Elektrisch rijden is hot! Kia komt later dit jaar op de markt met een volledig elektrische Niro. Is de tijd al rijp voor een volledig elektrische auto, of biedt een plug-in hybrid een beter alternatief? Wij maakten alvast een opwarmrondje met de Niro in PHEV vorm. 

De Niro zien we sinds zijn introductie in 2016 veelvuldig in het Nederlandse straatbeeld. Het is een van de vele modellen die te koop zijn in het zeer populaire cross-over segment. Begin dit jaar breide Kia het gamma van de Niro uit met de plug-in hybride aandrijflijn, die de Niro deelt met de Hyundai Ioniq. De Niro heeft een stoer uiterlijk. De auto doet modern aan door de LED-verlichting en strakke lijnen. De plug-in hybrid Niro onderscheid zich van zijn broertjes en zusjes door verschillende blauwe accenten aan de voor- en achterzijde. En de extra laadklep uiteraard.

Rijtest Kia Niro Plug-in Hybrid

In het interieur zitten we goed en kijken we uit over een modern dashboard. Doordat de accu’s in de vloer van de auto zijn verwerkt is het interieur erg ruim. De Kia is voorzien van moderne zaken als Apple CarPlay en Android Auto. Ook adaptieve cruise-control is aanwezig, net als lane-assist. 

Hybride

De Niro is al sinds zijn introductie als hybride op de markt, die wordt aangedreven door een elektromotor bij lage snelheden en door een benzinemotor op hogere snelheden. Ook kunnen ze samenwerken om maximaal vermogen te leveren. Tijdens het remmen wordt de kinetische energie die normaal gesproken verloren zou gaan omgezet in elektriciteit die wordt opgeslagen in de accu’s. Deze teruggewonnen energie kan vervolgens weer door de elektromotor gebruikt worden.

Rijtest Kia Niro Plug-in Hybrid

De plug-in hybride werkt in principe hetzelfde als de hybride versie, met het verschil dat de accu’s ook via de stekker opgeladen kunnen worden. De Niro plug-in hybride heeft een grotere elektromotor (45kW) en een grotere laadcapaciteit (8,9 kWh). Zo kan Kia de Niro nog zuiniger maken. 

Je kan bij de Niro zelf kiezen of je elektrisch wilt rijden of in hybride modus. Kies je ervoor om volledig elektrisch te rijden dan kan je volgens Kia tot 58 kilometer volledig elektrisch rijden. Wij kwam tot 45 kilometer, met ingeschakelde airco tijdens een van de warmste zomers in tijden, dat wel. Het grote voordeel van een plug-in hybride is dat hij vervolgens op de verbrandingsmotor door kan rijden. Tot wel 700 kilometer op een tank! 

Rijden

Kia heeft bij de ontwikkeling van de Niro al rekening gehouden met het elektrificeren van de auto. De accu’s liggen daarom in de vloer van de auto in plaats de kofferruimte. Dit komt het zwaartepunt en de gewichtsverdeling uiteraard zeer ten goede. Je zou verwachten dat de Kia Niro daardoor strak op de weg ligt en goed stuurt. Dat ligt echter toch niet iets genuanceerder. De Koreanen hebben de auto comfortabel afgeveerd, waardoor overhellen hem niet vreemd is. 

Rijtest Kia Niro Plug-in Hybrid

Wij begrijpen wel dat de Niro een populaire keuze is. Hij is erg ruim en comfortable. De Kia Niro Plug-in Hybrid biedt een alternatief voor wie nog niet klaar is om volledig elektrisch te rijden. De range is enorm en je kan er in theorie toch een redelijke afstand elektrisch mee rijden. Hoezo, range anxiety? 

Kia Niro Plug-in Hybrid
Motor: 1580cc 4 cilinder lijn 
Vermogen: 141 pk bij 5.700 toeren
Koppel: 265 Nm bij 1000 toeren
Transmissie: 6-traps automaat
Aandrijving: Voorwielen
0-100 km/h: 10,8 seconde
Topsnelheid: 172 km/h
Gewicht voor wegenbelasting: 1494 kilogram 
Gemiddeld opgegeven verbruik: 1,3 l./100 km
Co2 uitstoot: 29 g/km
Prijs: 36.695,- euro

Deel.

Over de schrijver

Tim Willems

Tim Willems heeft een passie voor snelheid, op twee of vier wielen. Zijn eerste woordje was auto en hij kon al op jonge leeftijd merk en model herkennen aan de koplampen in het donker. In het dagelijks leven is hij IT-er, maar het liefst zou hij fulltime op de weg te vinden zijn.

Laat een reactie na: