Jeep introduceerde in 2017 de tweede generatie van de Compass en verving daarmee twee modellen: de vorige Compass en de Patriot. Hij maakt zijn opwachting in het inmiddels overvolle SUV C-segment, waar auto’s als de Nissan Qashqai en Volkswagen Tiguan de dienst uitmaken. Nu de Amerikanen een nauwere samenwerking hebben met moedermaatschappij Fiat, moet het nieuwe model beter aansluiten op de wensen van de Europese autokoper. Is dat gelukt?

We kregen van Jeep een Compass in de Limited trim en de 1.6-liter Multijet diesel tussen de voorwielen. Onze testauto kwam uit Italië en wijkt iets af van de Nederlandse uitvoering. Normaal gesproken heeft deze getint glas en 18 inch lichtmetaal.

Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet LimitedDe Italiaanse uitvoering moest het met een maatje minder en helder glas doen. Neemt niet weg dat het met het uiterlijk wel goed zit. Door de kenmerkende grille herkent vrijwel iedereen dat het hier om een Jeep gaat. De Amerikaan ziet er stoer uit en dwingt respect af. Had de vorige generatie Compass nog te kampen met een oubollig vierkant vormgegeven achterzijde, de nieuwe mag er ook van die kant wezen! Het design is op alle punten een stuk moderner en de achterkant past nu beter bij de stoere voorzijde.

Lekker vlot door de bocht

De nieuwe Jeep Compass maakt gebruik van hetzelfde platform als de Jeep Renegade, een auto waarvan wij eerder al ondervonden dat het met zowel rij- als veercomfort wel goed zat. Voor de Compass geldt hetzelfde, er is nauwelijks sprake van overhellen in de bocht en toch is de auto niet oncomfortabel hard geveerd. Het onderstel heeft Jeep dus goed voor elkaar. Wat ons wel tegenviel is het stuurgedrag, rond de middenstand is het wat wollig. De stuurinrichting geeft dan weinig feedback over wat de voorwielen doen. Eenmaal in de bocht is dit al een stuk beter en door het geringe overhellen kun je, voor je gevoel, lekker vlot door de bocht.

Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet LimitedJeep rust de Compass uit met een 1.4-liter Multiair benzinemotor met 140 of 170 pk. Wie liever met een zelfontbrander op pad wil heeft de keuze uit een 1.6- of 2.0-liter Multijet met vermogens van 120 tot 170 pk. Wij reden met de 1.600 cc dieselmotor met 120 pk en daarmee kom je in Nederland niks te kort. De motor heeft lekker veel trekkracht in de onderste regionen van het toerengebied en laat nauwelijks van zich horen. Op de snelweg is vanaf 120 kilometer per uur wel een lichte brom hoorbaar, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.

Europees van binnen

Qua interieur en uitrusting heeft Jeep ook zijn best gedaan om de Europeaanse klant te pleasen. De auto zit standaard al lekker in de spullen en we zijn aangenaam verrast door hoe goed Jeep de zaakjes voor elkaar heeft in de Compass. Het infotainmentsysteem werkt uitstekend en de bedieningselementen zitten allemaal op een logische plek. De stoelen zitten goed en de auto is behoorlijk ruim.Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet LimitedDe bagageruimte scheelt niet veel met zijn directe concurrenten, maar door de iets hogere koets biedt de Compass wel iets meer hoofdruimte voor zowel de voor als achterste zitplaatsen. De materialen voelen allemaal goed aan, vooral het dikke stuurwiel ligt erg prettig in de hand. Het digitale instrumentenpaneel met kleurenscherm geeft een moderne indruk. Al zou het handiger zijn als het scherm zou reageren op de acties die je uitvoert, bijvoorbeeld bij het verhogen of verlagen van de snelheid van de cruise control. Nu moet je zelf wisselen van scherm en dat werkt niet fijn. Het optionele Beats audiosysteem met negen luidsprekers en subwoofer geeft een mooi geluid, maar wel pas na aanpassing van de geluidsinstellingen.

Het is Jeep wat ons betreft gelukt om de Compass een stuk Europeser te maken. We zijn fan van het stoere uiterlijk en qua uitrusting en interieur kan hij zeker mee met de concurrentie. Wie kan kiezen voor een SUV uit dit segment, heeft er een nieuw alternatief bij dat zeker het overwegen waard is.Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet Limited

Jeep Compass 1.6 Multijet Limited

Motor: 1.598 cc, 4 cilinder Turbo
Vermogen: 120 pk bij 3.750 toeren
Koppel: 320 Nm bij 1.750 toeren
Transmissie: Handgeschakeld, 6-bak
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 185 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 11 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1505 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 4,4 l/100 km
CO2-uitstoot: 117 g/km
Energielabel: F
Basisprijs (rijklaar): 39.990 euro

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: