Samenvatting
Toen de Renegade in 2014 werd geïntroduceerd was het een compleet nieuwe richting voor Jeep. Een klein, instapmodel dat zich door zijn stoere looks moest onderscheiden in een voor de Amerikanen nieuw segment, duidelijk gericht op de Europese markt. Sindsdien heeft de ferme kleine Jeep tal van updates ontvangen, waardoor hij altijd met zijn tijd mee is gegaan. Nu is het de tijd voor de nieuwe Renegade e-Hybrid. Dezelfde aantrekkelijk looks, maar een compleet nieuwe aandrijflijn. Is het voldoende om zich staande te houden in een overvol segment? Wij zochten het uit.
Aandrijflijn
Laat ons beginnen bij het grootste nieuws: de aandrijflijn. De e-Hybrid combineert een nieuwe 1,5-liter viercilinder turbo (130 pk) met een 48V-elektromotor (20 pk). Deze laatste is geïntegreerd in de nieuwe 7-traps DCT-transmissie en wordt aangedreven door een bescheiden batterij van 1,8 kWh.
Deze accu is er één zonder stekker, dus laadt alleen op door het afremmen en met behulp van de brandstofmotor. Opvallend is echter dat deze HEV (dus geen PHEV) wel enige mate volledig elektrisch kan rijden. Dit beperkt zich wel tot de eerste versnelling en de achteruit, maar moet volgens Jeep desondanks bijdragen aan een veel lager verbruik ten opzichte van de vorige aandrijflijn.
Verbruik
Qua kracht is deze nieuwe e-Hybrid vergelijkbaar met de ‘oude’ 1,3-liter turbo Firefly motor, die wij tijdens een test in 2019 maten op een gemiddeld verbruik van 1 op 14,5. De nieuwe hybride, met nagenoeg dezelfde prestaties, kwam nu uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 16,5. Duidelijk zuiniger, terwijl de auto voor ons gevoel ook iets sneller aanvoelde.
De samenwerking tussen benzine- en elektromotor gaat echter niet altijd even soepel. Je voelt soms wanneer de elektromotor in en uitschakelt. Dat gaat gepaard met niet echt storende, maar toch opmerkzame kleine schokjes. Ook als je afremt, voel je af en toe wanneer het regenereren van de energie overgaat op daadwerkelijk remmen.
Daarnaast merk je dat de computer die alles aanstuurt, soms even tijd nodig heeft. Geef je plots vol gas, bij even snel inhalen bijvoorbeeld, dan duurt het even voordat alles reageert. Wederom niet heel storend, maar het had wat ons betreft iets beter gekund.
Uiterlijk
Qua uiterlijk is er weinig veranderd sinds de facelift uit 2018. Waarbij veel auto’s nu echter inmiddels oud zouden aanvoelen, is daar bij de Renegade nog altijd geen sprake van. Het guitige, haast cartooneske en vriendelijke gezicht, zijn lekker vierkante vormen; ze zijn nog even charmant als altijd.
Die vierkante vorm zorgt tevens voor lekker veel ruimte binnenin. Vooral de afstand tot de voorruit, geeft het gevoel met een veel grotere auto op pad te zijn. Op de achterste zitrij wordt echt wel weer duidelijk dat je met een auto uit het compacte segment op stap bent.
Systemen
De Renegade waar wij mee op stap gingen, was buitengewoon rijk aangekleed, maar standaard is de kleine Jeep al niet karig. Zo krijgen ze allemaal het nieuwe HD-touchscreen mee, waarmee je het infotainment bedient, met uiteraard Apple Carplay en Android Auto.
Natuurlijk is hij ook voorzien van alle nieuwste veiligheids- en rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, dode hoek sensor, lane keeping assist en forward collision warning. En natuurlijk zaken als parkeersensoren en automatische ruitenwissers.
Conclusie
De nieuwe Jeep Renegade e-Hybrid biedt een niet feilloze, maar wel goede en zuinige moderne aandrijflijn. De rijeigenschappen zijn zeker in dit segment prima en de kleinere auto heeft genoeg Jeep karakter om deze naam met eer te kunnen dragen. Het ontwerp is al weer van een paar jaar geleden, maar de auto oogt nog altijd aantrekkelijk en zeker niet gedateerd. Goedkoop is hij echter niet. De vanaf prijs is 33.900,- euro maar onze luxe aangeklede versie kwam op 43.911,- euro. Of de Renegade genoeg onderscheidend is, om zich met deze prijs staande te houden in een zeer competitief segment, is een lastige vraag. Maar wat ons betreft krijgt hij het voordeel van de twijfel.
Jeep Renegade e-Hybrid
Aandrijving 1,5-liter benzine viercilinder turbo (130 pk, 240 Nm) + elektromotor (20 pk, 55 Nm), voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 1,8 kWh
Gewicht in kg (leeg) 1.395
Energielabel C
0-100 in sec 9,7
Top in km/h 191
Vanafprijs in euro 33.900,-
Prijs testauto in euro 43.911,-