De Indian Springfield Dark Horse 2018 is een badass bike, niets meer en niets minder. Looks zeggen echter niet alles en Amerikaanse motoren blijken niet altijd even geschikt voor onze Europese wegen. Maar de Dark Horse heeft ons werkelijk doen verbazen.
Rijtest Indian Springfield Dark Horse 1Mooie lijnen

De standaard Indian Springfield is al geen lelijke bike, maar de Dark Horse is wel even wat anders. Hij doet zijn naam eer aan met bijna alles in het zwart. Het frame, de tank, de koffers, het zadel, de spaken en zelfs delen van het motorblok zijn matzwart.

En op de een of andere manier brengt deze kleur de lijnen van de motor nog mooier in beeld. Ineens zie je nog beter hoe vloeiend de lijn loopt van tank over zadel naar achter. Of hoe gaaf de koffers naar achter toe uitlopen en de motor al stilstaand een gevoel van beweging meegeven.
Rijtest Indian Springfield Dark Horse 11.811 cc!

De technische details van de Dark Horse zijn hetzelfde als de reguliere Springfield. Dat wil zeggen een frame met een vrij lange wielbasis van 1.730 mm, waarin de machtige Thunder Stroke 111 V-Twin motorblok hangt. Voor mensen die meer Europese maten gewend zijn, 111 cubic inch betekent 1.811 cc, groter dan de meeste motoren die in de auto’s zitten!

Dit blok produceert slechts 73 pk, maar niet minder dan een indrukwekkende 150 Nm aan trekkracht. En dat is nodig, want de twee cilinders moeten tezamen 357 kilogram vooruit zien te krijgen.
Rijtest Indian Springfield Dark Horse 1Typisch Amerikaans

En dat lukt met groot gemak. Het maximale koppel is al vanaf 2.600 tpm beschikbaar waardoor je heerlijk ‘Amerikaans’ kunt rijden. Hiermee bedoelen we natuurlijk, snel opschakelen en op een golf van koppel over de wegen surfen.

Hierbij produceert de motor wel een wat bescheiden geluid, maar de weg naar auditief mooiere aftermarket uitlaten is snel gevonden. Ook kun je de motor flink doortrekken, maar je merkt dat dat niet is wat hij het liefste heeft.
Rijtest Indian Springfield Dark Horse 1Het sturen

Zo ver weinig verassingen, een dikke motor met een groot koppel, veel gewicht en een lange wielbasis, een typisch Amerikaanse motorfiets dus. Ja, maar er is meer, want waar de nieuwe Indian Springfield Dark Horse ons werkelijk heeft doen verbazen is de manier waarop ie stuurt.

Het is namelijk altijd wel even slikken om met 400 kilogram op twee wielen onderweg te zijn, maar bij de allereerste bocht ben je dat compleet vergeten. Met werkelijk het grootste gemak stuur je de Dark Horse door bochten heen, het gaat bijna vanzelf. En bijkomend voordeel, de grondspeling is ook dik voor elkaar. Je moet namelijk echt schuin gaan, willen de grote treeplanken de grond raken.
Rijtest Indian Springfield Dark Horse 1Wat zit dat lekker zeg!

Het is dus een cruiser waar je echt serieus mee kunt sturen, mede geholpen door de haast ideale zitpositie. Je voeten naar voren op brede treeplanken, een groot dik stuur iets omhoog gericht en je achterwerk op een diep zadel.

Wat daarnaast bijdraagt aan een zeer prettige rijervaring is de zeer nauwkeurige gasrespons, waardoor je in bochten exact genoeg gas kunt geven om er snel uit te knallen. Ook de remmerij is prima, hoewel je op dit gebied natuurlijk wel de kilogrammen merkt.
Rijtest Indian Springfield Dark Horse 1Toch een minpuntje

Het is duidelijk dat Polaris, eigenaar van Indian, veel aandacht heeft besteed aan de ergonomie van de nieuwe Indians. Het menu, waar niet heel veel te zien is, is duidelijk te lezen op de enorme teller op de tank en is makkelijk met een knop op het stuur te bedienen.

De koffers zijn met simpele klikmechanismes te verwijderen of te bevestigen en bieden door hun uitlopende vorm verbazingwekkend veel ruimte. Eén ding waar wij echter niet over te spreken waren, is het standaard windscherm. Met snelheden boven de 80 km/u draait de wind om je helm heen waardoor je met een schuddend hoofd op de motor zit. Gelukkig is het scherm net zo eenvoudig te verwijderen als de koffers.
Rijtest Indian Springfield Dark Horse 83

Conclusie

De nieuwe Indian Springfield Dark Horse is, zoals we zeiden een badass bike, maar gelukkig niet alleen qua uiterlijk. Het machtige motorblok biedt typisch Amerikaans rijden, maar het sturen gaat haast Europees. En daardoor kun je ondanks zijn lengte en gewicht makkelijk met deze enorme motorfiets in Nederland terecht. Zelfs krappe bochten zijn, na even wennen, geen enkel probleem. Even wat andere uitlaten eronder en het scherm eraf en je hebt misschien wel de ideale Amerikaanse cruiser te pakken. Dit kost wel een flinke duit, want de Indian Sprinfield Dark Horse is leverbaar vanaf 24.790,- euro.

Indian Springfield Dark Horse

Motortype: viertakt V-twin
Cilinderinhoud: 1.811 cc
Overbrenging: riem
Vermogen: 79 pk
Koppel: 150 Nm
Gewicht (rijklaar): 357 kg
Wielbasis: 1.730 mm
Lengte: 2.630 mm
Zithoogte: 660 mm
Inhoud brandstoftank: 20,8 liter
Prijs vanaf: 24.790,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: