Introductie
585PK en 740Nm koppel, cijfers waarbij Kia waarschijnlijk één van de laatste merken is die je te binnen schieten. Toch horen deze cijfers toch echt bij een auto van het Koreaanse merk. Wij mochten op pad met de EV6 GT en ervaren hoe indrukwekkend deze auto is.
Design en interieur
Laten we beginnen met het uiterlijk van de Kia EV6. Het eerste wat opvalt, is zijn gedurfde en aerodynamische ontwerp. De gestroomlijnde lijnen en vloeiende vormen geven de auto een moderne uitstraling. De auto kent veel kleine details en spoilers, die zowel functioneel als esthetisch zijn. De standaard Kia EV6 is al een auto die indruk maakt met zijn uiterlijk. De GT doet daar een schepje bovenop. 21 inch lichtmetaal, anders vormgegeven bumpers en een onderstel dat iets dichter bij de grond ligt dragen daaraan bij.
Binnenin de EV6 worden bestuurder en passagiers verwelkomd in een ruime en comfortabele omgeving. De minimalistische benadering van het interieurdesign is verfrissend en geeft een gevoel van ruimtelijkheid. Het dashboard is voorzien van een groot gebogen touchscreen dat naadloos is geïntegreerd in het ontwerp. De ruimte achterin valt op, er is zeer veel beenruimte en de passagiers genieten van de riante achterbank.
De EV6 GT valt aan de buitenzijde op door de gifgroene remklauwen, een accentkleur die ook zijn weg heeft gevonden naar het interieur. De prachtige sportstoelen hebben een gifgroene bies en op het stuur prijkt een GT-knop in dezelfde tint.
Aandrijflijn en rijden
Een van de meest indrukwekkende aspecten van de Kia EV6 GT is zijn aandrijflijn. De elektrische Kia wordt aangedreven door een krachtige elektromotor op zowel de voor als de achteras. Gecombineerd leveren ze een ongelofelijke 585pk en 740Nm. De acceleratie maakt indruk, al is de EV6 zeker geen auto die enkel hard rechtdoor gaat. Het aangepaste onderstel geeft veel vertrouwen door de hoeveelheid grip.
Doordat de Koreaan je de mogelijkheid biedt om verschillende modi te gebruiken, is de EV6 GT in staat een uitstekende balans tussen comfort en sportiviteit te leveren. De ophanging is goed afgestemd om oneffenheden in de weg op te vangen, terwijl de precisie in de besturing zorgt voor een vertrouwenwekkend gevoel in bochten. Het adaptieve regeneratieve remsysteem draagt bij aan de efficiëntie van de auto en maakt het mogelijk om de batterij op te laden tijdens het vertragen.
Een klein puntje van kritiek hebben we ook. De GT krijgt net als zijn minder potente broers een accupakket van 77,4kWh mee van Kia. Met de sterkere motoren is het verbruik een stuk hoger. Daardoor komt de Kia volgens de WLTP slechts 424 km ver. In de praktijk ligt dat eerder rond de 380, dat is een stuk minder dan zijn concurrenten.
Conclusie
De Kia EV6 GT is zonder twijfel een opmerkelijke elektrische auto die indruk maakt met zijn futuristische design, hoogwaardige interieur en krachtige aandrijflijn. Kia verbaasd vriend en vijand met deze auto, hij heeft echt indruk op ons gemaakt. De EV6 GT biedt een aantrekkelijk pakket voor autoliefhebbers die van een potje sturen houden, maar ook elektrisch willen of moeten rijden. Zowel qua totaalpakket en value for money is de GT zeker een auto om te overwegen.
Kia EV6 GT
Elektromotoren voor- en achteras
Gewicht in kg (rijklaar) 2.200
Energielabel A
0-100 in sec 3,5
Top in km/h 260
Vanafprijs in euro 42.465
Prijs testauto in euro 69.060