In 2012 introduceerde Jaguar de XF Sportbrake. Na een korte periode van afwezigheid, kwam er in 2017 een geslaagde verjongingskuur. Wij reden met de 25d AWD automaat, de dikste uitvoering, en bekeken in hoeverre Jaguars slogan ‘The art of performance’ tot zijn recht komt.
Om het op te nemen tegen de dominantie van BMW met de 530i xDrive en Mercedes-Benz met de E-Klasse heb je een flinke uitdaging en minstens zoveel huiswerk te doen. Een eerste indruk maak je maar één keer. Daarom heeft Jaguar de nieuwe XF Sportbrake flink laten zweten in de sportschool. Het resultaat: een dynamische, sportieve, maar ook chique en zakelijke stationwagen die zich qua uiterlijk nog vele jaren met zijn concurrenten kan meten.
Kwaliteit met een grote K
Binnenin de XF is het al niet veel anders. Ook hier onderscheidt Jaguar zich met een elegant design. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal en past de informatie en kleur aan naar gelang welke rijmodus je selecteert. Dankzij slechts een klein aantal bedieningsknoppen is het dashboard mooi strak. Het enige dat we in de Jag misten, is een centrale bedieningsknop in het middenconsole waarmee je de infotainment kunt regelen.
Cool detail zijn de ventilatieroosters die elektrisch openen zodra je het contact aan zet. En na het starten komt de JaguarDrive Selector, op zich al een design-meesterwerk, uit het middenconsole omhoog. Ambiance verlichting zorgt dat je ook in het donker in rust kunt genieten van alle luxe en comfort die de Sportbrake je biedt. De kwaliteit van de materialen die Jaguar in de XF gebruikt is hoog en de afwerking van het interieur is, zoals je mag verwachten, excellent.
Hoewel de typeaanduiding 25d anders doet vermoeden, is de diesel in geen 2.500, maar 2.000 cc, die er in drie vermogens is: 163, 180 en 240 pk. Daarnaast biedt Jaguar ook 3-liter V6 Twin Turbodiesel met 300 pk. Wij reden met de sterke en soepele 240 pk versie die maar liefst 500 Nm koppel bij al slechts 1.500 toeren , wat erg laag is, levert.
Een sterke motor met veel koppel, die samen met de subliem schakelende automatische 8-traps versnellingsbak de 1.740 kilo wegende Jag prima prestaties laat leveren. De tweeliter is binnenin de XF wel goed hoorbaar als je ‘m de sporen geeft. Hij lust dan ook wel een slokje, maar als je de voet een beetje in bedwang kunt houden, kun je volgens Jaguar met 5,8 liter 100 kilometer rijden. En dat is goed te noemen.
Art of Performance
Het onderstel van onze vierwielaangedreven Jag doet in niets onder voor zijn Duitse evenknieën. De Sportbrake is volledig in balans, soepel in de normale modus en sportief in de sportstand. Dankzij luchtvering op de achteras kun je de station naar hartelust volladen en belasten met een aanhanger terwijl de auto niets inlevert op handling en comfort.
Is de Jaguar XF Sportbrake ‘The art of performance’? Wij vinden van wel. De Jag is een wolf in schaapskleren, een nette en zeker niet te proletarische verschijning om bij je zakelijke relaties aan te komen. De XF Sportbrake in deze uitvoering is een geweldige auto die je, net als BMW en Mercedes, echte rijbeleving biedt. Sterker nog, de Duitsers zullen ernstig hun best moeten blijven doen om zich niet in te laten halen door Engelsen.
Waar je voorheen nog twijfelde of je voor een BMW of een Mercedes zou moeten kiezen, heeft Jaguar het je een stuk moeilijker gemaakt. Met de XF Sportbrake krijg je een nieuwe kans om je te onderscheiden. Een kans die je wat ons betreft zeker minimaal één keer in je leven moet grijpen. Je leeft maar één keer, dus pak die Jag!
Jaguar XF Sportbrake 25d AWD R-Sport
Motor: 1.999 cc driecilinder benzine met turbo
Vermogen: 240 pk bij 4.000 toeren
Koppel: 500 Nm bij 1.500 toeren
Transmissie: 8 v., sequentiële automaat
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 241 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 6,7 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.805 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,8 l/100 km
CO2-uitstoot: 137 g/km
Energielabel: D
Basisprijs (rijklaar): 56.210 euro (163 pk, E-Performance, 20d Pure)
Prijs testauto (rijklaar): 87.393,- euro