De BMW 530e iPerformance is de schoonste 5-serie die beschikbaar is dankzij een hybride aandrijflijn. Maar schoon betekent niet altijd fijn rijden en BMW heeft een naam hoog te houden als het gaat om dynamische auto’s. Tijd voor een uitgebreide rijtest om te kijken of de 530e een echte BMW is.
Financieel voordeel?
Elektrisch rijden lijkt onvermijdelijk op de langere termijn, maar duidelijk is dat we er nog niet collectief aan toe zijn. De hybride werd een tijd door de overheid als de perfecte overgang geroemd en gestimuleerd door een lage bijtelling voor zakelijke rijders. Deze periode ligt echter achter ons en de BMW 530e moet het tegenwoordig net als vele andere auto’s doen met 22 % bijtelling.
Door een lage CO2-uitstoot van 44 g/km is de bpm van deze Fünfer wel lekker laag, maar de vanaf prijs is slechts een kleine duizend euro lager dan de vergelijkbare 530i. Qua aanschaf en maandelijkse lasten is er dus vrij weinig financieel voordeel te behalen.
Volledig elektrisch rijden
Maar waar je het wel gaat merken is in het brandstofverbruik. Je kunt met de BMW 530e iPerformance namelijk maximaal 50 kilometer volledig elektrisch rijden, zelfs tot een topsnelheid van 140 km/u. En, je kunt de accu’s opladen met een stekker. Als je het slim aanpakt, hoef je dus een groot deel van de tijd geen gebruik te maken van de brandstofmotor, waardoor je zelden hoef te tanken. Niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook beter voor het milieu. Daarbij weet je zeker dat je de komende jaren ieder stadscentrum in mag, hoe streng de uitstootregels ook mogen zijn of worden.
Alleen als je echt snel wil optrekken of je elektrisch bereik op is, schakelt de 2-liter benzine viercilinder turbo onmerkbaar in om de elektromotor bij te staan. Werken de motoren in tandem- je hebt verschillende rijmodi om dit in te stellen- dan heb je een gecombineerd vermogen van 252 pk en 420 Nm, waarmee je in een zeer rappe 6,2 seconden de 100 km/u en een top van 235 km/u kan halen.
Rijden als een BMW
De accu’s voor de elektromotor zitten verborgen onder de achterbank waardoor de laadruimte dezelfde is als van een reguliere 5-serie. Om het hogere gewicht op de achteras te compenseren heeft BMW wat steviger afgestelde dempers geplaatst, wat je heel soms kunt merken.
Hij is iets onrustiger over drempels en bij snelle bochtenwisselingen, maar verder biedt deze auto wat elke 5-serie biedt: een nagenoeg perfecte wegligging, zeker met het adaptieve onderstel van onze testauto.
Wat een weelde
Ook binnenin is de 530e iPerfomance zoals we gewend zijn van BMW: topmaterialen, topafwerking en één van de meest logische indelingen die momenteel beschikbaar is. Nu had BMW op onze testauto bijna alle opties aangevinkt, dus we hebben ons werkelijk in een wereld van weelde gehuld.
Prachtige leren stoelen met verwarming, airco en massage, alle veiligheidssystemen die je maar kunt bedenken en entertainmentcentra voor de achterpassagiers, het kon niet op. Dit alles als onderdeel van het BMW Individual concept, waarmee je de auto volledig aan jouw wensen kunt aanpassen.
Conclusie
Hoewel de regels voor bijtelling van hybride auto’s ten nadele zijn aangepast, biedt een combinatie tussen brandstof- en elektromotor nog steeds veel voordelen. Kijk maar naar de BMW 530e iPerformance, die nog altijd een slimme keuze is. De mogelijkheid tot een flink stuk vol elektrisch rijden, gecombineerd met een echte BMW rijervaring biedt eigenlijk alleen maar voordelen, zowel in rijervaring als brandstofkosten. En als je daarna ook kiest voor het BMW Individual concept, dan heb je een auto die je het beste biedt wat beschikbaar is. Dat je daar een aardig bedrag voor neer moet leggen, is logisch. Je rijdt een BMW 530e iPerformance vanaf 63.335,- euro, maar met alle opties kwam ons testexemplaar op iets meer dan 105.000,- euro uit. Veel geld, maar dan ben je ook wel echt klaar de komende jaren.
BMW 530e iPerformance
Motor: 1.998 cc viercilinder twinturbo benzine
Elektromotor: synchroonmotor
Vermogen: 255 pk (gecombineerd)
Koppel: 420 Nm (gecombineerd)
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: achterwielen
Topsnelheid: 235 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 6,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.745 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 2,1 l/100 km
CO2-uitstoot: 44 g/km
Energielabel: A
Prijs vanaf: 63.335 euro
Prijs testauto: 105.109,96,- euro