Samenvatting
Het ging een tijdje niet zo lekker bij een van de mooiste merken: Alfa Romeo. Na het verdwijnen van de Giulietta en de Mito, moesten de Giulia en de Stelvio de kar trekken. Fantastische auto’s, maar door het ontbreken van elke vorm van elektrificatie, niet geheel van deze tijd. En vooral in ons land daardoor erg duur. Achter de schermen werkten de Italianen echter aan een volledig nieuwe auto: de Tonale. Wij gingen een week op pad met deze auto die Alfa Romeo moet redden.
Tonale
De Tonale is net als zijn grote broer, de Stelvio, vernoemd naar een van de mooiste passen in Italië. Wie ooit de Dolomieten bezoekt, in de buurt van Trento is en van autorijden houdt, moet deze Passo Tonale zeker eens proberen. Prachtige, bochtige wegen en haarspeldbochten, waarbij je na iedere draai getrakteerd wordt op indrukwekkende vergezichten.
Dat Alfa Romeo een dergelijke weg kiest voor de naam van zijn nieuwe, kleine en luxe SUV belooft veel goeds. Bij de ontwikkeling hebben ze dan ook geen halve maatregelen genomen. Een volledig nieuw onderstel, waarin alleen hybride aandrijflijnen verkrijgbaar zijn, moet het échte Alfa Romeo gevoel geven. Met andere woorden, gevoelig sturen, een strakke wegligging en net even wat anders dan de gevestigde orde.
Een echte Alfa?
En om meteen met het belangrijkste te beginnen: Ja! De Tonale stuurt en rijdt als een echte Alfa. Het gevoel en de communicatie via het stuur, de lichtvoetigheid maar toch de solide wegligging en het scherpe instuurgedrag komen heel dicht bij de Stelvio. En dat wil wat zeggen, want dat is zo ongeveer de best sturende SUV.
Het is typisch een auto, waarvan hoe langer je erin in rijdt, hoe kleiner en wendbaarder hij voelt. Een auto die je bij z’n lurven wil pakken en elke bocht wilt insmijten. Een auto die zich, inderdaad, op zijn best voelt op bochtige wegen zoals de pas waarnaar hij vernoemd is.
Uiterlijk
Het tweede punt waaraan een Alfa Romeo moet voldoen, is een bovengemiddeld mooi uiterlijk, bereikt door sportieve lijnen te combineren met Italiaanse flair. En ook daar zijn ze wat ons betreft in geslaagd. Vooral de voorkant is door een ringetje te halen met prachtige drieledige koplampen en een mooie nieuwe grille (die nu ook op de nieuwe Giulia en Stelvio te zien is).
Ook de achterkant met zijn brede strook lichten met in het midden het roemrijke logo, staat de auto goed. Het profiel van de zijkant is wat minder spannend, maar dat geldt voor alle SUV’s. Het blijven altijd vrij ‘volle’ auto’s, waar lastig scherpte in te krijgen is. Gelukkig maken de licht spitse neus, de coupé lijn en de typische Alfa velgen een hoop goed.
De Tonale is in verschillende uitvoeringen te krijgen, die allen historische namen dragen. Het begint bij de Super en loopt via de Sprint en de Veloce naar de Ti. Dit zijn dus puur uitvoeringen, die verder niets zeggen over de aandrijflijn.
Aandrijflijnen
Zoals gezegd is de Tonale alleen verkrijgbaar als hybride en daar zijn een aantal opties in. Zo zijn er twee HEV’s (dus zonder stekker), van 130 en 160 pk. Beide zijn voorzien van dezelfde 1,5-liter viercilinder turbo, alleen heeft de 160 pk-variant een variabele turbo. In beide gevallen werkt de brandstofmotor samen met een elektromotor van 20 pk. In feite qua techniek dezelfde aandrijflijn als in de Jeep Renegade en Compass. Helemaal bovenaan de lijst staat een plug-in hybride (PHEV) Q4 met een 1,3-liter MultiAir met elektromotor en een vermogen van 280 pk.
Onze testauto was voorzien van de HEV met 160 pk (+20 pk van de elektromotor). Naast de fantastische wegligging, was deze motorisering de grote verrassing. Onze ervaring met de Jeeps deden namelijk nergens vermoeden dat een andere afstelling eenzelfde aandrijflijn zo totaal anders aan kan laten voelen.
Krachtig, maar zuinig?
Zeker in de D-stand (Dynamic)- de Tonale is net als alle Alfa’s voorzien van de inmiddels beroemde DNA-knop- reageert de aandrijving buitengewoon fel en weet een flinke acceleratie te bewerkstelligen. Hierbij gebruikt de auto de elektromotor voor maximale prestaties en dat merk je. Had iemand ons verteld dat er 200 pk in het vooronder lag, dan hadden we het ook geloofd.
Is de Tonale nu ook zuinig met zijn hybride aandrijflijn? Dat ligt heel erg aan je rijstijl en de gekozen rijmodus. In de Neutral-stand en rustig rijden, haal je met gemak 1 op 16. Maar rijd je net als wij steeds in de D-stand (en dat doe je!), dan daalt het naar een niet zo zuinig 1 op 11. Tsja, de kracht moet ergens vandaan komen.
Interieur
Ook het interieur is volledig nieuw met grote digitale schermen, waarop alle informatie naar eigen wens in te stellen is. Het leukste is om de ‘tellers’ in de stand Heritage te zetten. Daarmee krijg je een kopie van Alfa Romeo tellers uit de jaren zestig. Prachtig! Gelukkig is er verder ook veel aandacht besteed aan gebruiksvriendelijkheid, waardoor de Tonale zich prima staande kan houden in dit concurrerende segment.
Waar hij zijn tegenstanders overtreft is in de vormgeving. Strak, maar toch met Italiaanse warmte en met louter mooie materialen én een erg goede afwerking. Ook de stoelen zitten als gegoten en gelukkig houdt Alfa Romeo nog vast aan fysieke knoppen voor zaken als de airconditioning, in plaats van alles maar digitaal te doen. Kortom, ook hier wat ons betreft volkomen geslaagd.
Modern
Uiteraard is de Tonale voorzien van alle moderne rijhulp- en veiligheidssystemen, die je anno 2023 mag verwachten. Level 2 autonoom rijden, Blind Sport Detection, Lane Control, adaptieve cruise control, Drowsy Driver Detection, om er maar een paar te noemen.
Uniek in de autowereld is dat iedere Tonale wordt geleverd met een Non-Fungible Token (NFT), ofwel een digitaal waardecertificaat op basis van blockchaintechnologie. Hiermee worden alle gegevens, zoals onderhoudshistorie, gecodeerd opgeslagen zodat er nooit mee gesjoemeld kan worden.
Conclusie
Wat ons betreft is de Alfa Romeo Tonale inderdaad de reddende engel die het moet zijn. Een onderscheidend uiterlijk, bovengemiddelde goede rijervaring en continu het gevoel dat je met iets speciaals onderweg bent. Verder zo modern als een auto moet zijn, zonder traditionele waarden als ‘lekker rijden’ in de weg te zitten. Kortom, zoals een Alfa Romeo hoort te zijn.
Alfa Romeo Tonale Veloce 160pk
Aandrijving 1,5-liter benzine viercilinder variabele turbo (160 pk, 240 Nm) + elektromotor (20 pk, 55 Nm), voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 1,8 kWh
Gewicht in kg (leeg) 1.500
Energielabel B
0-100 in sec 8,8
Top in km/h 210
Vanafprijs in euro 42.400,-
Prijs testauto in euro 57.385,-