Samenvatting
Eerder reden we met de Jeep Renegade met de nieuwe e-Hybrid aandrijflijn. Een fijne auto, maar voor veel mensen, zoals voor gezinnen, nét even te klein. Voor hen heeft Jeep de Compass met precies dezelfde motorisering. Meer ruimte, meer luxe en verbazingwekkend een totaal andere rijervaring. Het verslag van een week lang Jeep Compass e-Hybrid.
Compass
Het was tijdens een stormachtige dag in 2018 dat wij op pad gingen met de nieuwe Jeep Compass. En die was, zoals wij toen in onze conclusie schreven, ‘een fikse verbetering’ ten opzichte van de vorige. Een mooi, modern uiterlijk en een luxueus interieur, gecombineerd met toen een 1,3-liter turbo of een (veel duurdere) plug-in hybride.
Die 1,3-liter is nu vervangen door de e-Hybrid aandrijflijn, die bestaat uit een 1,5-liter turbo viercilinder met 130 pk in combinatie met een 48V-elektromotor met 20 pk. Die laatste wordt aangedreven door een batterij van 1,8 kWh. Via een nieuwe 7-traps automaat drijven ze samen de voorwielen aan.
Zonder stekker
We hebben hier te maken met een zogenaamde HEV, een Hybride Electric Vehicle, die in tegenstelling tot de PHEV (Plugin Hybride Electric Vehicle) niet met een stekker op te laden is. De elektriciteit wordt dus alleen opgewekt met behulp van de brandstofmotor en bij het afremmen (regenereren).
Ondanks het kleine accupakket, kan de Compass kleine stukjes volledig elektrisch rijden. Dit is echter beperkt tot de eerste versnelling en de achteruit. Daarnaast assisteert hij vooral de brandstofmotor om zo zuinig mogelijk te kunnen rijden. Tijdens onze test haalden wij een gemiddeld verbruik van 1 op 16. Niet wereldschokkend, maar ook zeker niet slecht voor zo’n relatief grote auto.
Hoe rijdt dat?
Wat direct opvalt, is hoeveel soepeler en stiller de Compass e-Hybrid ten opzichte van de Renegade e-Hybrid is. Gezien het feit dat de aandrijflijn en de automaat dezelfde zijn, hadden wij iets sterk vergelijkbaars verwacht. Maar niet dus.
Zo is de overgang tussen elektro- en brandstofmotor veel vloeiender en lijkt de automaat ook fijner over te schakelen. Duidelijk is dat Jeep deze auto, die huist in een hoger segment, flink anders afgesteld heeft. En met succes dus.
Onderstel
De Compass staat daarnaast op een ander onderstel en dat merk je. De auto biedt veel comfort, zonder al te veel in te leveren qua grip. Een sportieve auto zal het nooit worden, daarvoor is 130 pk ook net even te weinig, maar je hoeft bij klaverbladen niet bang te zijn dat je de bocht uitvliegt.
Ook onvolkomenheden in de weg worden netjes weg gefilterd, terwijl je lekker hoog zit, uitkijkend over een imposante motorkap. Typisch een auto om lange afstanden in alle luxe af te leggen.
Interieur
Dat luxe gevoel vind je ook terug in het interieur. Als we weer even de vergelijking met de Renegade erbij pakken, is dit echt een totaal andere klasse. Mooiere materialen, een veel moderner dashboard en stoelen die dat typische Amerikaanse comfort bieden, alleen dan wel in combinatie met voldoende grip.
Het infotainmentsysteem is volledig met uiteraard Apple Carplay en Android Auto en natuurlijk is de auto voorzien van alle moderne rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, dode hoek sensor, automatische noodrem, lane departure control en ga zo maar door.
Uiterlijk
Qua uiterlijk is er sinds de introductie in 2018 niet veel veranderd; iets wat ons betreft geen probleem is. De auto ziet er verre van gedateerd uit. Vooraan vinden we die mooie, ‘dikke’ Jeep grille, waardoor de Compass groter lijkt dan hij in werkelijkheid is.
Het enige waar wij wat moeite mee hebben is de omhooglopende lijn bij de C-Stijl. Hier missen we het ‘derde’ raam dat Jeeps altijd zo typeert en het lijkt daardoor alsof de auto zijn schouders wat optrekt. Gelukkig was onze uitvoering voorzien van zwarte lijsten, want bij andere wordt dit nog eens extra geaccentueerd door een chromen lijst.
Conclusie
De Jeep Compass e-Hybrid is fijne, luxe en behoorlijk zuinige auto. De aandrijflijn is soepel en vloeiend en het onderstel maakt het maken van vele kilometers tot een prettige, comfortabele ervaring. Het interieur steekt goed in elkaar met mooie materialen en alle snufjes die je kunt verwachten anno 2023.
Dan de prijs: onze luxe aangeklede testauto komt in totaal op een kleine 53.000,- euro. Als we weer even vergelijken met de Renegade uit onze vorige test: dat is zo’n 10.000,- euro duurder. En dat is het wat ons betreft op alle vlakken waard. Meer ruimte, meer luxe en verbazingwekkend een veel betere rijervaring. Duidelijk een klasse hoger.
Jeep Compass e-Hybrid S
Aandrijving 1,5-liter benzine viercilinder turbo (130 pk, 240 Nm) + elektromotor (20 pk, 55 Nm), voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 1,8 kWh
Gewicht in kg (leeg) 1.475
Energielabel B
0-100 in sec 10
Top in km/h 191
Vanafprijs in euro 40.000,-
Prijs testauto in euro 52.987,-