Dat retrobikes gewild zijn, zien we bij veel merken. Ducati heeft zelfs een compleet sub-merk opgericht voor deze categorie populaire motorfietsen: de Scrambler. En op basis van deze leuke no nonsense motorfiets hebben ze nu de Scrambler Café Racer gemaakt. Een marketingstunt of een echt andere motorfiets? Wij zochten het uit in een uitgebreide rijtest.
Technische basis
De Café Racer heeft een aantal belangrijke kenmerken van andere Scramblers overgenomen. Zo zijn de 803 cc L-twin met 75 pk en 68 Nm en ook het buizenframe ons wel bekend. Maar deze sportieve retro-telg is op andere gebieden flink aangepast.
De grootste impact heeft de gewijzigde balhoofdhoek die met 21,8 graden ongelooflijk steil is. Gecombineerd met een kortere wielbasis van nu 1436 mm en iets kleinere 17 inch velgen met Pirelli Diablo Rosso II banden, staat hier de basis van een serieuze stuurmachine.
Om je verder te helpen in het bochtenwerk is de niet instelbare vering wat sportiever afgesteld en is de motorfiets voorzien van clipons, die samen met een iets hoger zadel zorgen voor een veel sportievere zit.
Bochtenwerk
Dat al deze aanpassingen hun vruchten hebben afgeworpen, merk je al bij de eerste bochten. De Café Racer duikt zeer gewillig op één oor en laat zich zeer gemakkelijk van de ene naar de andere kant gooien. Nederlandse dijkwegen, maar nog beter Alpenwegen, zijn een droom voor deze motor.
Zowel in lange snelle doordraaiers als in krappe bochten stuurt de motor als vanzelf, mede geholpen door zijn relatief lage gewicht van 188 kilogram rijklaar. En na enig opwarmen zorgen de Pirelli’s voor een hoge mate van grip. Fijn is ook de hoge grondspeling, waardoor je serieus schuin kunt.
Comfort
Ondanks zijn sportieve aspiraties is de Café Racer een stuk comfortabeler dan je in eerste instantie vermoedt. De voorovergebogen zitpositie geeft na een paar uur wel enige vermoeidheid, maar minder extreem dan je denkt. En ook het rijcomfort van de relatief simpele vering is dik voor elkaar.
Waar de motor zich iets minder voor leent is lange stukken op de snelweg. Het gaat allemaal prima, maar een dergelijk stuurfiets is nu eenmaal gemaakt voor bochten en geen lange einden rechtdoor.
Genoeg power?
Hoewel 75 pk en 68 Nm geen spectaculaire cijfers zijn, past het karakter van de L-twin prima bij deze motorfiets. Het gas is zeer goed te doseren, waarbij je dat fijne ouderwetse gevoel hebt van een gashendel die verbonden is met een kabel in plaats van een soms wat anoniemer ride-by-wire systeem. En omdat je met relatief weinig kracht te maken hebt, heb je ook niet allerlei moderne elektronische hulpsystemen nodig. Met andere woorden: je rijdt nog echt zelf.
Het blok voelt echter wel degelijk zeer modern. Onderin reageert hij lang niet meer zo bokkig als de tweecilinders van voorheen, waardoor je ook in de stad goed wegkomt. Op open wegen biedt hij een fijne versnelling met een lekkere piek bovenin de toeren. De koppeling werkt licht en nauwkeurig en de schakelbak is goed afgestemd op de manier van rijden.
Remmen
Omdat de motor relatief licht is en Ducati dat graag ook zo wil houden, is de Café Racer voorzien van slechts één remschijf voor, voorzien van een van de Panigale afgeleide Brembo Monoblock remklauw. Zoals altijd, is de rem goed te doseren, maar omdat je met deze motor nu eenmaal een stuk harder rijdt dan met andere Scramblers, is de vraag of een tweede schijf niet gewenst is.
Je staat ruim op tijd stil, maar soms zou je net even wat meer remkracht willen. Gelukkig kun je ook nog flink op de motor afremmen, wat het probleem alweer een stuk kleiner maakt.
Conclusie
Met de Scrambler Café Racer heeft Ducati een erg gave motorfiets neergezet, die zeker veel meer is dan een licht aangepaste Scrambler. Het is een serieuze stuurmachine die ongelooflijk veel rijplezier biedt. Zeker liefhebbers zullen erg genieten van het ontbreken van alle moderne elektronica en het nog echte oldskool motorrijden. En het feit dat de motorfiets er ook nog eens zeer gaaf uitziet en prachtig is afgewerkt, maakt de keuze al helemaal makkelijk. Hiervoor vraagt Ducati wel een stevige vanaf prijs van 12.690,- euro, maar daarvoor koop je wel een serieuze hoeveelheid plezier.
Ducati Scrambler Café Racer
Motortype: Viercilinder-Viertakt
Cilinderinhoud: 803 cc
Overbrenging: Ketting
Vermogen: 75 pk bij 8.250 tpm
Koppel: 68 Nm bij 7.750 tpm
Gewicht (rijklaar): 188 kg
Wielbasis: 1.436 mm
Zithoogte: 805 mm
Prijs vanaf: 12.690,- euro