De Civic is al jarenlang de bestverkopende Honda in Nederland. In 2017 brachten de Japanners het 4-deurs model, dat toen al enige tijd succesvol op de Amerikaanse markt werd verkocht, naar Europa.

De populatie sedans in het C-segment is aardig geslonken, de moderne man/vrouw wenst een crossover of SUV. Alleen Audi en Mercedes-Benz doen nog goede zaken in deze klasse met de A3 en CLA. Honda ziet zijn kans schoon en wil met de Civic 4-deurs in dit gat springen, dat mede is ontstaan door het uitblijven van een opvolger van de Accord.Rijtest Honda Civic 4-deursModerne turbotechniek

Honda rust de 4-deurs Civic altijd uit met een moderne 1.5 i-VTEC turbo benzinemotor, gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen of een Continu Variabele Transmissie (CVT). De viercilinder levert 182 pk en een koppel van 240 Nm (220 in combinatie met de CVT). Er zijn drie uitrustingsniveaus leverbaar, Comfort, Elegance en Executive.

Wij mochten met de meest luxe variant met CVT op pad. Nou zijn we geen grote liefhebbers van dit type versnellingsbak, maar Honda heeft het in de Civic prima voor elkaar. Het typische lawaai bij accelereren dat we helaas vaak horen bij een CVT is hier tot een minimum beperkt. Tevens kun je, indien gewenst, zelf uit 7 voorgeprogrammeerde versnellingen kiezen met flippers achter het stuurwiel. Het sterke motorblok nodigt uit tot rustig en relaxed rijden en levert voldoende kracht wanneer je even snel wilt accelereren.Rijtest Honda Civic 4-deursDaarbij produceert de turbomotor een leuke brom, zonder al te aanwezig te zijn. Het onderstel van de Honda is voornamelijk op comfort afgesteld en nodigt niet uit tot sportief bochtenwerk. Jammer, want de besturing van de Civic voelt solide aan en geeft goede feedback over wat er met de voorwielen gebeurd.

De executive uitvoering laat niks te wensen over, van schuifdak tot verwarmde achterbank, het zit er allemaal op. Daarnaast rust Honda de Civic standaard uit met een hele waslijst aan veiligheidsvoorzieningen. Zoals bijvoorbeeld een noodremfunctie, rijbaanassistentie, adaptieve koplampen en adaptieve cruise control. In de executive uitvoering komen daar nog een parkeerassistent en dode hoek waarschuwing bij.

Opvallende verschijning

Honda noemt de Civic 4-Deurs op haar website een opvallende verschijning. Wij zijn het daarmee eens, of hij mooi is laten we in het midden. Feit is dat je veel bekijks trekt met de futuristisch vormgegeven koets, die afwijkt van de klassieke sedanlijn. Het ontwerpteam tekende een aflopende daklijn die uitmondt in de uitgesproken vormgegeven achterlichten. Resultaat hiervan is wel dat er slechts een korte kofferdeksel overblijft, wat de laadopening krap maakt en spullen inladen dus bemoeilijkt.Rijtest Honda Civic 4-deursHet interieur van de 4-deurs Civic is mooi licht en biedt veel ruimte. De stoelen zitten goed en bieden voldoende zijdelingse steun. De lichte lederen bekleding draagt bij aan het ruimtelijke gevoel. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit, al zijn er hier en daar ook harde stukken plastic te vinden.

Wat tegenvalt is het infotainmentsysteem, dat langzaam en grafisch erg achterhaald is. Dat kan in 2018 echt beter. De scherp gelijnde achterlichtunits komen op verschillende plekken in het interieur terug. En zorgen samen met de carbonlook lijn in de stoelen voor een speelse noot in het verder vrij zakelijke interieur. De 4-deurs Civic is dertien centimeter langer dan de 5-deurs versie, maar heeft dezelfde wielbasis. Door de achterbank wat verder naar achteren te plaatsen heeft Honda toch meer ruimte voor de achterpassagiers weten te creëren, wat werkt, want je zit achterin erg goed.

Maakt de Honda Civic 4-deurs kans in het C-segment? Wij vinden dat hij die verdient. Honda heeft een onderscheidende auto gemaakt die goed rijdt en veel value for money biedt. Voor de leaserijder die eens iets anders wil dan de gevestigde orde is het een uitstekend alternatief!

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo Executive

Motor: 1.498 cc, 4 cilinder Turbo
Vermogen: 182 pk bij 6.000 toeren
Koppel: 220 Nm bij 1.700 toeren
Transmissie: Continu variabele transmissie
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 200 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,1 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1307-1348 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,8 l/100 km
CO2-uitstoot: 131 g/km
Energielabel: C
Basisprijs (rijklaar): 32.630 euro
Prijs testauto (rijklaar): 39.315,- euro

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: