Samenvatting
De eerste Hyundai Kona, zeker de elektrische versie, sloeg in als een bom. In korte tijd zag je ze werkelijk overal rijden. En nog steeds is deze populaire Koreaan een vast onderdeel van het Nederlandse straatleven. Kan de nieuwe dit succes evenaren? Wij gingen op pad, niet met de elektrische, niet met de brandstofversie, maar met de nieuwe Kona Hybrid.
Geen plug-in
Wat direct opvalt is dat Hyundai er voor gekozen heeft de nieuwe Kona niet te voorzien van een plug-in hybrid aandrijflijn. Met andere woorden, de Kona Hybrid heeft ook een elektromotor en accu, maar is niet met een stekker op te laden. Het is dus de brandstofmotor, een 1,6-liter benzine, en het afremmen, die voor de elektrische energie zorgen.
Daardoor heeft de auto een kleiner accupakket nodig, wat weer gewicht scheelt (de Kona Hybrid weegt daardoor 1.377 kilogram). Hierdoor kan de auto weer nog efficiënter met de brandstof omgaan. En om dat punt meteen maar gehad te hebben: de Kona Hybrid is inderdaad zuinig. Wij haalden met gemak een gemiddeld verbruik van 1 op 20.
Speels
Het uiterlijk volgt min of meer dezelfde stijl als de oude: speels, niet te serieus, maar wel met goed gekozen lijnen. Het zal misschien niet ieders smaak zijn, maar wat ons betreft is de auto goed gelukt. De evenwichtige verhoudingen en de heerlijke kleur blauw op onze testauto helpen hierbij sterk.
Ook het interieur hanteert dezelfde sfeer als het vorige model, alleen dan veel moderner. Het zit goed in elkaar, maar er is wel veel gebruik gemaakt van net even wat minder charmante, harde plastic soorten. Een keuze om de prijs laag te houden.
Een gemiddelde
Over die prijs gesproken: je rijdt een Hyundai Kona Hybrid vanaf 30.695,- euro, wat een prima prijs is voor zo’n fijn rijdende en ruime auto. Er is namelijk heel slim met de ruimte omgesprongen, waardoor je als volwassenen zelfs achterin enige tijd in comfort kan doorbrengen.
Bij het onderstel is duidelijk gekozen voor een gemiddelde tussen comfortabel en sportief. Je kunt er met gemak lange afstanden mee rijden zonder moe te worden en tegelijk zonder moeite op wat hogere snelheid bochten nemen. Heel erg sportief zal hij echter nooit worden.
Vier uitvoeringen
De Kona is verkrijgbaar in vier uitvoeringen: de Comfort, de Comfort Smart, de Fashion en de Premium. Onze testauto was uiteraard de laatste, de meest luxe variant. Daardoor heb je werkelijk alles wat je in een moderne auto zou willen.
Een 10,25 inch scherm bedient het zeer uitgebreide infotainmentsysteem inclusief Apple Carplay en Android Auto. Verder is de Kona voorzien van alle moderne rijhulp- en veiligheidssystemen. Kortom, alles erop en eraan.
Conclusie
De nieuwe Hyundai Kona volgt hetzelfde recept als de vorige maar dan op alle vlakken net iets beter. Een mooier uiterlijk, modernere, zuinige aandrijflijn en goed in elkaar stekend interieur. En ook de prijs is nog steeds concurrerend. Kortom, ook dit nieuwe model heeft weer alles in huis om een groot succes te worden.
Hyundai Kona Hybrid
Aandrijving 1,6-liter benzine viercilinder+ elektromotor, 105 pk en 147 Nm
Versnellingsbak Automaat, voorwielaandrijving
Gewicht in kg 1.377
Gemeten verbruik 1 op 20
0-100 in sec 11
Top in km/h 161
Vanafprijs rijklaar in euro 30.195,- (Premium: 38.195,-)