Introductie
De Jaguar F-Type R75 is een iconische Britse sportauto die de afsluiting markeert van een tijdperk: het is de laatste F-Type met een benzinemotor. Deze speciale editie viert ook het 75-jarig bestaan van Jaguar en wij mochten er mee op pad. Genieten!
Design en interieur
Het design van de Jaguar F-Type R75 is tijdloos en elegant. De auto heeft een gestroomlijnde en sportieve uitstraling met agressieve lijnen en een krachtige road presence. Voor de R75-editie zijn er unieke kleuren beschikbaar, waardoor de auto zich onderscheidt van andere F-Type modellen. Onze testauto was gespoten in het bijzondere Giola Green. In combinatie met de donkere accenten van het Black Design Pack en het tan interieur een prachtige verschijning, die zowel klassiek als sportief is. Onze mening, laat de optie voor een vaste achterspoiler achterwege, wij vinden het niet passen bij het chique uiterlijk van de F-Type.
Het interieur van de F-Type R75 is even indrukwekkend als het exterieur. Je stapt als bestuurder en passagier in een luxueuze en comfortabele omgeving. Het gebruik van hoogwaardige materialen, zoals Windsor leder en alcantara, zorgt voor een premium uitstraling. De slanke sportstoelen bieden uitstekende ondersteuning bij het betere bochtenwerk. Uiteraard zit je lekker laag en zijn stoelen en stuurwiel verstelbaar, zodat je de ideale zitpositie met gemak kan vinden.
Het 12,3-inch digitale dashboard en het centrale scherm bieden alle benodigde informatie en zijn gemakkelijk te bedienen. Een leuke vondst zijn de bedieningselementen voor de klimaatregeling, waarbij de temperatuurregelaars een dubbelfunctie hebben. Druk je ze in dan kan je ook de stoelverwarming of -verkoeling bedienen.
Aandrijflijn en rijden
De Jaguar F-Type R75 is uitgerust met een krachtige 5,0-liter supercharged V8-motor met een vermogen van 575 pk en een koppel van 700 Nm. De bekende motor uit de andere Jaguar Land Rover producten levert indrukwekkende prestaties. De F-Type R75 accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 3,7 seconden en heeft een topsnelheid van 300 km/u.
Een belangrijke verandering in de R75-editie is de overgang naar vierwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving. Dit zorgt voor een betere tractie en stabiliteit, vooral bij het accelereren en in bochten. De R75 biedt nog steeds de opwindende en dynamische rijervaring waar Jaguar bekend om staat, maar met verbeterde grip en controle.
Niet alleen de prestaties zijn indrukwekkend, maar ook de sound van de F-Type R75 is onweerstaanbaar. Wanneer je de V8 start komt je een heerlijke sound tegemoet. De motor produceert een diepe, rauwe en krachtige klank, wat zorgt voor een extra dimensie in je rijervaring. Het geluid versterkt het gevoel van kracht en snelheid en geeft de bestuurder een echte adrenalinekick. Het is alsof de auto tot leven komt zodra de motor start. Zelfs nu de Jaguar verplicht voorzien is van een OPF-filter, die moet zorgen voor een schonere emissie en vaak geassocieerd wordt met een achteruitgang in motorgeluid.
De Jaguar F-Type is ook goed bruikbaar als dagelijkse auto. De auto is comfortabel en in balans tijdens normaal rijden. In de sport stand verandert het karakter van de F-Type compleet, er is meer geluid, de automaat schakelt minder subtiel en alles staat op scherp. De F-Type R75 biedt voldoende ruimte voor bagage en boodschappen, waardoor het een praktische keuze is voor dagelijks gebruik. De automatische transmissie is soepel en responsief, waardoor het rijden in de stad probleemloos verloopt. Tenzij je niet van bekijks houdt, want dat heb je wel met deze beauty.
Conclusie
De Jaguar F-Type R75 is een indrukwekkende auto die het einde van een tijdperk markeert als de laatste F-Type met een benzinemotor. Of u nu op zoek bent naar een auto om uw passie voor autorijden te vervullen of om dagelijks van A naar B te gaan, de F-Type R75 biedt het allemaal. Als wij nog maar een auto mochten rijden en nooit meer een andere konden kiezen dan staat de F-Type hoog op het verlanglijstje.
Jaguar F-Type R75
5.0 V8 Supercharged vierwielaandrijving
Gewicht in kg (rijklaar) 1.855
Energielabel G
0-100 in sec 3,7
Top in km/h 300
Vanafprijs in euro 112.368
Prijs testauto in euro 191.578