Zonder ook maar een meter te bewegen dwingt de Aston Martin V8 Vantage Roadster respect af met zijn aristocratische uiterlijk. Agressiviteit en elegantie, sportiviteit en klasse, de Aston weet ze feilloos te combineren tot één geheel. Mooi was dan ook de dag dat wij met deze nobele Engelsman op pad mochten.
De Roadster
De V8 Vantage Roadster werd in 2006 onthuld in Los Angeles. Gebaseerd op de toen al populaire coupe, bood deze open versie dezelfde specificaties, waaronder de 380 pk sterke 4,3 liter V8. In 2008 werd deze motor vervangen door een 40 pk sterkere 4,7 liter V8.
Lees ook onze rijtest met de tweedehands Audi r8!
De auto waar wij mee op pad gingen stamt uit oktober 2008 en staat voor 65.000 euro te koop bij Cabrioland in Den Haag. Met slechts 41.000 kilometer op de teller was de Aston eigenlijk net ingereden, wat ook aan alles te merken was. Onder de motorkap vonden wij de 4,3 liter V8 gekoppeld aan Sportshift semi-automatische versnellingsbak.
Classy
Voordat je plaatsneemt in een Aston Martin, neem je eerst het uiterlijk op, alsof je een goede wijn tegen het licht houdt en geniet van het bouquet voordat je een slok neemt. Een indrukwekkend front met de bekende Aston grille, koplampen die van zichzelf al snelheid uitstralen en een lange motorkap waaronder de machtige V8 zijn huis vindt.
Waar de voorkant mannelijke stoerheid uitstraalt, biedt een blik op de achterzijde vooral gevoelens van vrouwelijke rondheid en elegantie, bij elkaar de mythische combinatie die van auto’s works of art maakt. Gelukkig begrijpen de traditionele Engelsen ook goed dat een echte cabrio een stoffen dak heeft, wat dat staat toch veel beter?
British style
Was je al onder de indruk van de buitenzijde, het interieur doet daar nog een schepje bovenop. Prachtige leren kuipstoelen, veel echt aluminium en dan die tellers, bijzonder fraai. En natuurlijk het bekende Aston Martin klokje in het midden, dit is ware klasse.
Het is dat de graphics van de onboard navigatie en het infotainment systeem wat ouderwets ogen, want anders zou deze auto zo opnieuw op de markt gebracht kunnen worden met zijn tijdloze design.
Wat een smerig geluid
Onder de indruk van al deze pracht, vergeet je haast dat je hier met een sportauto te maken hebt. Met een druk op de knop komt de V8 grommend tot leven. Hij laat zich horen, maar blijft beleefd op de achtergrond. Dit verdwijnt echter wanneer de toeren de 4.000 overstijgen. Kleppen in de uitlaat worden dan opengezet en de ooit so classy Vantage verandert in een Britse hooligan.
Als een boze grizzly die je net een trap tussen zijn benen hebt gegeven, schreeuwt de V8 het uit op een donkere en compleet onbeschaafde manier. Als autoliefhebber gaat hier daadwerkelijk je hart sneller van kloppen en krullen je mondhoeken zich ver omhoog. Luister maar:
Rijgedrag
Na flink veel keer door wat tunnels te blazen en steeds weer te genieten van het geluid, krijg je eindelijk de kans de auto op zijn rijgedrag te beoordelen. En die is goed. De V8 Vantage Roadster weet een uitstekende combinatie tussen sportiviteit en comfort te bieden. Je kunt hard gaan, heel hard, maar met het zelfde gemak compleet ontspannen cruisen.
Van 0 tot 100 in 5 seconden en een top van 280 kilometer per uur zijn niet extreem snel, maar gek genoeg ideaal voor deze auto. Je kunt namelijk eens wat vaker het gas intrappen en dat machtige geluid horen zonder steeds extreem de toegestane snelheid te passeren.
Conclusie
De Aston Martin V8 Vantage Roadster is wat ons betreft de ideale sportauto. Een uitermate stijlvol en mooi uiterlijk, een prachtig interieur, dit is de auto waarmee je voor wil komen rijden. Rustig cruisend met de wetenschap dat je met iedere druk van je rechtervoet de kalme auto verandert in een smerige hooligan, maakt een mens erg gelukkig. En dat je deze auto kunt kopen voor 65.000 euro in praktisch nieuwstaat, moet toch een hoop mensen twee keer laten denken voordat ze de showroom inlopen en een aangeklede middenklasser kopen, toch?
Aston Martin V8 Vantage Roadster:
Motor: 4.280 cc V8
Vermogen: 380 pk bij 7.300 tpm
Koppel: 410 Nm bij 5.000 tpm
Transmissie: 6 versnelling semi-automaat
Aandrijving: achterwielen
Topsnelheid: 280 km/u
Accelaratie 0-100 km/u: 5 seconden
Gewicht: 1.710 kg
Gemiddeld opgegeven verbruik: 15,1 l/100 km
CO2-uitstoot: 360g/km
Gereden kilometers: 41.000 km
Nieuwprijs: 166.150,- euro
Prijs tweedehands: 65.000,- euro