Op een koude winterdag mochten wij de eerste meters maken met de gloednieuwe elektrische Fiat 500. Een compleet nieuwe auto en tevens Fiat’s eerste stap in de moderne wereld van volledig elektrisch vervoer. Dit is wat wij ervan vonden.
Fiat 500eNiet de allereerste

De 500 is niet de allereerste elektrische Fiat, want in de jaren negentig werd een verder onsuccesvolle elektrische Panda gebouwd en in 2013 werd in Amerika de bestaande 500 omgebouwd tot een e-uitvoering.

Maar de nieuwe 500 is wel de eerste Fiat die vanaf het begin af aan volkomen is ontworpen als een elektrische auto. Dat belooft veel goeds.

Uiterlijk

Afgaand op het uiterlijk is de nieuwe 500 met vlag en wimpel geslaagd. Want wat een enorme leuke auto is dit geworden! De proporties kloppen precies en zijn overladen met Italiaanse charme.

En wie iets langer kijkt, ziet dat de auto vol zit met prachtige details, zoals de koplampen die door de motorkap heenkomen. Leuk zijn ook al de knipogen naar de klassieke 500. Zo geeft een chromen lijst de belangrijke historische lijn aan, die de onderkant van de motorkap verbindt met de achterkant, precies zoals toen.
Fiat 500e

Interieur

Ook de binnenkant is wat ons betreft een schot in de roos. Modern, maar toch klassiek met mooie vloeiende lijnen; een fijne plek om lange tijd in door te brengen. Achter het stuur is een rond, volledig digitaal scherm die alle belangrijke rijinformatie geeft. En in het midden van het dashboard een rechthoekig touchscreen (7 of 10,25 inch afhankelijk van de uitvoering) met de uitgebreide infotainmentsystemen.

De stoelen zitten comfortabel en zijn gemaakt van materiaal dat deels gewonnen wordt uit plastic afval. En ook hier zijn voor wie goed kijkt, leuke details te vinden. Zo vind je de skyline van Turijn op de draadloze oplader voor je telefoon.
Fiat 500e

De techniek

Zoals gezegd is de 500 volledig nieuw ontwikkeld als elektrische auto. Je hebt keuze uit drie verschillende type. De Action is het instapmodel en biedt een batterij met een capaciteit van 23,8 kWh, goed voor een theoretisch (WLTP) bereik van 180 km. De maximale laadsnelheid is 50 kW en de auto is voorzien van 95 pk sterke elektromotor, die zorgt voor een accelaratie tot 100 km/h van 9,5 seconden.

De Passion is voorzien van een groter batterijpakket, dat zorgt voor een potentieel bereik van 320 km. Tevens laadt hij sneller op door een maximale laadsnelheid van 85 kW. De elektromotor heeft in deze uitvoering 118 pk, wat vooral te merken is in tussenacceleraties. De Icon, het topmodel, heeft dezelfde techniek als de Passion, maar is daarnaast voorzien van vele luxe opties, zoals het grote 10,25 inch touchscreen, een in de carrosseriekleur gespoten dashboard en grotere velgen.

Drie standen

Wat natuurlijk direct prettig opvalt bij het rijden, is de directe kracht die de elektromotor levert. Uiteraard gingen wij op pad met de snelste versie en die voelt ook goed snel aan, zeker in tussenacceleraties.

Voor het rijden heb je keuze uit drie verschillende rijmodi: Normal, Range en Sherpa. In Normal rijdt de auto zoveel mogelijk als een auto met brandstofmotor. In Range kun je rijden met het zogenaamde one-pedal-driving, waarbij de auto maximaal afremt en oplaadt, waardoor je zelden je rempedaal nodig hebt. Even wennen, maar dan eigenlijk wel erg prettig.

Sherpa is vooral bedoeld voor als de batterij bijna leeg is. De auto zet alles dan in de maximale zuinige stand en brengt je zo efficiënt mogelijk bij een laadpunt, die uiteraard weergeven wordt in het navigatiesysteem.
Fiat 500e

Wegligging

Ondanks een wat hoger gewicht door de batterij, is de wegligging nog steeds precies goed voor in de stad. Want met zijn wielen nog steeds helemaal op de uithoeken is de 500 nog steeds niet bang voor bochten. Ook het sturen voelt erg fijn, waardoor je- geholpen door de snelle elektromotor- overal tussendoor schiet.

Maar ook op de snelweg staat hij zijn mannetje. Hij voelt rustig en kalm en veel groter dan hij eigenlijk is. Daarnaast is hij, als eerste in zijn segment, voorzien van niveau twee autonoom rijden en zit hij vol met tal van de nieuwste veiligheidssystemen.

Conclusie

De nieuwe elektrische 500 is een fantastische nieuwkomer en wat ons betreft de leukste EV van het moment. Overgoten met Italiaans design en uitermate charmant, is het misschien welk de ideale stadsauto. En dan hebben we het allerleukste nog niet verteld: elektrische auto’s moeten onder de 30 km/h verplicht een signaal afgeven. Bij de meeste is dat een gepingel of gefingeerd EV-geluid, maar niet bij deze Italiaanse charmeur. Hij speelt de eerste noten van de legendarische muziek die componist Nino Rota schreef voor de film Amarcord van Federico Fellini. Hoe leuk wil je het hebben?

Elektrische Fiat 500
Aandrijving Elektromotor, 118pk en 220 Nm, voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 42 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 1.330
0-100 in sec 9
Top in km/h 150
Vanafprijs in euro 24.900

Fotografie: Olio Media

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo 159 Ti, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: