Fiat heeft een nieuwe versie van de 500L met als slogan “Growing up is cool”. Duidelijk is dat de Italianen deze auto neerzetten als de logische opvolger van de 500. Samenwonen, een paar kindjes en ineens heb je veel meer ruimte nodig. De L is dan de logische stap, toch? Wij zochten het uit door een weekje met de 500L Cross op stap te gaan.
Bijzonder, maar sterk verbeterd uiterlijk
Sinds zijn introductie heeft het design van de 500L de hoofden doen schudden. Waar de 500X een mooie geproportioneerde versie van de kleinere Cinquecento was, leek de L niet helemaal te kloppen. De nieuwe versie smoelt dankzij stylistische ingrepen, zoals een andere grille en wat sierstukken, een stuk beter en past ook beter in de 500-familie. Maar het blijft nog steeds op z’n minst gezegd een bijzonder model. Gelukkig kregen wij de Cross-uitvoering mee, die er weer een stuk stoerder uitziet.
Maar zodra je instapt, begrijp je de proporties ineens veel beter: deze auto is namelijk gebouwd om zoveel mogelijk binnenruimte te creëren. Een ruimtelijk gevoel overvalt je, zeker als je ook nog het optionele glazen dak hebt. Maar het lijkt niet alleen ruim, het is ook ruim. Met een bestuurder van 1 meter 85 die comfortabel achter het stuur zit, heb je als achter passagier nog zeeën van ruimte voor benen en knieën, en dat zie je vaak genoeg anders.
Zeer ruim
Het dashboard is zeer herkenbaar, zeker als je met de 500X gereden hebt, en biedt een leuke combinatie van Italiaans flair en moderne lolligheid. Mooie duidelijke afleesbare klokken en een infotainment systeem met alles erop en eraan in het midden. En natuurlijk vind je overal het merkteken van de 500-reeks.
De stoelen zitten prima, ook op wat langere afstanden, en het ruimtelijk gevoel en iets hogere zit zorgt voor een ontspannen rijervaring. Mochten vijf stoelen overigens te weinig zijn voor je gezin, dan biedt Fiat ook de 500L Wagon aan met in totaal zeven zitplaatsen.
Zo rijdt ie
Onze testauto was voorzien van een 1.4 T-Jet turbobenzine motor met 120 pk en 206 Nm gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Deze combinatie zorgt ervoor dat de 500L in iets meer dan 10 seconden de 100 haalt en een top heeft van 189 kilometer per uur. Geen schrikbarende cijfers, maar meer dan prima om mee te komen in het verkeer en lange afstanden 130-140 op de snelweg te rijden.
De wegligging is zeer vergelijkbaar met de X, wat betekent dat de auto solide aanvoelt. Het is geen tijger, maar neemt toch bochten met groot gemak en biedt een goede combinatie tussen comfort en sportiviteit. De Cross uitvoering heeft daarbij het Traction+ systeem, waarmee je de voorwielaangedreven 500L ook offroad zou kunnen. Maar zonder een 4×4-systeem moet je daar niet te veel van voorstellen.
Conclusie
Of de Fiat 500L de logische stap voor jonge stellen is die uit hun 500 gegroeid zijn, is lastig te zeggen. De L is nu eenmaal een totaal andere auto, hoe erg de Italianen ook hun best doen om er één familie van te maken. Maar qua rijeigenschappen, comfort en zeker qua ruimte is het absoluut geen slechte optie. En krijg je er nog een kleintje bij, dan ga je voor de Wagon met zijn zeven stoelen. En uiteindelijk rijdt je nog wel steeds in een duidelijke Italiaanse auto. Ons rijk aangeklede 500L Cross kost je 33.890,- euro maar je rijdt al een L Cross vanaf 24.595,- euro.
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 Cross
Motor: 1.368 cc 4-cilinder benzine met turbo
Vermogen: 120 pk bij 5.000 tpm
Koppel: 206 Nm bij 2.000 tpm
Transmissie: handgeschakeld 6 versnellingen
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 189 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.265 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6.7 l/100 km
CO2-uitstoot: 155 g/km
Energielabel: F
Uitstootniveau: Euro 6
Basisprijs (rijklaar): 24.595,- euro
Prijs testauto (rijklaar): 33.890- euro