De Renault ZOE stond drie jaar lang bovenaan de lijst met bestverkochte elektrische auto’s in Europa en inmiddels zijn er al bijna 115.000 exemplaren geproduceerd. Renault levert de ZOE nu met een nieuwe elektromotor met meer pk’s, maar is dit voldoende om de zeer snel groeiende concurrentie aan te kunnen?
Elektrisch rijden is booming
De Renault ZOE kwam op de markt in 2013 en bood met zijn 24 kWh een realistisch bereik van zo’n 150 kilometers. In 2017 werd hij vervangen door een variant met 40 kWh waardoor je vanaf toen een realistisch bereik had en hebt van rond de 300 kilometer. In al die tijd was de concurrentie niet heel groot. De grootste tegen/medestander was de Nissan LEAF uit dezelfde familie.
Maar elektrisch rijden is booming en praktisch ieder merk komt of heeft een EV met een serieus bereik. Hyundai kwam op de proppen met de KONA Electric met dik 400 kilometer bereik, Jaguar met de I-Pace met zelfs nog iets meer bereik, en dan zijn er nog de Volkswagen E-golf, een stoot aan toekomstige nieuwe modellen van Mercedes-Benz, Audi en BMW enzovoort. Het is dus een stuk drukker in EV-land, waardoor het voor de ZOE erg lastig gaat worden.
Een nieuwe motor
Om dit geweld aan concurrentie met vaak zeer rappe exemplaren aan te gaan, biedt Renault de ZOE nu met een nieuwe elektromotor. Deze zogenaamde R110-motor biedt 109 pk, 16 pk meer dan de oude motor, het koppel van 225 Nm bleef hetzelfde. En omdat hij elektrisch is, is dat koppel altijd direct leverbaar. En dat blijft toch lekker, die naadloze zeer krachtige versnelling van een EV.
Al bij de eerste meters is duidelijk dat deze nieuwe ZOE beduidend sneller is dan de oude, vooral bij tussenacceleraties. En dat blijkt ook uit de cijfers, de nieuwe R110-motor zorgt dat de auto twee hele seconden sneller is in een sprint tussen de 80 en 100 km/u.
Hetzelfde accu pakket
Maar hoewel de ZOE nu een stuk sneller is, is het accupakket nog steeds hetzelfde en is het bereik hierdoor dus niet vergroot. Sterker nog, in de praktijk daalt het bereik eerder door de krachtigere en dus minder zuinige motor. Toch lukte het ons vrij eenvoudig om tussen de 250-300 kilometer te rijden, waarbij we natuurlijk nooit echt tot nul zijn gekomen en vaak in de Eco-modus reden.
Het bereik wordt wel drastisch verminderd door op de snelweg te rijden. We hebben het niet zeer nauwkeurig kunnen vaststellen, maar het lijkt er zeker op dat meerijden met het verkeer op hogere snelheid het verbruik met een factor 1,5 á 2 vergroot.
Design
Naast de motor zijn er weinig andere aanpassingen aan de ZOE gedaan. Er zijn wat nieuwe kleuren, zoals het paars van onze testauto, en het nieuwe R-Link systeem met Android Auto en Apple Car Play is beschikbaar. Maar het design, zowel van binnen als buiten, is hetzelfde gebleven.
En van dat design moet je wel houden. Waar Nissan met de LEAF meer richting een ‘normalere’ auto is gegaan, heeft de ZOE nog altijd een wat onduidelijk vorm. Hij bezit bolle vormen maar ook wel wat scherpe lijnen en het is lastig het een hele mooie auto te vinden. Daarnaast zijn de proporties ook wat compact, waardoor de auto van binnen ook niet heel ruim is. Wat daarentegen wel buitengewoon fraai is, zijn de lampen. Voor zijn ze al elegant, maar de achterlichten lijken wel juwelen gemaakt door de fijnste Franse juweliers.
Het rijden
Zoals gezegd biedt de nieuwe motor een stuk meer snelheid en over het algemeen kan de ZOE daar goed mee uit de voeten. Alleen in bochten en op vochtig wegdek, heeft de auto last alle Nm’s op de weg te krijgen.
Qua wegligging moet je niet al te veel sportiviteit verwachten. In bochten merk je het hogere gewicht door de batterijen en gaat de ZOE al snel over de voorwielen naar buiten. Qua comfort zit het al een stuk beter, hoewel je op sommige wegdekken en over drempels wederom het gewicht van de accu’s opmerkt en de auto wat hard kan aanvoelen
Conclusie
Met zijn nieuwe motor is de ZOE een stuk sneller geworden. Het is alleen jammer dat die extra snelheid niet ondersteund wordt door een groter accupakket waarmee het bereik vergroot wordt. Dat laatste is namelijk één van de zaken waarmee de concurrentiestrijd momenteel in EV-land gevoerd wordt.
De populariteit van de ZOE afgelopen jaren was gebaseerd op prima rijeigenschappen, een goed bereik en vooral ook een zeer redelijke prijs. En hoewel de concurrentie de ZOE zeker kan evenaren qua rijeigenschappen en qua bereik de kleine Renault zelfs voorbijstreeft, is de prijs van de Fransman nog altijd een uniek punt. Want je rijdt er al één vanaf 32.890,- euro, inclusief de aanschaf van het accupakket. Daarnaast heb je de mogelijkheid tot het huren van de batterijen voor 69,- euro per maand, waarmee de aanschafprijs omlaag gaat tot 24.990,- euro. Welke variant je ook kiest, de Renault ZOE biedt nog altijd een zeer gunstige prijs-kwaliteit-bereik verhouding. Maar of dat genoeg is om de bestverkochte EV in Europa te blijven, zal de toekomst uitwijzen.
Renault ZOE
Motor: Elektromotor
Vermogen: 109 pk
Koppel: 225 Nm
Aandrijving: voorwielen
Versnellingsbak: 1-traps automaat
Topsnelheid: 135 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 13,5 seconden
Gewicht: 1.403 kilo
CO2-uitstoot: 0 g/km
Energielabel: A
Basisprijs: 32.890,- euro
Prijs testauto: 35.590,- euro