Het is alweer drie jaar geleden dat wij voor het eerst op pad gingen met de Ford Mach-E. In onze conclusie vermeldden wij dat zijn unieke (stuur-)karakter een van zijn meest belangrijke eigenschappen was, maar dat je de auto niet moest benaderen als een sportmodel. Niet veel later kwam Ford met de GT-versie, die een stuk sportiever was en tevens het topmodel in de reeks vormde. Inmiddels zijn we flink wat jaren verder, maar die Mach-E GT wordt nog altijd geleverd. Wij gingen ermee op pad om te kijken of deze Amerikaan zich nog altijd staande kan houden in een druk segment van sportieve EV-SUV’s.
GT
Ford liet ons weten dat de GT-benaming voor hun Mustang Mach-E niet voor niets is gekozen. Wat de Amerikanen betreft gaat het hier namelijk om een Gran Turismo en niet om een sportauto. Hij is bedoeld om lange afstanden in alle comfort en op hoge snelheid af te kunnen leggen en niet om snelle rondetijden op het circuit te zetten.
Om dit te bereiken verschilt de GT op aantal punten met de Mach-E. Qua uiterlijk moet je het vooral zoeken op detailniveau. Zo heeft hij een andere voorbumper, waarin de unieke honingraat grille – een verwijzing naar de oude Mustang- het meest in het oog springt. Verder zien we andere velgen, speciale sportstoelen en een sportstuur als GT-toevoeging.
De techniek
Natuurlijk zitten de grootste verschillen in de techniek. Waar de snelste ‘reguliere’ Mustang Mach-E het moet doen met een vermogen van 351 pk en 580 Nm, doet de GT daar een flinke schep bovenop met 487 pk en 860 Nm. Dit resulteert uiteraard in aanzienlijke betere prestaties. Hij sprint in slechts 4,4 seconden naar de 100 km/u met een officiële topsnelheid van 200 km/u (5,8 sec en 180 km/u voor de Mach-E Premium AWD).
De GT is standaard voorzien van AWD, die de kracht zo goed mogelijk over alle wielen verdeeld. Om al dit elektrische geweld – en een rijklaargewicht van een fikse 2.281 kilogram op tijd stoppend te krijgen, heeft de auto standaard 19 inch Brembo remschijven met enorme remklauwen.
Onderstel
Tevens standaard zijn Ford’s MagneRide adaptieve schokdempers. In de olie daarvan zitten kleine ijzerdeeltjes, die onder invloed van een magnetisch veld de vloeistof razendsnel meer of minder weerstand kunnen geven. Hiermee kan het onderstel zich binnen een fractie van een seconde aan een situatie aanpassen. Daarnaast kun je ook zelf kiezen hoe comfortabel of sportief je wilt dat de dempers reageren.
Een goed werkend systeem dat zorgt dat de zware GT met bizar hoge snelheden een bocht kan nemen en zelfs snelle bochtenwisselingen adequaat aankan, hoewel je het gewicht uiteraard wel merkt. Enige minpuntje is dat de GT zelfs in de meest comfortabele stand behoorlijk hard afgeveerd is. Wat dat betreft is het toch meer een sportauto dan een GT. Voor de lange afstanden mis je, zeker op wat slechtere wegen, wat comfort.
Rijervaring
Qua prestaties is de Mustang Mach-E GT een indrukwekkende auto. Zeker de 860 Nm, die altijd beschikbaar zijn, maken dat je op afroep als een kanonskogel afgeschoten kan worden, geholpen door het intelligente AWD-systeem dat voor fenomenaal veel grip zorgt. De GT stuurt scherper en strakker in de normale Mach-E, maar heeft hetzelfde fijne stuurgevoel dat hem onderscheidt van de concurrentie.
Extra leuk is dat de GT bij het snel een bocht uit accelereren een kleine drift toelaat, waardoor je het gevoel hebt heel erg goed te kunnen rijden. Overigens ook complimenten voor de respons op het acceleratiepedaal. Je kunt zeer nauwkeurig de mate van versnelling bepalen, wat vooral in de bochten fijn is.
Accu
De GT is uiteraard voorzien het grootste, 91 kWh accupakket. Met een theoretisch verbruik 21,2 kWh per 100 km en maximale recuperatie heb je daarmee, volgens WLTP, een bereik van 490 km. In de praktijk komt dit echter neer op reëel bereik van circa 350 km, natuurlijk sterk afhankelijk van je rijstijl en de buitentemperatuur.
Met een maximaal DC laadvermogen van 150 kW duurt het circa 45 minuten van 10 naar 80 %. Helemaal vol laden met een AC laadpaal duurt ongeveer zeven uur.
Conclusie
Waarom zou je nu een Ford Mustang Mach-E GT kopen? Is het niet voor zijn unieke uiterlijk, dan wel om zijn meer dan prima rijeigenschappen. Daarnaast zijn de prestaties indrukwekkend, zowel qua acceleratie als wegligging. Je levert vergeleken met de Mach-E Extended Range wel wat bereik in door zijn hogere verbruik, en tevens een flinke portie comfort. Maar je krijgt er een hele hoop rijplezier voor terug. De GT is verkrijgbaar vanaf 62.200 euro.
Fotografie Bas Fransen
Ford Mustang Mach-E GT
Aandrijving Elektromotor, 351 pk en 860 Nm, AWD
Theoretisch bereik (WLTP) 490 km
Getest bereik ca. 350 km
Batterij Li-Ion 91 kWh
Maximaal laadvermogen 150 kW
Gewicht in kg (rijklaar) 2.281
0-100 in sec 4,4
Top in km/u 200
Vanafprijs in euro (GT) 62.200,-