BYD (de afkorting van Build Your Dreams) is één van de op dit moment 77 Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen. In eigen land is het bedrijf met 6 miljoen verkochte voertuigen marktleider in het ‘New Energy Vehicle (EV+PHEV) segment’. Nu richt de fabrikant zich ook op Europa met een brede serie aan modellen. Wij reden met het volume model in het C-segment, de BYD ATTO 3.
Een achtergrond
BYD Company, het moederbedrijf van het merk, bestaat al sinds 1995. Wat begon als een relatief klein bedrijf dat zich voornamelijk richtte op het ontwikkelen van oplaadbare batterijen, is uitgegroeid tot een conglomeraat van verschillende technologische firma’s. Een van de grootste is het in 2003 opgerichte BYD Auto, dat elektrische en hybride voertuigen produceert. Anno nu werken er bij BYD Auto ongeveer 600.000 mensen in meer dan 30 industrieparken en heeft het meer dan 40 vestigingen wereldwijd.
Vooral de laatste jaren kende BYD Auto een exponentiële groei, waardoor het nu de hoogste NEV-verkopen (EV + PHEV) ter wereld laat zien. Het Chinese merk is al sinds 2008 in ons land, maar het is vooral de laatste twee jaar dat het merk ook hier een sterke groei laat zien, niet toevallig samenvallend met het feit dat de Louwman Groep de officiële verkooppartner is geworden.
Chinese folklore en nieuwe energie
Terug naar de testauto. De aanduiding ATTO is een verwijzing naar de attoseconde, één biljoenste van een seconde. Deze crossover werd ontworpen door de voormalig Alfa Romeo en Audi ontwerper Wolfgang Egger en we moeten zeggen dat de eerste indruk positief is.
Het design is volgens Egger een combinatie van Chinese folklore en nieuwe energie. De grille, koplampen en ‘schubben’ op de zijpanelen symboliseren de Chinese draak. De lange lijnen over de carrosserie stellen de bewegingen van zand in de wind voor en moeten de auto een vloeiende en sterke uitstraling geven.
Mooie gedachten, maar op de brede doorlopende lichtbalk aan de voorzijde na, is het design netjes en modern, maar niet heel erg bijzonder of uniek. De bouwkwaliteit ziet er op het eerste gezicht echter zeer goed uit. Iets wat je bijvoorbeeld merk als je de portieren opent en sluit. Dat voelt goed degelijk aan.
Binnenin de auto is de visuele en voelbare kwaliteit met gevoelsmatig hoogwaardige materialen eveneens aanwezig. Waar de ATTO 3 aan de buitenkant niet heel erg uit de band springt, is het interieur verrassend opvallend. Het minuscule instrumentenpaneel en reusachtige 15,6 inch horizontaal en verticaal instelbare touchscreen, zijn allesbehalve alledaags.
Het rijden
Het interieur is volgens BYD geïnspireerd op een sportschool met een versnellinskeuzehandle en luchtroosters in de vorm van halters, loopbanden en het organische lijnenspel van spieren. Met de bespeelbare gitaar snaren in de portieren en de meekleurende interieurverlichting wil BYD het ontwerp een speelse twist geven.
Prachtig allemaal natuurlijk, maar het allerbelangrijkste is natuurlijk hoe de BYD ATTO 3 rijdt. Nou, daar kunnen we kort over zijn… goed. De zichtbare degelijkheid en kwaliteit komen ook tot uiting in de prestaties van de auto. Het onderstel is een compromis tussen sportief en comfortabel. Alleen op hele slechte wegen voelt de demping iets ruw aan. Over een iets te snel genomen drempel hebben de schokdempers iets te veel tijd nodig om de wielen snel genoeg naar het asfalt te krijgen.
BYD stelt dat ze de veiligste batterij ter wereld hebben ontwikkeld. Deze zogenoemde Blade Battery heeft naar eigen zeggen de beruchte ‘spijker-penetratietest’ zo goed doorstaan als deze Blade Battery. In deze test slaan ze met grote kracht een metalen pin door een batterij om te zien wat er gebeurt. En in het geval van de Blade Battery was dat bijna niets. Geen rook en de temperatuur kwam, in tegenstelling tot die van andere fabrikanten, nooit boven de 60℃.
Rijhulpsystemen
De BYD Atto 3 is uitgerust met geavanceerde ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) die de veiligheid en het rijgemak verbeteren. Deze systemen omvatten mogelijkheden zoals adaptieve cruise control, noodremassistentie, rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning. De ADAS in de BYD Atto 3 gebruiken geavanceerde sensoren en camerasystemen om de omgeving rondom het voertuig te monitoren en de bestuurder te ondersteunen bij het rijden. Dit draagt bij aan een verbeterde rijervaring en verhoogde veiligheidsnormen op de weg.
De BYD ATTO 3 is er in twee uitvoeringen: de Comfort en de Design. Beide modellen zitten standaard al propvol rijhulpsystemen zoals 360° panorama camera en blind spot monitor en comfort-accessoires waaronder een groot panoramisch glazen schuifdak, 100 procent vegan-lederen sportstoelen, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen.
Ten opzichte van de Comfort heeft de Design uitvoering nog een aantal extra’s zoals een elektrisch bedienbare achterklep, multicolor (instelbare) ritme gevoelige ambianceverlichting portierhendel, een actief luchtzuiveringssysteem en een 3,3 kW ‘Vehicle to Load’ aansluiting.
Conclusie
In conclusie is de BYD ATTO 3 een serieuze kandidaat in het C-segment van elektrische voertuigen. Met een solide achtergrond in technologie en een exponentiële groei in de EV-markt, biedt BYD een indrukwekkende mix van kwaliteit, prestaties en veiligheid. Het design, geïnspireerd door Chinese folklore en moderne energie, biedt een verfrissende esthetiek, terwijl het interieur verrassend en functioneel is.
Het rijgedrag is over het algemeen goed, met een focus op comfort en veiligheid, versterkt door geavanceerde ADAS-functies. Met de ATTO 3 presenteert BYD een overtuigende optie voor degenen die op zoek zijn naar een geavanceerde en betrouwbare elektrische auto.
Aandrijving Elektromotor, 203 pk en 310 Nm, voorwielaandrijving
Bereik Gecombineerd (km) • Stad (km): 420 (WLTP) • 565 (WLTP)
Batterij Li-Ion 60,48 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 1.825
0-100 in sec 7,3
Top in km/h 160
Vanafprijs in euro 38.990,00 (Comfort)
Prijs testauto 40.990,00 (Design)