rood onze favoriete kleur op een Alfa, deze prachtige blauw doet ons nu twijfelen.
Rijtest Stelvio QuadrifolgioTwee belangrijke knoppen

Binnenin zien we hetzelfde strakke interieur dat we al kenden uit de Giulia en andere Stelvio’s, alleen nu voorzien van perfect zittende kuipstoelen in leer en alcantara. Verder geen schreeuwerige logo’s, alleen een heel klein Quadrifoglio logo in je kilometerteller.

Twee knoppen zijn in de Alfa Romeo Stelvio Q van groot belang. De eerste is de felrode startknop op het stuur, de andere is de DNA-knop naast je. Met deze laatste verander je deze SUV van comfortabele cruiser (in de A- en N-stand) naar brute sportwagen (D- en Racestand).
Rijtest Stelvio QuadrifolgioWat een snelheid!

Het is ongelooflijk hoe snel de Stelvio Quadrifoglio van zijn plek komt en vooral met hoe weinig drama. Waar de Giulia Q het moet doen met achterwielaandrijving en alleen door zeer goede rijders kan worden getemd, de Stelvio is met zijn vierwielaandrijving een stuk toegankelijker.

Zelfs in herfstige omstandigheden met veel regen en bladeren op de weg, knalt deze SUV genadeloos van zijn plek. Geen launch control of wat dan ook, gewoon rechtervoet naar beneden en gaan.

Onder deze situaties is het wel aan te raden de auto in de D-stand te houden. Hierbij helpen alle elektronische systemen je, maar gunnen je een beetje speelruimte. Zet je de knop in de Race-stand, dan moet je het allemaal zelf doen. Leuk voor droge wegen, maar in de regen een ander verhaal. We hebben het hier namelijk wel over 510 pk!
Bochten, bochten en nog eens…

Is de snelheid indrukwekkend, de manier waarop de Stelvio bochten aanvalt is minstens net zo grandioos. Met zo’n heerlijk typische Alfa gevoel, stuurt de SUV scherp in en door de vierwielaandrijving kun je al vroeg op het gas. Zoek je hierbij de grens op, dan merk je dat een groot deel van de power naar de achterwielen gaat.

Ook van snelle bochtenwisselingen is de Q niet onder de indruk en blijft dankzij de actieve vering en demping vele malen vlakker op de weg liggen, dan je voor mogelijk houdt voor een SUV. En ook de stalen remmen- keramische schijven zijn een optie van 6.194,- euro- zijn goed op hun taak berekend.
Comfort?

En is het dan allemaal maar knallen? Nee, je kunt deze Quadrifoglio ook gebruiken als comfortabele dagelijkse auto. Met de dempers in de zachte modus en de motor en gasrespons in een van de meer rustige standen, kun je hier dagelijks prima in vertoeven.

Maar geloof ons, er gaat geen dag voorbij dat je ‘m niet in een sportstand zet, een tunnel zoekt en terwijl je met grote kracht in je stoel gedrukt wordt, de ramen open doet om het heerlijk geluid van de V6 te horen.
Rijtest Stelvio Quadrifolgio

Conclusie

De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is een ongelooflijke mooie, snelle en sportieve SUV, die bij ons direct in de top 5 van fijnste auto’s ooit beland. De immer aanwezige kracht van de V6, de manier waarop hij zonder drama bochten aanvalt en het levendige stuurgevoel, maken hem ongekend. Voor al dit Italiaanse lekkers betaal je vanaf 127.750,- euro. Vink je nog wat extra opties aan zoals een open dak, dan kom je net als onze testauto al snel uit op 135.025,- euro.  

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Motor: 2.891 cc V6 Twinturbo
Vermogen: 510 pk bij 6.500 tpm
Koppel: 600 Nm bij 2.500 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 283 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 3,8 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.730 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 9,8 l/100 km
CO2-uitstoot: 210 g/km
Energielabel: G
Prijs vanaf: 127.750,- euro
Prijs testauto: 135.025,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: