Samenvatting
‘Als erfgenaam van een tijdloos icoon, opent de Wrangler 4xe Plug-In Hybrid de weg naar de 4×4-mobiliteit van morgen’. Achter deze door de marketingafdeling van Jeep opgestelde zin wordt duidelijk wat de nieuwe Wrangler moet doen: het behouden van een iconische auto in snel veranderende en steeds groener wordende tijden. Maar dan wel zonder te veel concessies te doen. Wij zochten uit wat hiervan het resultaat is tijdens een uitgebreide rijtest.
Niet meteen zeuren
Om mee te gaan met de nieuwe tijden, vinden we in de Wrangler 4xe geen koppelrijke V8 of sterke zescilinder en ook de diesels zijn verdwenen. Daarvoor in de plaats vinden we een 2,0-liter viercilinder turbo gekoppeld aan twee elektromotoren. En voordat iedereen begint te zeuren dat dit heiligschennis is: samen leveren die een flinke 380 pk en 637 Nm.
Daarmee sprint deze 2.348 kilogram zware offroad auto in 6,4 seconden naar de 100 km/h. En dat betekent dat de nieuwe 4xe niet alleen de krachtigste, maar ook de snelste productie Wrangler ooit is.
Aandrijving verder uitgelegd
Nu is de hybride aandrijflijn van de Wrangler 4xe er niet zomaar een, maar speciaal aangepast voor dit specifieke type voertuig. De eerste elektromotor vinden we tegen de brandstofmotor aan. Je zou ‘m kunnen zien als een dynamo op steroïden. Hij assisteert de brandstofmotor als veel prestatie wordt gevraagd en zorgt dat deze zonder brandstof blijft draaien bij het zogenaamde coasting, het uitrollen van de auto. Daarnaast helpt hij de accu opladen bij het afremmen.
De tweede elektromotor zit direct aan de versnellingsbak gekoppeld, waarbij hij de koppelomvormer vervangt en direct ‘elektrokracht’ aan de aandrijflijn levert, die vervolgens op de achteras (in 2WD) of op allebei de assen (in 4WD) wordt overgebracht. Een speciaal computersysteem stuurt al deze motoren continu aan.
Een 400V, 17,3 kWh accusysteem, verstopt onder de tweede zitrij, voorziet in de opslag van de elektriciteit. Deze wordt zoals gezegd ook tijdens het afremmen opgeladen, maar komt pas echt goed tot z’n recht als je de stekker gebruikt. Met een volle accu kun je in de praktijk een kleine veertig kilometer volledig elektrisch rijden. Maar je kunt door middel van de e-save knop ook de elektriciteit bewaren tot je in de groene natuur bent, en dan volledig elektrisch offroad rijden.
Offroad capaciteiten
Een Wrangler zou geen Wrangler zijn, als hij niet serieuze prestaties in het terrein levert. Niet voor niets is op de zijkant van de auto de ‘Trail Rated’ badge te zien. Uiteraard is hij voorzien van 4×4 mogelijkheden, die zowel in hoge als lage gearing te kiezen zijn. En door zijn hoge bodemvrijheid kom je over de meeste obstakels heen.
Daarnaast kun je zonder moeite door water met een diepte tot 76 centimeter heen, mede dankzij een volledige waterdichte en extra stevige behuizing van de accu’s. En in het infotainmentsysteem zitten enkele aparte pagina’s volledig gericht op offroad, zoals een hellinghoekmeter.
Ervaring op de weg
Goed in theorie lijkt het dus wel goed te zitten met deze nieuwe Wrangler 4xe, maar hoe werkt dit in de praktijk? Allereerst op de normale wegen, de plek waar toch de meeste Jeeps rijden. Vooropgesteld rijd je met een auto die gericht is op het terrein. Door de hoge veerweg, hangt de Jeep flink over in bochten, maar het verbaast hoeveel grip hij desondanks heeft. Bij natte omstandigheden is het wel verstandig de 4WD aan te zetten, want met alleen de aandrijving op de achterwielen is hij flink tail happy, zoals de Amerikanen zeggen. En wat verder natuurlijk niet ongemerkt blijft zijn de prestaties. In iets meer dan zes seconden naar de 100 km/h is in zo’n grote, vierkante auto met de luchtweerstand van een tuinhuisje, buitengewoon indrukwekkend.
