Eerder reden wij al met de Alfa Romeo Tonale mild hybrid, een veelzijdige compacte SUV die de eerste stap naar de toekomst moet zijn voor dit mooie Italiaanse merk. Want hoewel de Stelvio en Giulia heerlijke auto’s zijn, is het de Tonale die wél goed verkoopt. Helemaal bovenaan de uitvoeringenlijst staat de Tonale plug-in hybrid, die met 280 pk en vierwielaandrijving dé nieuwe interpretatie moet zijn van de ‘cuore sportivo’.
Aandrijflijn
Laten we meteen beginnen met het grootste verschil tussen de PHEV en zijn niet ‘stekkerende’ broertjes: de aandrijflijn. De PHEV heeft als basis een volledig aluminium 1,3-liter MultiAir turbobenzinemotor die 180 pk op de voorwielen levert. Deze ICE (Internal Combustion Engine) wordt bijgestaan door een zogenaamde Belt Starter Generator (BSG). Deze generator, die stroom opwekt als een normale dynamo, kan tevens kracht aan de krukas terug leveren en zo de ICE bijstaan in het accelereren, tijdens schakelmomenten of bij het in- en uitschakelen.
Op de achterwielen is daarnaast een 123 pk, 250 Nm elektromotor geplaatst, die door een 15,5 kWh lithium-ion batterij van energie wordt voorzien. Bij elkaar zorgt dit voor een gecombineerd vermogen van 280 pk, vierwielaandrijving (door Alfa Romeo Q4 genoemd) en een 0-100 km/u sprint van 6,2 seconde.
Zuinig en prestaties
Deze aandrijflijn moet zuinigheid met prestaties en rijplezier combineren. Om met dat eerste te beginnen: doordat de PHEV een redelijke batterij heeft, kun je tot circa 45 kilometer volledig elektrisch rijden. Dat drukt het verbruik natuurlijk enorm. Sterker nog, als je netjes stekkert, kun je voor de meeste kilometers met alleen de elektromotor af. Die is in zijn eentje weliswaar niet enorm sterk, maar voldoende om met het verkeer mee te komen.
De lol begint echter natuurlijk pas wanneer alle motoren samenwerken. Om het maximale uit de auto te halen is het zaak om met de befaamde DNA-knop de rijmodus Dynamic te kiezen. Pas dan krijg je alle pk’s en alle Nm’s tot je beschikking.
Lekker snel
Door de directe kracht van de elektromotor schiet je van je plek. Het duurt heel even voordat de MultiAir motor op stoom is, maar als die erbij komt, laat deze jonge Alfa telg een fikse acceleratie zien. Dankzij het Q4 systeem heeft de auto daarbij ontzettend veel grip.
Een bijzondere gewaarwording is ook het schakelen. De razendsnelle automaat heeft heel even nodig om de volgende versnelling in te zetten, maar zelfs tijdens deze korte pauze, blijft de auto versnellen dankzij de elektromotor op de achteras die kracht blijft leveren.
Het enige punt van kritiek is wat er gebeurt als je rustig rijdt in de ‘normale’ rijmodus en je plots wilt accelereren. De ICE moet op stoom komen, de computer moet de elektromotor aansturen en dat alles kost net even wat meer tijd dan je werkelijk wilt. Verder is er weinig te klagen.
Onderstel
De PHEV is voorzien van een adaptief onderstel dat in een comfort- en een sportmodus te zetten is door middel van een extra functie op de DNA-knop. De comfort stand is wat ons betreft te zacht. Ja, het is comfortabel, maar na hobbels en kuilen blijft de auto wat deinen. Niet per se fijn en zeker niet passend bij Alfa Romeo.
Veel beter is de sportstand, die hoewel hij wat aan de harde kant is, veel beter bij de auto past. De Tonale stuurt dan scherp en enorm direct in, houdt zijn lijnen goed en heeft weinig moeite met snelle bochtenwisselingen. En, dit is een groot voordeel, je merkt niets van de extra kilo’s van het accupakket.
Is alles dan perfect? Nee, een klein puntje: voor zover wij konden zien, schakelt de sportstand van het onderstel pas in zodra je de Dynamic rijmodus hebt geselecteerd. Maar daarmee krijg je ook direct het felle karakter en de meest onzuinige motorstand. Je kunt dus niet in de ‘normale’ rijmodus het onderstel in sport zetten. Je bent dan gebonden aan de voor ons té zachte comfortstand.
Uiterlijk en interieur
Qua design verschilt de PHEV niet veel van de eerder door ons gereden Tonale mild-hybrid. Een onderscheidend en Italiaans ontwerp, dat vooral aan de voor- en achterzijde erg mooi smoelt. De zijkant is wat anoniemer, maar dat geldt nagenoeg voor iedere compacte SUV.
Het interieur daarentegen is op en top Italiaans design in een compleet eigen en zeer herkenbare Alfa Romeo stijl. Mooie digitale tellers, die in te stellen zijn in de vormgeving van Alfa Romeo’s uit de zestiger jaren of een compleet modern design. Uiteraard een volledig infotainment systeem en alle moderne rijhulp- en veiligheidssystemen. Voor een compleet overzicht verwijzen we naar ons eerdere artikel.
Conclusie
Hoewel niet helemaal perfect is de Alfa Romeo Tonale PHEV de lekkerste uit de reeks. Een snelle aandrijflijn (mits in Dynamic) die tevens goed zuinig kan zijn, gecombineerd met een fijn onderstel, een prachtig interieur en een over het algemeen onderscheidend uiterlijk. En door de in Nederland gunstige belastingregels voor plug-in Hybrides, is deze 280 pk sterke Tonale PHEV Veloce slechts iets meer dan 6.000 euro duurder dan de eerder gereden 160 pk Mild Hybrid Veloce. Wat ons betreft dus een no-brainer.
Alfa Romeo Tonale PHEV Q4
Aandrijving 1,3-liter benzine MultiAir + elektromotor, vierwielaandrijving
Gecombineerd vermogen 280 pk
Batterij Li-Ion 15,5 kWh
Gewicht in kg (leeg) 1.810
Energielabel A
0-100 in sec 6,2
Top in km/h 206
Vanafprijs in euro 55.720,-
Prijs testauto in euro 63.684,-