Met de X2 wil BMW een jonger publiek aantrekken. Hippe jongens en meisjes voor wie de X1 net even te normaal is en die liever iets speciaals en iets stoerders voor hun huis hebben staan. En daarvoor zijn de ontwerpers hard aan de slag te gaan, maar is dat goed gelukt?
Van concept naar productie, geslaagd?
Eind 2016 zagen we het concept van de X2 op de salon van Parijs. En hoewel conceptauto’s altijd een stuk extremer zijn dan de productiemodellen, is BMW er toch in geslaagd de X2 erg op dit studiemodel te laten lijken. De auto heeft een stoer, compact, evenwichtig en wat ons betreft zeer geslaagd ontwerp.
Het front is zeer imposant en onmiskenbaar BMW met grote nieren, die aan de onderkant breder zijn dan boven en een brede voorspoiler. Van de zijkant zijn duidelijk de lijnen van de concept auto te herkennen, zeker als de X2 voorzien is van het M sportpakket X zoals onze testauto. De grijze band aan de onderkant van de deuren met daaronder weer sideskirts in de carroseriekleur zorgen ervoor dat de auto laag op de grond lijkt te liggen wat bijdraagt aan een stoer en sportief uiterlijk.
Waaruit je goed kunt opmaken dat BMW van de X2 iets unieks heeft willen maken, is de C-stijl waarop een BMW-embleem te vinden is, refererend aan oude modellen zoals de M1 die dit ook hadden. De achterzijde is ook goed geslaagd met elegante achterlichtunits en een dubbele uitlaat in weer een grijze diffuser, ook weer onderdeel van het M sportpakket. Op onze tester werd het geheel nog eens afgemaakt door enorme 20 inch wielen.
Wat een fijne plek om in te zitten
Binnenin de X2 is duidelijk dat BMW niet beknibbeld heeft op kwaliteit. Het dashboard is duidelijk gebaseerd op de X1 maar ziet er in de X2 nog mooier en vooral hipper uit. Prachtige stiksels, mooie panelen met bijzondere prints, topmaterialen en een perfecte afwerking. Het M sportpakket voorziet in een heerlijk dik sportstuur en werkelijk perfect zittend sportstoelen, die je ook op zeer lange afstanden fris en fruitig doen uitstappen door de altijd prima ondersteuning.
Het dashboard met uitgebreid multimediasysteem en overzichtelijke lay-out is bekend uit andere modellen en werkt ook hier feilloos. Het interieur van de X2 zorgt dat het niet alleen iedere keer weer een feest is om in te stappen, maar geeft ook altijd een gevoel van thuiskomen. Door de logische indeling weet je binnen no-time waar alles zit en hoe alles werkt. Het lijkt zo simpel, maar het is duidelijk dat hier zeer veel en vooral zeer goed over nagedacht is.
Rijden
Natuurlijk heeft BMW het vaandel hoog te houden als het gaat om rijeigenschappen. Wij reden met de xDrive die in theorie vierwielaandrijving heeft. In de praktijk gaat de kracht echter bijna altijd naar de voorwielen. Pas zodra deze grip verliezen, mogen de achterwielen meedoen. Uiteraard mis je hierdoor het superscherpe BMW achterwielaangedreven gevoel, maar verder is er werkelijk niets op de wegligging aan te merken. Een scherp, kalm maar communicatief onderstel zorgt dat je altijd voelt wat er gebeurt en door het heerlijke stuurgevoel kun je daar meteen adequaat op reageren.
Onze testauto was voorzien van een sterke en smeuïge 190 pk, 400 Nm sterke diesel, gekoppeld aan een achttraps Steptronic automaat. Het is jammer dat het tijdperk van de diesel aan het afnemen is, want wat rijdt dat ontspannen zeg. Altijd genoeg kracht en een automaat die zijdezacht maar razendsnel de volgende of vorige versnelling voor jou uitzoekt. Puur genieten!
Conclusie
Met de X2 heeft BMW een bijzondere gave en moderne auto neergezet, die wat ons betreft zeker de door hen beoogde doelgroep zal bereiken. Een mooi stoer design, zowel binnen als buiten, dat aan alle kanten kwaliteit uitademt. Dit gekoppeld aan uitstekende rijeigenschappen, maken deze auto tot een genot om in te rijden. Hiervoor dien je echter wel een aardige portemonnee te hebben. De X2 is er vanaf 44.895,- euro maar onze testauto met vierwielaandrijving, High Executive pakket en M-pakket loopt al aardig rap richting de 80.000,- euro. Maar heb je dit geld, dan kunnen wij de X2 van harte aanbevelen.
BMW X2 xDrive 2.0D
Motor: 1.995 cc viercilinder turbodiesel
Vermogen: 190 pk bij 4.000 toeren
Koppel: 400 Nm bij 1.750 toeren
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 221 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 7,7 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.815 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 4,6 l/100 km
CO2-uitstoot: 121 g/km
Energielabel: F
Prijs vanaf: 44.895,- euro
Prijs testauto: 78.260,- euro