Ford heeft de Mustang een ingrijpende facelift gegeven. Niet alleen ziet de pony er weer bij de tijd uit, ook qua techniek veranderde er een hoop. Wij mochten op pad met de convertible mét V8 en we kunnen alvast zeggen:dat is heel gaaf!
We gaan het in dit artikel één keer hebben over de prijs van deze auto in Nederland. Zoals de gemiddelde petrolhead weet, is de Mustang met V8 eigenlijk uit de markt geprijsd in ons kikkerlandje. Door de CO2 slurp-taks zit er zoveel BPM op deze auto dat je alleen al daarvan een leuke BMW 4-serie cabriolet zou kunnen kopen.
Het zal je daarom niet verbazen dat veruit het grootste aantal Mustangs dat in Nederland wordt geleverd voorzien is van de EcoBoost motor. Hoe anders is dat elders in Europa, bijvoorbeeld bij onze ooster- of zuiderburen. Daar neem je zo’n lekkere acht-cilinder mee voor ongeveer vijftig duizend euro. Nog steeds een flinke smak geld, maar in die prijsklasse uniek!
Facelift
Ford heeft de Mustang qua uiterlijk redelijk ongemoeid gelaten. We zien een iets andere voorbumper met een lagere splitter. De sideskirts zijn vernieuwd en in de motorkap zien we twee extra ventilatieroosters die de potentie van wat eronder zit, benadrukken. Het geheel oogt indrukwekkend en is nog steeds erg herkenbaar als Mustang.
De belangrijkste wijzigingen heeft Ford op technisch vlak doorgevoerd. Beide motoren, zowel de EcoBoost als de V8, voldoen nu aan de nieuwste Euro 6.2 emissie eisen. De viercilinder moest daarvoor wat paarden inleveren, was 317, nu 290, maar kreeg wel iets meer koppel, nu 440 Nm. De V8 kreeg er door toepassing van Duel Fuel-injectsysteem pk’s bij en lever nu 450 pk en 529 Nm! Ook nieuw is de 10-traps automaat die de 6-traps van het vorige model vervangt.
V8 rumble
In het vooronder van de Mustang die wij reden lag dus de 5.0 V8. De eerste keer dat je hem start krijg je spontaan een glimlach van oor tot oor. Je vergeet alles wat met CO2 of BPM te maken heeft en wil maar een ding: rijden! Ford kreeg van Mustang-klanten commentaar over de sound van het vorige model. Het mocht allemaal wel wat minder braaf. De Amerikanen hebben die kritiek ter harte genomen en de Mustang is nu uitgerust met een volledig nieuw uitlaatsysteem dat instelbaar is.
Zo kun je hem via het stuur vol open zetten, maar ook heel beschaafd laten. Een leuke gimmick is dat je de uitlaat zelfs zo kunt instellen dat hij op bepaalde tijdstippen altijd in de stilste modus opstart. Handig als je geen ruzie met je buren wilt krijgen! De V8 klinkt fenomenaal met het nieuwe systeem, luister zelf maar:
Interieur
Een vaak gehoord argument om vooral geen Amerikaanse auto te moeten willen is het interieur. Ford heeft in de gefacelifte Mustang het afwerkingsniveau verder verhoogd. De materialen die zich in je gezichtsgebied bevinden zien er mooi uit en voelen goed aan. Het stuurwiel is lekker dik en ligt daardoor goed in de hand. Onze testauto was uitgerust met alle luxe die je op een moderne auto kan wensen, van een luxe audiosysteem tot stoelverwarming en -ventilatie.
Optioneel levert Ford Recaro sportstoelen die je extra goed op je plek houden. Wij zouden in de convertible opteren voor de geventileerde standaard stoelen. Die ventilatie is echt heerlijk met het weer van de afgelopen periode, zeker als je open rijdt.
Rijden
De nieuwe Mustang is sinds de facelift uit te rusten met instelbare dempers van MagneRide. Maar liefst duizend maal per seconde worden de dempers daarmee aangepast in hun weerstand om zo het bochtgedrag te verbeteren. Het systeem zorgt ervoor dat de Mustang een heerlijke auto is om mee te rijden. Zowel rustig cruisen als hard door de bocht. De Mustang blijft lang stabiel.
Wel merk je duidelijk dat je met een auto zonder dak onderweg bent en dat de Mustang geen lichte auto is. De koets deint en tordeert behoorlijk en dat ervaar je zeker ook als je wat harder de bocht door gaat. De besturing is voldoende zwaar en geeft voldoende feedback over wat er met de voorwielen gebeurt en de nieuwe 10-traps automaat doet uitstekend zijn werk. Bij rustig rijden voel je hem eigenlijk niet van verzet veranderen en daarbij valt vooral op hoe snel hij door de 10 versnellingen heen schakelt. Kies je ervoor om hem met de flippers achter het stuur te bedienen dan krijgt hij een ander karakter en krijg je bij elke versnelling een heerlijke duw in je rug.
Ford heeft met de vernieuwde Mustang GT Convertible een heerlijk hebbeding neergezet. Als we een goede reden om te emigreren moesten bedenken dan staat de Mustang GT bij deze op één!
Ford Mustang GT Convertible
Motor: 5038 cc V8
Vermogen: 451 pk bij 7000 toeren
Koppel: 422 Nm bij 5350 toeren
Transmissie: Automatisch 10 versnellingen
Aandrijving: Achterwielen
0-100 km/h: 4,5 seconde
Topsnelheid: 250 km/h
Gewicht voor wegenbelasting: 1793 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 12,5l./100 km
Co2 uitstoot: 279 g/km
Prijs: 124.161,- euro