De Ford Kuga kom je in Europa veelvuldig tegen, de Kuga Vignale daarentegen echter een stuk minder. Wij reden ermee van Amsterdam naar de Franse champagne-hoofdstad Reims, en weer terug.
Anderhalf jaar geleden testen wij de dynamische Ford Kuga ST-Line, de ruim 40 duizend euro kostende sportieve uitvoering van de -volgens Ford- ‘slimme SUV’. Voor 14 duizend euro en een beetje meer, rij je in een nog luxere uitvoering van de Kuga, namelijk de Vignale Automaat iAWD met de 182 pk sterke 1.5-liter EcoBoost benzinemotor.
Die 14 duizend euro meer voor onze Vignale klinkt als een bak geld, maar daar krijg je in het geval van Ford een zeer redelijk evenredige bak opties aan luxe, comfort en veiligheid voor terug. Standaard is de Vignale namelijk uitgerust met alles wat een automobilisten-hart begeert, zoals half lederen stoelen, waarvan je de voorstoelen op 10 plekken geheel naar jouw wens in kunt stellen, zodat je werkelijk perfect zit.
Of je al deze opties nodig hebt, wil hebben en kan of wil betalen laten we aan jou over. Maar zaken als een achteruitrijcamera, automatisch inparkeren, een handsfree elektrisch bedienbare achterklep en rondom parkeersensoren zijn voor een groot aantal mede planeet-bewoners zeker geen overbodige luxe.
De Vignale heeft het, allemaal bij de prijs in. En mocht je nog niet verzadigd zijn, dan kun je net als onze Vignale nog eens 3.000 euro extra uitgeven voor een verwarmbaar stuur, privacy glas, adaptieve cruise control en een immens panoramadak met schuif/-kantelfunctie.
iAWD
Binnenin is alles, net als in andere Ford Vignale modellen, van een kwalitatief hoogwaardig niveau en ontbreekt het de inzittenden aan niets. Echter, hoewel je het infotainmentsysteem volledig vanaf het stuur kunt bedienen, is de positie van het touchscreen scherm ietwat onhandig diep in het frame eromheen gepositioneerd. Hierdoor kun je met je hand net niet lekker bij de aller linkse aanraak-button komen.
iAWD betekent intelligent(e) All Wheel Drive, in plat Nederlands intelligente vierwielaandrijving, die je volgens Ford vertrouwen geeft tijdens veranderlijke omstandigheden. Het systeem bepaalt namelijk hoeveel grip, balans in bochten en reactievermogen er tijdens natte, droge of gladde omstandigheden nodig is.
Ofwel: de elektronica zorgt dat er altijd en onder alle omstandigheden de juiste kracht op de voor- en/of achterwielen wordt uitgeoefend. En dat is nog niet alles, de controle van de bestuurder over de auto wordt beter en het brandstofverbruik zou er lager door worden.
Ford belooft op basis van de ‘oude’ NEDC tests een verbruik van 9,3 liter benzine in de stad, 7,4 gemiddeld en 6,2 buiten de bebouwde kom. De echte cijfers in en rondom de bebouwde kom kloppen best aardig. Het gemiddelde verbruik en verbruik op lange afstanden is echter sterk afhankelijk van je rijstijl.
Heel rustig rijdend en gasgevend kwamen we buiten de stad niet onder de zeven liter. Trek je wat vlotter op, haal je regelmatig in en rij je lang op snelweg-snelheid, dan zit je gemiddeld al rond de negen liter. Dat is flink voor een 1.5-liter motor, maar die moet dan ook vier wielen aandrijven en meer dan 1.600 kilogram massa (zonder inzittenden) voortduwen.
Conclusie
Rijden met de Kuga Vignale is voorts een zeer plezierige bezigheid. Het onderstel voelt stevig doch niet hard aan en geeft de bestuurder veel vertrouwen en passagiers een flinke bak comfort. Omdat de Vignale meer op luxe gericht is, is de besturing minder direct dan die van de ST-Line modellen waardoor hij comfortabeler aanvoelt. De automatische zestraps versnellingsbak is alweer van een iets oudere generatie, maar schakelt desondanks subtiel zonder overgangs-schokken. Zo subtiel zelfs, dat ik af en toe het gevoel had in een auto met continu variabele transmissie te rijden.
Mijn retourtje Reims van dik 1.000 kilometer met een om-ritje door de Belgische Ardennen is dankzij de Ford Kuga Vignale zeer relaxed en comfortabel verlopen. Het comfort in de Vignale is hoog waardoor lange ritten een peulenschil zijn. De Kuga Vignale heeft zich wat ons betreft bewezen als heerlijke allrounder en reiswagen waarmee je ook binnen de bebouwde kom goed uit de voeten kunt.
Ford Kuga Vignale 1.5 EcoBoost iAWD Automaat 182 pk
Motor: 1.498 cc, 4 cilinder benzinemotor
Vermogen: 182 pk bij 6.000 toeren
Koppel: 240 Nm bij 1.500 toeren
Transmissie: 6-traps automaat
Aandrijving: voor- + achterwielen
Topsnelheid: 200 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,1 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.586 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 7,4 l/100 km
CO2-uitstoot: 171 g/km
Basisprijs (rijklaar): 28.795
Prijs testauto (rijklaar): 54.385 euro
1 Comment
Beste,
Ik heb sinds kort een Kuga 1,5 ecoboost 182 pk automaat uit 2015. 52000 km op de klok. Maar zelfs bij een zeer tamme rijstijl haal ik de 1 op 9 niet eens. Bij de garage zeggen ze alleen dat het een zeer dorstige auto is. Maar de verbruikscijfers die ik overal lees, (ook hier) zeggen toch wat anders.
Weet iemand hier raad?