De tweede generatie BMW i3 is op verschillende punten verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, waardoor volgens de Duitsers ‘elektrisch rijden volwassen is geworden’. Wij zochten het uit tijdens een uitgebreide rijtest en keken naar de achtergrond van deze bijzondere auto.
Mooi?
Het is lastig het ontwerp van de BMW i3 te bestempelen als mooi. Het futuristische doosachtige uiterlijk en vooral de knik in de heuplijn, waardoor het lijkt alsof de achterkant van de auto niet helemaal bij de voorkant past, zijn moeilijk heel aantrekkelijk te noemen. De nieuwe i3 maakt het geheel wat beter door wat strakkere lijnen en een nieuwe voorbumper met horizontale mistlampen, maar het algemene ontwerp is min of meer hetzelfde.
Compleet nieuw in deze tweede generatie is de komst van de i3s, een sportieve variant met een verlaagd onderstel, licht uitgeklopte wielkasten voor de 20 millimeter bredere banden en iets betere prestaties (10 kilometer per uur meer topsnelheid en 0,4 sec sneller op de 100 kilometer per uur). Helemaal begrijpen doen wij deze uitvoering niet, want een i3 zal nimmer een sportieve auto worden. Hij is nu juist ontwikkeld om zo schoon en zuinig mogelijk te kunnen rijden.
Een stuk interessanter dan je denkt
En juist deze ontwikkeling maakt de i3 een stuk interessanter dan je in eerste instantie misschien wel denkt. BMW heeft namelijk zeer veel aandacht besteed aan het omlaag brengen van de carbon footprint van de bouw van de i3. Want, zo dachten de Duitsers volkomen terecht, het heeft weinig zin een elektrisch voertuig te maken als de constructie er van al veel druk op de natuurlijke omgeving heeft.
En dus heeft BMW speciaal voor de i3 verschillende productieprocessen ontwikkeld om het bouwproces zo schoon mogelijk te maken. Ten eerste werken de fabrieken waar de auto’s gemaakt worden op groene stroom, deels zelf opgewekt. Het aluminium dat gebruikt wordt, is onttrokken uit het afval van de aluminiumindustrie en ook het carbon van de structuur van de auto wordt op een milieuvriendelijke manier gemaakt.
Maar het gaat verder: de verf van de buitenkant wordt niet op de auto gespoten, maar in de plastic panelen meegegoten, waardoor er geen spuiterij nodig was en het leer van de stoelen wordt gelooid met de bladeren van de olijfboom in plaats van met chemicaliën. Het hout van het dashboard komt van speciaal voor dit doel duurzaam gekweekte Eucalyptusbomen en andere delen zijn gemaakt van gerecycled plastic. En de dunne plastic frames van de stoelen zijn door BASF op een compleet nieuw ontwikkelde techniek gebouwd, die een zeer lage uitstoot met zich meebrengt.
Een hele fijne plek
Het prachtige van de i3 is dat het gebruik van gerecyclede en milieubewuste materialen niet geleid heeft tot een geitenwollensokken-sfeer in de auto, integendeel. Het interieur van de BMW i3 is een van de mooiste die ik ooit gezien heb. Prachtige houten panelen golven over het dashboard en bieden ruimte aan twee volledig digitale schermen. Het gerecyclede materiaal op de deurpanelen en het dashboard ziet er fraai uit en voelt zeker niet goedkoop aan. Als hergebruikte materialen zo mooi kunnen zijn, waarom worden die dan niet veel meer toegepast in auto’s?
De mooie materialen, de minimalistische vormgeving en een enorme voorruit zorgen voor een zeer ruimtelijk en modern gevoel, althans voor de mensen die plaatsnemen op de voorstoelen. De achterbank, bereikbaar via kleine suicide doors, is een stuk kleiner en voelt een stuk bekrompener.
Techniek
De nieuwe BMW i3 is voorzien van een accupakket met een capaciteit van 33,2 kWh, die met een CCS snellader met een maximum tot 50 kW DC opgeladen kan worden. Het pakket drijft een 170 pk en 250 Nm sterke elektromotor aan en biedt een actieradius van rond de 200 kilometer. Tijdens de testperiode kwamen wij steeds op een bereik tussen de 170 en 200 kilometer wat dus niet ver van de opgegeven waarde ligt.
Dit bereik is wel afhankelijk van in welke modus je de auto zet. Je hebt keuze uit Comfort, Eco Pro en Eco Pro Plus. In Comfort heb je een felle reactie, topsnelheid van 160 kilometer per uur en werken airco en verwarmingen volledig. In Eco Pro is de auto iets minder fel, werken airco en verwarming nog en is je top begrenst op 130 kilometer per uur. In Eco Pro Plus is de auto aanzienlijker langzamer, werken airco en verwarmingen niet en kun je niet harder dan 90 kilometer per uur.
Tijdens de test is gebleken dat Eco Pro de fijnste stand is. De auto trekt nog steeds snel op -en ja de i3 is inderdaad snel, zeker in tussenacceleraties-, je hebt alle luxe maar je levert weinig in qua actieradius. Mocht je meer bereik willen, dan biedt BMW de mogelijkheid tot een range extender. De i3 wordt dan voorzien van een 650 cc tweecilinder benzinemotor die de accu’s oplaadt en voor nog eens voor 150 kilometer extra bereik zorgt. De bijtelling schiet dan wel omhoog van 4 naar 22 procent.
Het rijden
De nieuwe BMW i3 rijdt buitengewoon prettig. Vooral de manier waarop het gaspedaal reageert, maar ook het volwassen stuurgevoel doen je binnen de kortst mogelijke keer vergeten dat je met een EV op stap bent, terwijl je nog wel geniet van de pijlsnelle accelaratie.
Qua wegligging moet je niet te veel sportiviteit verwachten. Er staat misschien wel BMW op de auto, maar dit is een compleet ander voertuig dan de meer reguliere modellen van het Duitse merk die vaak symbool staan voor sportief rijden. De smalle bandjes weten de auto goed op de weg te houden, maar niet veel meer dan dat. En is het vochtig, dan hebben de achterwielen moeite met het koppel dat ineens loskomt. De i3s doet het waarschijnlijk een stuk beter, maar zoals gezegd zal het nooit een sportieve auto worden.
De nieuwe BMW i3 heeft ons blij verrast. Hoewel het uiterlijk wel wennen blijft, is het interieur een prachtige oase van ruimte, rust en comfort. Het reële bereik en de snelle laadtijd zorgen ervoor dat je zeker binnen de Randstad prima met deze auto uit de voeten kan. En als je dat combineert met de manier waarop de auto reageert en rijdt, dan heeft BMW misschien wel gelijk: elektrisch rijden begint volwassen te worden.
BMW i3 (94 Ah)
Motor: Synchroon elektrische motor
Vermogen: 170 pk
Koppel: 250 Nm
Aandrijving: achterwiel
Versnellingsbak: 1-traps automaat
Topsnelheid: 150 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 7,3 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.320 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 13.1 kWh/100km
CO2-uitstoot: 0 g/km
Energielabel: A
Basisprijs (rijklaar): 40.412,- euro
Prijs testauto (rijklaar): 54.492,15 euro