Samenvatting
Als Italianen iets goed kunnen, dan is het wel speciale uitvoeringen van auto’s maken. Wie herinnert zich bijvoorbeeld nog de Fiat Seicento Schumacher of de Abarth edizione Maserati? Ook de nieuwe elektrische Fiat 500 E onderging deze kuur. Hiervoor werd de hulp ingeroepen van de beroemdste tenor van het schiereiland, Andrea Bocelli, samen met zijn eveneens niet slecht zingende zoon Matteo. Wees niet bang, ze hebben zich niet met de techniek van de auto bemoeid, maar hebben samen met JBL een premium audiosysteem ontwikkeld. En dus gingen wij met onze beste playlist op stap.
Vier virtuele podia
JBL heeft op aanwijzingen van Andrea Bocelli vier van zijn favoriete ruimtes om muziek te luisteren en te spelen gerecreëerd: thuis, zijn opnamestudio, het Verdi Opera Huis in Pisa en de openlucht arena van het Teatro del Silenzio in de Toscaanse heuvels. Ieder van deze virtuele podia is geschikt voor een bepaald type muziek.
Hoe vertaalt dit zich nu naar de praktijk? Vooropgesteld is het nieuwe audiosysteem erg goed. De geluiden zijn helder, de bas is sterk genoeg en met in totaal 320W heb je meer dan genoeg vermogen. De verschillende podia-instellingen geven inderdaad een andere geluidsbeleving, maar of je zonder het te weten, de vier locaties had geraden, lijkt ons sterk. Bepaalde muziekgenres zijn echter inderdaad het beste te luisteren op een van de opties.
De auto
En dan de auto zelf. Die hebben we al meerdere malen langs zien komen, als La Prima Cabrio en als de schattige 3+1. De 500 E, of zoals Fiat het ook noemt, de nieuwe 500, is verkrijgbaar met twee verschillende elektromotoren. De 95 pk variant is gekoppeld aan 23,8 kWh batterij en heeft een (WLTP-)bereik van 180 km. De 118 pk sterke 500 E heeft een 42 kWh batterij en een bereik van circa 320 km. Verder kun je kiezen uit drie verschillende carrosserie types, de ‘normale’, de cabrio en de 3+1 met het derde deurtje.
De 500 La Prima by Bocelli is het topmodel met tal van extra’s, voorzien van de sterkere 118 pk motor en het grotere bereik. Je kunt deze bestellen als coupé, cabrio of 3+1. Wij gingen op pad met de cabrio die natuurlijk het leukste van het stel is. Het introductiemodel wordt voorzien van de prachtige diepzwarte Onyx Black lak. Later kun je kiezen uit Rose Gold, Ice White, Mineral Grey, Ocean Green en Celestial Blue.
Fun
Plezier is waar het bij deze auto om gaat. Veel elektrische auto’s zijn wat aan de serieuze kant, en dan vooral qua uitstraling. Vaker dan eens zijn ze voorzien van vreemde ontwerpen, die futuristisch aandoen, maar waarvan je zeker weet dat ze er over een jaar of vijf hopeloos verouderd uit zien.
Fiat is bij hun eerste officiële elektrische auto een compleet andere weg ingeslagen. Een historisch, we durven zelfs te zeggen iconisch, design opnieuw vormgegeven op een smaakvolle en haast frivole manier. Kijk bijvoorbeeld eens naar die koplampen, die door de motorkap heenkomen, het alleraardigste kontje of de vele charmante details die naar het verleden verwijzen.
Rijden
Moderne Fiat’s 500 zijn aan de stugge kant en dat geldt ook voor deze elektrische versie, maar wel in mindere mate. De auto voelt comfortabeler en volwassener aan dan zijn brandstof gestookte voorganger en heeft een duidelijk betere wegligging.
Met de directe kracht van zijn elektromotor is hij ook buitengewoon snel, wat zeker in de stad een groot plezier is. Zie je een gaatje in het verkeer, dan kun je jezelf er binnen een flits op z’n Italiaans in gooien. Je maakt er niet altijd vrienden mee, maar leuk is het wel.
Moderne snufjes
Uiteraard is de new 500 voorzien van alle systemen die Fiat momenteel in huis heeft. Daarmee is het ook de eerste in zijn klasse die autonoom Level 2 tot zijn beschikking heeft. Het infotainmentsysteem, dat je in de By Bocelli bedient op een 10,5 inch touchscreen, is uitgebreid en zit logisch in elkaar. En is natuurlijk voorzien van draadloze Apple Carplay en Android Auto.
Een leuke nieuwigheid op deze versie is de zogenaamde Sanitizing Glove Box. In het dashboardkastje zit een UV-lamp, die de spullen die erin liggen, reinigt met licht. Nodig? Nee, natuurlijk niet, maar wel leuk gevonden.
Conclusie
Voegt de samenwerking met Bocelli daadwerkelijk iets toe aan de Fiat 500 La Prima? Als je van muziek luisteren houdt, zeker wel. Het JBL-systeem is erg goed, hoewel je daar bij een cabrio met het dak naar beneden wel een stuk minder van mee krijgt. Verder is de aantrekkelijke auto voorzien van veel extra’s en van de snelste motor met het grootste bereik. Voor dit alles betaal je flink, want de By Bocelli Cabrio staat op de lijst voor een prijs vanaf 38.900,- euro. Onze luxe testauto kwam zelfs boven de 40.000,- euro uit. En dat blijft, hoe leuk de auto ook is, veel geld voor een relatief kleine stadsauto.
Fiat 500 E La Prima Cabrio by Bocelli
Aandrijving Elektromotor, 118pk en 220 Nm, voorwielaandrijving
Getest bereik ca. 260 km
Batterij Li-Ion 42 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 1.330
0-100 in sec 9
Top in km/h 150
Vanafprijs in euro (cabrio) 38.900
Prijs testauto in euro 41.390