De samenwerking tussen brandstof- en elektromotoren is door een ringetje te halen. Het is dat de benzinemotor wat rumoerig is, waardoor je ‘m hoort inschakelen, maar voelen doe je het nauwelijks. Hierbij geholpen door de soepele 8-traps automaat. Qua zuinigheid, een van de speerpunten van deze nieuwe auto, ligt het er sterk aan hoe vaak je ‘stekkert’. Doe je dit netjes en rijd je kleine stukjes, verbruik je praktisch geen benzine. Stekker je helemaal niet, dan moet je rekenen op een verbruik van ergens rond de 1 op 10.
Wat niet helemaal bij een ruige auto als een Wrangler lijkt te passen, maar wel heel fijn is, zijn alle moderne rijhulp- en veiligheidssystemen. Adaptieve Cruise control, dode hoek sensor, Park Distance Control, Rear Cross Path Detection en ga zo maar door. Koppel dit aan een infotainmentsysteem met Android Auto en Apple Carplay en je hebt een verdomd moderne auto.
Offroad ervaring
Maar hoe gedraagt de Wrangler zich in het terrein? Allereerst moeten we vermelden dat de testauto niet voorzien was van offroad-, maar M+S banden, wat een beperking met zich meebrengt. Desondanks zijn de prestaties indrukwekkend, mede, of misschien zelfs vooral door de elektromotoren. De direct aanwezige kracht maar ook de zeer fijne manier waarop je deze aanstuurt, maken echt een verschil in het terrein.
Twee systemen die hierbij helpen zijn het Hill-Ascent en -Descent Control. De auto regelt dan zelf de snelheid om maximale grip te bereiken, heuvel op en af, maar ook door zeer modderige paden of water. Heel wild hebben we het niet gemaakt, maar zowel in het rulle zand als het natte modder van een bos, heb je geen enkel probleem je weg te vinden. Daarnaast zit je hoog, heb je goed zicht en voelt de auto onverwoestbaar.
Overigens reden wij met de Sahara, qua offroad rijden het instapmodel. Wil je echt alles erop en eraan, dan zul je voor de iets duurdere Rubicon moeten gaan. Deze vult de basistechniek van de Sahara aan met onder andere de Tru-Lok sperdifferentielen voor het serieuze werk.
Uiterlijk
En dan een punt waar we graag extra aandacht op willen vestigen: het uiterlijk. De laatste jaren hebben we gezien hoe veel iconische (offroad-)modellen slachtoffer zijn geworden van de gladheids-filosofie. Auto’s moeten kennelijk allemaal strakker, gladder en gelikter. Nog even, en we rijden allemaal in grote zetpillen op vier wielen.
Maar de Wrangler heeft zijn stevige banden in het zand gezet en doet niet mee. Hij heeft nog altijd dat ruige, hoekige en indrukwekkende uiterlijk van zijn voorgangers. De grote rechtopstaande grille, de extreem uitstekende voorbumper die je prima als bankje kan gebruiken en de scharnieren van de deuren aan de buitenkant. Een verademing, als je het aan ons vraagt.
Overigens is de grootste party trick ook nog steeds van de partij. Je kunt nog altijd het gehele dak en de deuren van de auto halen. En zelfs de voorruit kan je, net als bij zijn verre voorouder, de Willys, naar voren op de motorkap klappen.
Conclusie
Wij waren altijd al fan van de Wrangler en ook met deze nieuwe Plug-In Hybride uitvoering blijven we dat. Jeep heeft precies op de juiste punten moderne aanpassingen gedaan, waardoor niet alleen het karakter van dit icoon is gebleven, maar de auto nu ook beter, fijner en zuiniger is dan ooit. Goed, voor dit alles moet je wel een aardig bedrag neerleggen, want de nieuwe Wrangler 4xe is verkrijgbaar vanaf 90.800,- euro. Veel geld, maar ook veel auto, en vooral erg leuk!
Jeep Wrangler 4xe Plug-In Hybrid Sahara
Aandrijving 2,0-liter benzine viercilinder turbo Plug-In Hybride, 380 pk en 637 Nm, vierwielaandrijving
Batterij Li-Ion 17,3 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 2.309
Energielabel A
0-100 in sec 6,4
Top in km/h 177
Vanafprijs in euro 90.800
Prijs testauto in euro 94.410