In Nederland kom je de Fiat Panda Cross zelden tegen, wat spijtig is. Want niet alleen is deze kleine auto een alleskunner, hij ziet er tevens erg leuk uit. Gelukkig konden wij een week lang de wegen en de paden opfleuren met deze kleine reus.
Hij blijft leuk
Het is al weer bijna drie jaar geleden dat wij een uitgebreide rijtest deden met de vorige Cross (inclusief leuke video). Ook toen vielen wij meteen voor de combinatie van schattigheid en stoerheid van deze opgehoogde en nog meer op het offroad werk gefocuste Fiat Panda 4×4.
Aan het uiterlijk is vrij weinig veranderd en dat hoefde ook helemaal niet. Hij staat nog altijd nog iets hoger op zijn wielen dan de 4×4, waardoor hij een aardige bodemvrijheid heeft. Spatbordverbreders, stoere mistlampen voor, rode trekogen en zilverkleurige beschermplaten voor en achter geven de Cross een stoer uiterlijk. Overigens zijn die beschermplaten voornamelijk voor de sier, want gemaakt van simpel plastic zullen ze niet heel veel bescherming geven.
Wie goed oplet, zal in het interieur wel wat anders zien. Er is een namelijk een nieuw scherm in het dashboard voor het nieuwe Uconnect Radio-systeem. Plaatste je voorheen een klein los scherm in de houder voor telefoon en navigatie, in het nieuwe systeem klik je jouw smartphone in de houder, waarop je de Panda Uconnect app kunt instaleren. Deze kun je na verbinding bedienen met de knoppen op het stuur en biedt toegang tot de muziek, de telefoonfuncties en de navigatie van jouw smartphone. Tevens zit er vlakbij een handig laadpunt voor je telefoon.
De techniek
De Panda Cross wordt geleverd met een TwinAir Turbo tweecilinder benzinemotor met 90 pk en 145 Nm aan koppel. Via een handgeschakelde vijfversnellingsbak wordt de kracht op alle vier de wielen verdeeld. Door middel van een combinatie van het Elektronische Sper Differentieel (ELD) en het ASR traction control systeem, kun je de vierwielaandrijving in drie verschillende standen zetten:
AUTO, waarbij de aandrijfkracht automatisch over de voor- en achteras wordt verdeeld. OFF-ROAD waarmee je een permanente vierwielaandrijving inschakelt en de wielen met de meeste grip de meeste kracht krijgen en GRAVITY CONTROL, beter bekend als Hill Descent Control, waarbij de auto automatisch afdaalt van (steile) hellingen.
Sterk offroad
Net als bij de vorige uitvoering, waren wij wederom verbaasd over hoe goed de Cross zich in het terrein handhaaft. Geholpen door zijn lage gewicht van 1.090 kilogram en zijn korte wielbasis, is de Panda buitengewoon wendbaar. Steile hellingen zijn zowel omhoog als naar beneden geen enkel probleem, waarbij het ELD en ASR goed gecombineerd werken. Ook mul zand of modder kan hij goed aan, mede dankzij de standaard gemonteerde M+S banden.
Wel moet je goed opletten genoeg toeren te maken met het TwinAir motortje, want helemaal onderin heeft hij weinig kracht. Eenmaal op gang gaat het verder prima. Het enige echte probleem ontstaat als je in te diepe sporen rijdt, want ondanks dat de Panda een stuk hoger is dan de reguliere uitvoeringen, blijft hij voor echt offroad werk relatief laag. Je loopt dan kans dat je de Cross op zijn buikje laat landen met vier wielen spinnend in het luchtledige.
De Stad
Een Fiat Panda is natuurlijk typisch een auto voor in de stad en ondanks dat het terrein datgene is waar de Cross voor gemaakt is, functioneert hij nog altijd prima als stadauto. Sterker nog, door zijn hogere vering is hij zelfs comfortabeler op de soms hobbelige wegen van onze binnensteden. En vol gas over verkeersdrempels hoort ook tot de mogelijkheden. Daarnaast biedt de 4×4 aandrijving natuurlijk een stuk meer veiligheid.
Over de TwinAir motor,-in de Cross in zijn sterkste versie- is al heel veel geschreven, zowel over het geluid als het verbruik. Toegegeven, als je de auto start, produceert hij niet het stoerste geluid maar eenmaal rijdend heeft het wel wat. Wat het verbruik betreft is het een motorblok met twee gezichten. Rijd je rustig, dan is hij zuinig en haal je makkelijk 1 op 17. Geef je echter gas en rijd je flink door, dan daalt dat drastisch tot 1 op 12.
Conclusie
De Fiat Panda Cross was en is nog steeds één van onze lievelingsauto’s. Zowel stoer als zeer sympathiek, zowel goed in de stad als het terrein blijft het oprecht een alleskunner. Of je nu boodschappen op de hoek gaat halen of je surfplank op het dak bindt en het strand opzoekt, de Cross is je vriend.
Maar helaas is er in ons land weinig behoefte aan kleine offroad auto’s. Want hoewel er duizenden 4×4 SUV’s rijden die nooit en te nimmer de modder zullen zien, zien weinig mensen het nut van de extra investering die een Cross vereist ten opzichte van een reguliere Panda. Deze laatste koop je vanaf 11.259,- euro terwijl de Cross pas vanaf 19.995,- euro op je oprit staat. Zonde eigenlijk, want een Fiat Panda Cross leukt de wegen en de paden zo mooi op.
Informatie:
Merk: Fiat
Model: Panda
Type: 0.9 TwinAir Turbo 4×4 (90) Cross
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 875 cc
Vermogen: 90 pk
Koppel: 145 Nm
Uitstoot: 114 gram CO2/km
Emissienorm: Euro6
Topsnelheid: 167 km/h
0-100 km/u: 12 seconden
Versnellingsbak: handgeschakeld 5 versnellingen
Gewicht: 1.090 kg
Prijs vanaf (Cross): 19.995,- euro
Prijs gereden model: 21.075,01,- euro
2 Comments
Heel leuke auto, maar een prijsverschil van bij “vanaf” 8700€ ….
Wat krijg je dan meer met de crosover voor dat meergeld? (Behalve 4×4 en wat hoger liggend).
Het prijsverschil met de instap Panda is inderdaad aanzienlijk. Maar niet alleen krijg je de 4×4 aandrijving met alle ondersteunende electronica en de hogere vering. Je hebt ook een sterkere motor en veel meer opties zoals het U connect systeem, speciale stoelen, velgen enz.