De nieuwe Tucson luidt (weer) een nieuw hoofdstuk in voor het merk Hyundai, dat zich de laatste jaren steeds opnieuw lijkt uit te vinden. Een strak opvallend ontwerp, een zuinige hybride aandrijving en een compleet nieuwe interieurstijl; tijd voor een Driving-Dutchman review van deze nieuwe compacte SUV.
Die lampen
Je kunt zeggen over de Koreanen wat je wil, maar ze zijn niet meer bang een stevig ontwerp neer te zetten. Waren Hyundai’s van voorheen bescheiden auto’s, die tijd is voorbij. In hun nieuwe designtaal, ‘Sensuous Sportiness’ staat de driehoek centraal. Je ziet deze overal terugkomen: op de flanken, in het interieur maar het meest opvallende in de verlichting aan de voorzijde.
Niet minder dan vijf driehoekige dagrijlichten aan iedere zijde van de grille stralen als de vleugels van een engel de wereld in. Waanzinnig hoe men deze zo goed heeft weten te integreren in de voorzijde. En ook de achterlichten zijn, hoewel iets minder extreem, in dezelfde stijl opgetrokken.
Het formaat van de auto is goed kloppend en door een chroomkleurige strip die naar achteren omlaag loopt, lijkt hij zelfs nog iets compacter dan hij is. De velgen zijn wat ons betreft net iets té, maar passen wel weer mooi binnen het design.
Wat een fijne plek
Maar de grootste verrassing in de nieuwe Hyundai Tucson overvalt je zodra je instapt. Want wat een fijn en mooi interieur! Zo druk als de buitenkant is, zo sereen is het in de auto. Simpele elegante, horizontale lijnen creëren een gevoel van ruimte, waarin je graag lange tijd doorbrengt. Daarnaast is de Tucson dankzij een volledig nieuw onderstel ook daadwerkelijk een stuk ruimer dan zijn voorganger, met bijvoorbeeld 26 millimeter meer beenruimte voor de achter passagiers. Twee duidelijk afleesbare 10,25 inch schermen dienen als tellers en als infotainmentsysteem en zijn duidelijk af te lezen met een logische menustructuur.
De gebruikte materialen voelen goed aan en de afwerking is top. Maar dat waren we eigenlijk al wel van Hyundai gewend. Maar waar hun eerdere auto’s een wat saaie aanvoelend interieur hadden, maakt de nieuwe Tucson een enorme sprong. Dit is op en top premium en kan zich meten met de beste merken op de markt, zowel qua design als kwaliteit.
De aandrijving
Wij gingen op pad met het huidige topmodel: de Hybride Tucson; later volgt de plug-in, die deze positie overneemt. De HEV combineert een 1,6-liter Smartstream-turbobenzine motor met een elektromotor voor een totaalvermogen van 230 pk gekoppeld aan een 6-traps automaat. Deze is er zowel in vierwiel- als voorwielaandrijving, waarvan wij met de laatste reden.
En ook met deze aandrijflijn neemt Hyundai een grote sprong voorwaarts. De elektro- en brandstofmotor werken naadloos samen en zorgen voor meer dan voldoende kracht op alle momenten. Heel fijn om even snel in te halen. En met een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 (gecombineerd weggebruik) ook nog eens flink zuinig.
Wegligging
Het is duidelijk dat bij de ontwikkeling van het onderstel comfort een belangrijke rol heeft gespeeld. De auto biedt een zeer rustige wegligging, waarbij bijna alle onvolkomenheden worden weg gefilterd. Heerlijk in combinatie met de zeer comfortabele stoelen.
Dit betekent echter niet dat de Tucson bang is voor bochten. Met rust en vertrouwen stuurt hij in waarbij voldoende via het stuur gecommuniceerd wordt en de auto erg weinig overhelt. Maar het mag duidelijk zijn dat je deze auto niet koopt voor zijn messcherpe weggedrag, want ook hier staat comfort centraal.
Luxe
Hyundai Nederland heeft ons verwend, want wij mochten met een zeer luxe aangeklede auto op pad. Lederen stoelen met verwarming en koeling, panorama dak dat deels open kan en een volledig modern infotainmentsysteem met Android Auto en Apple Carplay.
Speciaal aandacht nog even voor de adaptieve cruise control. Bij sommige auto’s kan deze nogal bruusk ingrijpen op plotseling baanwisselingen van voorgangers, maar de Tucson weet alle (voor zover wij hebben kunnen zien) situaties goed in te schatten en daar vloeiend op te reageren.
Slim
Wat ons ook erg heeft opgevallen is hoeveel slimme zaken er in deze nieuwe SUV zijn verwerkt. Als je bijvoorbeeld het knipperlicht naar links aanzet, laat een van de digitale tellers in het dashboard het beeld van een camera in je spiegel zien. Hierdoor zie je exact wat er in je dode hoek gebeurt. Vrij eenvoudig, maar verdomd handig.
En wat te denken van het feit dat je de auto uit een parkeervak kan laten rijden met de afstandsbediening, terwijl je er zelf naast staat. Maar de slimmigheden zitten ook in veel kleinere zaken. Zoals een bedieningspaneel op de linkerkant van de passagiersstoel voor. Hiermee kan je als bestuurder de stoel naar voren kan bewegen, zonder dat je daarvoor helemaal over de stoel heen hoeft te leunen.
Conclusie
De nieuwe Hyundai Tucson heeft ons zeer blij verrast. Zijn nieuwe design is voor sommigen misschien te heftig, maar het spreekt ons wel aan. Het interieur en de aandrijflijn zijn wat ons betreft de allergrootste pluspunten en zullen zeker een breed publiek aanspreken. En dan de prijs, datgene waar Hyundai’s altijd goed scoren: voor ons topmodel in de duurste uitvoering betaal je 44.050,- euro, een prima prijs voor zo’n fijne en luxe auto.
Hyundai Tucson HEV Premium
Motor: 1,6-liter viercilinder turbo-benzine + elektromotor
Vermogen (gecombineerd): 230 pk
Koppel: 350 Nm
Topsnelheid: 193 km/h
Acceleratie tot 100 km/h: 8,0
Transmissie: zestraps automaat
Gewicht voor wegenbelasting: 1.539 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 18,5
CO2-uitstoot: 131 g/km
Energielabel: A
Prijs vanaf: 34.995,- euro
Prijs testauto: 44.050,- euro