Samenvatting
Een Jaguar aangedreven door een 1,5-liter driecilinder plus elektromotor. Wie dat tien jaar geleden had gezegd, was volkomen uitgelachen. Maar dit is de realiteit waarmee fabrikanten als Jaguar nu moeten omgaan. Voor hen ligt de uitdaging de uitstoot van hun auto’s omlaag te brengen, zonder concessies te doen aan zaken als rijprestaties en heritage. De nieuwe plug-in hybride Jaguar E-PACE laat zien dat dit met aandacht voor de juiste zaken gelukkig nog steeds mogelijk is.
De techniek van de E-PACE P300e
Als basis heeft de E-PACE P300e de laatste versie van de 1,5-liter driecilinder Ingenium turbo benzinemotor. Hoewel relatief klein, weet het lichte aluminium blok er in deze auto een indrukwekkende 200 pk uit te persen. Hij werkt samen met een 109 pk sterke elektromotor op de achteras, die wordt gevoed door een 15 kWh lithium-ion batterij, weggewerkt in de vloer.
Gecombineerd verdeelt deze aandrijflijn op alle vier de wielen een niet misselijke 309 pk en 540 Nm, die ervoor zorgen dat de auto in 6,5 seconden de 100 km/u aantikt. En daarmee is hij nagenoeg even snel als het topmodel, de E-PACE 300 Sport.
Bizarre prijs
Het grote voordeel daarbij is natuurlijk het lage verbruik en de daaraan gekoppelde vriendelijke verbruiks- en aanschafskosten. Met een (WLTP) verbruik van 2,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 44 g/km is de BPM bescheiden, waardoor de P300e in de lijst staat vanaf 62.303 euro.
En hierdoor ontstaat in ons land de bizarre situatie dat een van de snelste E-PACE’s – standaard tevens rijk aangekleed – slechts een paar honderd euro duurder is dan het ‘kale’ instapmodel, de P160, met máár 160 pk en alleen voorwielaandrijving. Lang leve ons belastingstelsel!
Werkelijke verbruik
Natuurlijk is het daadwerkelijke verbruik van de P300e sterk afhankelijk van hoe vaak je hem oplaadt. In de praktijk kun je met een volle batterij om en nabij de vijftig kilometer volledig elektrisch rijden.
Laden kan niet alleen thuis en aan een openbare laadpaal, maar ook met behulp van een snellader. Met deze laatste ‘tank’ je er in een half uur zo’n 80 % bereik bij, iets wat op een gewone laadpaal twee á driemaal zo lang duurt.
Is het een echte Jaguar?
Allemaal goed en wel, maar rijden in een Jaguar is méér dan klinische cijfers. Wil het een ‘échte’ zijn, dan moet de auto die typische combinatie tussen Britse sportiviteit en statig comfort bieden. En u kunt rustig ademhalen, dat doet de P300e met verve.
Natuurlijk biedt de hybride aandrijflijn niet het gevoel van een ouderwetse V8, maar behelpen is het geenszins. Erin rijdend zou je nooit en te nimmer vermoeden met een driecilinder op pad te zijn. De aandrijflijn voelt volwassen en reageert fel en biedt, mede dankzij de elektromotor, fikse hoeveelheden romig koppel. Daarbij is opvallend hoe naadloos de benzine- en elektromotor elkaar ondersteunen. Je moet wel héél goed opletten om te voelen wanneer ze in- en uitschakelen.
Ook bij het remmen is nauwelijks verschil te merken tussen regenereren en daadwerkelijk remmen. Daarbij is het onderstel goed in staat onvolkomenheden in het wegdek uit het interieur te houden en het gevoel te geven dat je met een grotere auto op stap bent. Het extra gewicht – de P300e PHEV weegt een niet kinderachtige 2.173 kilogram – is bij hogere bochtensnelheden en snelle bochtenwisselingen wel te merken, uiteindelijk resulterend in het wegglijden over de voorbanden.
Een weelderig interieur met oog voor detail
Het vernieuwde interieur is een heerlijke plek om lang te vertoeven. Fijne materialen, mooie details en een goede afwerking bieden het gevoel in een auto van niveau te zitten, een echte Jaguar dus. Het vernieuwde infotainmentsysteem met twee digitale schermen is helder, zowel qua weergave als menustructuur.
Uiteraard is de E-PACE ook voorzien van alle moderne veiligheids- en rijhulpsystemen, dus ook op dat vlak is hij bij de tijd. Een leuk detail is de nieuwe binnenspiegel, die voorzien is van Jaguar’s Clearsight technologie. Bij normaal gebruik werkt de spiegel zoals elke andere. Zodra je zicht echter belemmerd wordt, door bijvoorbeeld een derde passagier achter of een volle laadbak, zet je een schakelaar om, waardoor de spiegel in een scherm verandert, gevoed door een naar achter kijkende breedbeeldcamera die in de dakantenne huist.
Conclusie
De Jaguar E-PACE P300e PHEV is wat ons betreft een zeer fijne nieuwkomer. Niet alleen omdat hij er fraai uitziet en verrassend lekker rijdt, maar vooral omdat hij laat zien dat ook nieuwe, milieubewuste auto’s nog steeds het hart van de ware autoliefhebber sneller doet kloppen. En dan is het ook nog eens van de allergoedkoopste. Soms worden dingen daadwerkelijker beter.
Jaguar E-PACE P300e PHEV
Motor: 1.5-liter viercilinder turbobenzine + elektromotor
Vermogen: 309 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 540 Nm bij 1.600-4.500 tpm
Transmissie: achttraps automaat
Aandrijving: vierwielaandrijving
Topsnelheid: 216 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 6,5seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.173 kilogram
Gemeten verbruik: van 1 op 15 tot 1 op 40
Energielabel: A
Prijs vanaf: 62.303,- euro