Honderd euro per kilo, dat kost de BMW M850i Cabriolet ongeveer. Inclusief Nederlandse accijnzen, dat dan weer wel. En het model dat wij van een importeur voor een test meekrijgen, is meestal ook niet de instapper. Niet dat wij dat erg vinden trouwens.
Onze cabrio was dan ook helemaal volgepropt met opties waarover je van het nut of onnut ervan urenlang kunt discussiëren. Al snappen we natuurlijk heel goed waarom je bijna vier ruggen aan een M Carbon exterieur pakket uitgeeft, maar twijfelen we waarom je 1.400 euro aan TV-Functie Plus uit zou geven.
De 900 euro stoelventilatie begrijpen we na de 40 graden zomer van 2019 dan weer wel heel goed. Dak open, windscherm achter de voorstoelen omhoog, pet op, airco vol aan en gaan. In de BMW zit je ook onder deze extreme omstandigheden nog steeds lekker zonder dak boven je hoofd.
FE-NO-ME-NAAL
Al zorgt het windscherm er wel voor dat je achterin niet meer kunt zitten. Voor zover je het zitten kunt noemen, want er is nauwelijks ruimte om je benen kwijt te kunnen. Bovendien hoor en voel je achterin met open dak boven de 60 kilometer per uur wind, wind en nog eens wind. Enfin, met z’n tweetjes voorin en het windscherm achter je, zit je in de 850 perfect en ontbreekt het je niet aan comfort ongeacht of het dak open of dicht is. Snelweg snelheden zijn in deze configuratie prima te doen.
Wat ons bij de aandrijflijn brengt. Want menschen, wat is die geweldig! De dikke 4,3-liter V8 (er is ook een zes-in-lijn met 340 pk en 500 Nm koppel voor de 8-serie) met 530 pk vermogen en 750! Nm koppel is werkelijk FE-NO-ME-NAAL. Uiteraard kun je verschillende rijmodi selecteren, maar zelfs in de softste Eco Pro stand weet, hoor en voel je dat je nooit, maar dan ook nooit het maximale uit deze auto zult halen. Met zoveel geweld hebben we nog nooit open gereden.
Uiteraard wordt de sterke achtcilinder geholpen door een uitermate perfectionistisch schakelende achttraps automatische versnellingsbak. In welke stand dan ook, geen moment voel je de bak schakelen. Wat je wel voelt is de enorme kracht die de transmissie in de Sport Plus stand van de motor naar de vier aangedreven overbrengt. Wow, wat is het heerlijk om zo hard in je stoel gedrukt te worden en het gevoel te krijgen dat je opstijgt (maar te beseffen dat dat niet gebeurt).
GE-WEL-DIG
BMW maakt rijden geweldig zeggen ze zelf, en wij weten inmiddels waarom. Of het nou een 3-serie, X5, of X2 is, een BMW is altijd een benchmark voor andere merken. Natuurlijk, we worden heel gelukkig van extravagante Range Rovers en chique, maar ook ruige Mercedessen, maar BMW lijkt qua rijden altijd net even een puntje meer op de i’s te zetten. Zo ook bij deze M850, in deze sportieve cabriolet-klasse is er niet heel veel anders, maar als het er al is, wordt het verdomd lastig voor ze om deze benchmark te evenaren.
Alles op, in, om en rond de auto is tot in de puntjes perfect voor elkaar. De kwaliteit van alle, maar dan ook echt alle materialen is uber-premium. De pasvorm en aansluiting van ieder minuscuul onderdeeltje lijkt op de raderen van Zwitserse precisie-uurwerken. Alles wat je ziet is oogstrelend, van de diamantachtig geslepen knop van de versnellingskeuze-hendel tot aan de carbon splitters en spiegelkappen, werkelijk alles klopt aan deze auto. En we durven onze handen ervoor in het vuur te steken dat de kwaliteit die je ziet, ook echt de kwaliteit is die je krijgt.
De BMW M850i xDrive Cabrio is op dit moment de crème de la crème op cabriogebied. Er is gewoon geen ander merk of model dat deze auto op welk vlak dan ook kan verslaan. De 850 zit, rijdt, voelt en klinkt perfect. Ware het dat je ‘m niet als vierzitter moet kopen want dan kom je bedrogen uit. Maar dit is dan ook het enige minpunt dat wij aan deze auto hebben kunnen ontdekken. We dagen andere autofabrikanten uit hetzelfde te proberen!
BMW M850i xDrive Cabrio
Motor: 4.395 cc achtcilinder in V-vorm
Vermogen: 530 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 750 Nm bij 1.800 tpm
Transmissie: 8 v., sequentiële automaat
Aandrijving: AWD
Topsnelheid: 250 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 3,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.990 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 13,6 Liter op 100km
CO2-uitstoot: 229 g/km
Prijs vanaf: 119.800,- euro
Prijs testauto: 195.547,- euro