Een uitgebreide rijtest met een 2016 Audi TTS Roadster tijdens een zonnige Indian Summer, geen slecht idee toch? Dat vonden wij ook en dankzij Cabrioland in Den Haag konden we dat ook doen. Dit is onze ervaring met deze, wat we nu alvast kunnen verklappen, heerlijke auto.
Rijtest Audi TTS RoadsterKappersauto?

Weet je nog, die eerste TT, meer dan 20 jaar geleden? Een klein lief bolletje, die een stuk stoerder reed dan zijn lieflijke karakter deed vermoeden. Maar helaas deden termen als ‘kapper- of vrouwenautootje’ hem al snel de das om, om over de open variant maar te zwijgen. En dat was eigenlijk zonde, want ook die TT was al een heerlijke rijdersauto.

In de open TT waar wij mee op pad mochten, een 2016 TTS Roadster, zijn nog altijd de lijnen van het oorspronkelijk model te herkennen. De ronde bogen rond de wielen en het kleine kontje, zijn designelementen van weleer. Maar veel is ook een stuk strakker en mooier geworden. Zo is de neus duidelijk familie van de extreme R8.
Rijtest Audi TTS RoadsterInterieur

Het interieur van de TTS is strak, typisch Audi. De afwerking is van een bijzonder hoog niveau en de materialen zijn top. Eén ding valt meteen op: er is geen centraal infotainment scherm. Niet omdat de S een karige uitvoering is, verre van, maar omdat het dashboard achter het stuur volledig digitaal is.

En daar huist naast de tellers, alles wat je normaliter in een centraal scherm kunt vinden, zoals navigatie, infotainment en auto-gegevens. Dat is even wennen, maar omdat dit scherm erg groot is en je de indeling zelf kunt aanpassen, is het eigenlijk wel prettig. Duidelijk is dat in deze TT alles om de bestuurder draait, de passagier mág meerijden, maar dat is het dan ook.
Rijtest Audi TTS Roadster
Launch Control

Wij gingen op pad met de S-variant, voorzien van een 2.0-liter turbo met 310 pk. Deze brengt via een zestraps S Tronic automatische versnellingsbak zijn power op alle vier de wielen via Audi’s Quattro systeem. En deze combinatie is werkelijk heerlijk. De motor biedt ten allen tijden voldoende kracht, zeker in de Sportstand, waarbij hij ook nog eens een mooi sportief geluid produceert.

Wil je het echte snelheidspotentieel ontdekken, dan raden wij de Launch Control aan. Na met wat knoppen systemen uitgezet te hebben, plaats je je linkervoet op de rem, rechts vol op het gas. De toeren stijgen tot 4.000 en blijven daar totdat je je voet van de rem haalt. Dan word je zonder drama of wielspin gekatapulteerd en bereik je al na 4,9 seconden de 100 km/u.
Rijtest Audi TTS Roadster

Het bochtenwerk

Snelheid is leuk, maar het moet wel te controleren zijn. Daar hoef je je dankzij het briljante Quattro systeem geen enkele zorgen over te maken. Het verbaast echt hoe hard deze kleine open auto een bocht door kan, de grip lijkt eindeloos. Het sturen is communicatief maar niet zo levend als je van een dergelijke sportauto zou verwachten.

De versnellingsbak is -zeker in de sportstand- razendsnel en laat dan ook van die heerlijk plofjes horen bij het op- en neer schakelen. Het snelste is hij echter als je zelf de flippers bedient achter het stuur, wat eigenlijk ook wel het leukste is.
Rijtest Audi TTS Roadster

Comfort?

We zouden liegen als we zouden zeggen dat de TTS Roadster een hele comfortabele auto is. Door het adaptieve onderstel in de comfort stand te zetten, is hij iets minder hard en ook op lange afstanden prima te doen, maar het blijft toch een sportauto.

Daarentegen biedt de TTS Roadster alle comfort als het gaat om open rijden. Het elektrische dak opent en sluit binnen 10 seconden en is tot een snelheid van 30 km/u te bedienen. En heb je last van de wind, dan helpt het elektrische windscherm. Maar de leukste optie op koude Nederlandse dagen is de airscarf, die via luchtopeningen in de verder prima zittende kuipstoelen, warme lucht rond je nek blaast. Samen met de stoelverwarming kun je dan tot zeer lage temperaturen open rijden.
Rijtest Audi TTS RoadsterConclusie

Een 2016 Audi TTS Roadster biedt eigenlijk alles wat de sportieve cabriorijder wil en is zeker in deze S-uitvoering lang niet meer dat lieflijke autootje van weleer. Serieuze snelheid, geluid, beleving en wegligging maken hem tot een hele echte sportauto, voorzien van alle luxe die je wilt. In 2016 moest je voor deze uitvoering rond de 90.000 euro betalen, maar als tweedehands met 35.000 km en nog drie jaar fabrieksgarantie, betaal je bij Cabrioland 52.950,- euro. En dat is geen slechte prijs voor zo’n dijk van een auto.



 

2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI

Motor: 1.984 cc viercilinder turbo benzine
Vermogen: 310 pk bij 5.800 tpm
Koppel: 380 Nm bij 1.800 tpm
Transmissie: 6 v., S Tronic automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 250 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 4,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.445 kilogram
CO2-uitstoot: 159 g/km
Energielabel: F
Prijs nieuw: ca. 90.000,- euro
Prijs testauto: 52.950,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: