In vroeger tijden was er altijd een luxe Franse limousine van het merk Citroën. Een welkome, op comfort gerichte tegenpool van de degelijke, maar soms wat saaie Duitse Autobahn-machines. Naast veel ruimte en luxe, stonden deze auto’s ook bekend om hun bijzondere ontwerp. We noemen de oorspronkelijke DS, de XM en de laatste, de C6. Maar de wereld veranderde en Citroën werd in een paar jaar plots het merk van de kleine auto’s. Zo was de C4 lange tijd de grootste sedan in het gamma.
Zelfs toen in 2014 het merk DS werd opgericht, kwamen er louter kleine sportieve auto’s en SUV’s. Maar de grootste limousine bleef uit…tot 2020. Eindelijk durfden de Fransen het aan en kwamen ze met de auto waar zoveel liefhebbers op hadden gewacht: de DS9. Na zo’n drie jaar vragen wij ons af of de auto in het rijtje van zijn glorieuze voorgangers past. En daarvoor dompelden wij ons een week onder in Franse weelde.
Apart genoeg?
Bij het ontwerp van de DS9 is zowel gekeken naar de toekomst als naar het verleden. Het resultaat is een stijlvolle sedan, die wat minder extreem is vormgegeven dan zijn merkgenoten, zoals de DS7. Een kleinere grille, subtielere en meer vloeiende lijnen, maken de DS9 verreweg de elegantste auto van dit merk.
Leuk zijn ook de details, zoals de kleine ‘derde’ knipperlichten in de C-stijl, een verwijzing naar die van de oorspronkelijke DS. De achterlichten zijn op hun beurt vrij wild vormgegeven met tientallen facetten, waarmee de lampen het gevoel van een juweel krijgen. En de voorlichten, twee keer drie diamanten, draaien zich theatraal om als de auto gestart wordt. Allemaal zeer fraai gedaan, maar voor sommigen misschien iets te veel van het goede. En dat is nu precies ook wat de auto moest doen: mooi zijn, maar ook een tikkie te veel en nét even anders dan de anderen. Op en top Frans dus.
Techniek
Alleen met design kom je echter niet, een grote Franse sedan moet ook goed rijden. De DS9 is daarvoor gebouwd op het EMP2-modulaire onderstel van PSA (nu Stellantis) en heeft een fikse wielbasis van 2,9 meter. De voortstuwing wordt in een DS9 altijd verzorgd door een Plug-in hybride aandrijflijn. Deze is er met een vermogen van 250 pk, waarbij een 1,6 liter benzine gekoppeld is aan één elektromotor (met een 15,6 kWh accu), die samen de voorwielen aandrijven. Of met 360 pk waarbij een extra elektromotor op de achteras is geplaatst (accupakket van 11,9 kWh), waarmee de auto ook meteen vierwielaandrijving heeft.
Wij gingen op pad met de 250 pk, 360 Nm variant. Hoewel dit qua vermogen het instapmodel is, presteert de auto meer dan goed. Met een volle accu heb je altijd de directe kracht van de elektromotor en eenmaal op stoom doet de benzinemotor daar een flinke schep bovenop. Opvallend is ook hoe soepel dit gebeurt en hoe stil. Dit laatste vooral dankzij de zeer goede geluidsdemping in de auto. Met de 15,6 kWh accu kun je in theorie 60 km volledig elektrisch rijden, maar in de praktijk komt dit meer neer op zo’n 50 km.
Rijervaring
De DS9 onderscheidt zich door zijn uitermate comfortabele rijervaring. Eindelijk een auto die niet alles tegelijk wil zijn, maar zich richt op één zaak: de bestuurder en passagiers in alle rust op de plek van bestemming brengen, hoe ver deze ook is. Een belangrijk systeem hierin is de manier waarop de auto de weg ‘leest’. Letterlijk!
Een camera scant het wegdek en past daarop de vering en demping aan. Gecombineerd met de lange wielbasis, zorgt dit voor een zeer rustige en kalme auto. Hierdoor hadden wij verwacht dat de auto wat wollig zou sturen, maar dit viel ons zeer mee. Sportief zal de DS9 nooit worden, laat dat duidelijk zijn, maar hij stuurt beter dan je op basis van het ‘zwevende’ onderstel zou verwachten.
Interieur
Het interieur van de DS9 deelt hij grotendeels met de DS7, alleen hier zit je veel dieper in de auto. In de luxe Opera uitvoering, is alles bedekt met prachtig leer en is zelfs de hemelbekleding van alcantara. Het geheel voelt, zeker voor deze prijsklasse, buitengewoon luxe aan en ook de afwerking is van niveau. Ook hier geldt dat de vormgeving onderscheidend is, maar voor sommigen wellicht iets te druk. Wederom dus een echte Franse limo.
De stoelen zitten goed en er is werkelijk een zee aan ruimte, zeker op de achterbank. Zonder probleem kun je je in deze auto laten rijden met een chauffeur. En ook met een bagageruimte van 510 liter stelt hij eveneens niet teleur. Een mooie veiligsheidsfunctie, die we ook uit andere auto’s uit de Stellantisstal kennen is de nachtkijker, die zelfs in het pikkedonker de weg duidelijk laat zien. En, dit is het grootste voordeel, ook fietsers en voetgangers herkent en je er voor waarschuwt.
Conclusie
Zijn bijzondere ontwerp, zowel aan de buiten- als de binnenzijde, zijn zeer comfortabele rijervaring en de soepele en stille aandrijflijn, maken de DS9 voor ons een geslaagde Franse limousine. En daarmee mag hij van ons plaatsnemen in het in de inleiding genoemde lijstje. Daarnaast is de DS9 ook nog eens vrij goed geprijsd met een vanafprijs van 68.640,- euro.
DS9 E-Tense Opera
Aandrijving 1,6-liter benzine + elektromotor
Vermogen 250 pk, 360 Nm, voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 15,6 kWh
Gewicht in kg (leeg) 1,820
0-100 in sec 8,2
Top in km/h 240
Vanafprijs in euro 68.640,-