Groot en dik, het mag en kan weer. Met een Range Rover Sport kun je anno 2018 weer zonder schroom rondrijden zonder scheef aangekeken te worden. Ik reed ermee en probeerde te ontdekken waarom dit veranderd is.

SUV’s gaan als warme broodjes over de toonbank en zijn dus weer immens populair. Hoewel sommige zoals de BMW X6, Mercedes-Benz GLE en natuurlijk de Land Rover Discovery in de buurt komen, blijft een Range Rover toch iets bijzonders. De combinatie van Engelse klasse, luxe en stijl met serieuze off-road mogelijkheden maakt hem uniek.

Autotest-Range-Rover-Sport-2018-Driving-Dutchman

De jongste versie van de Range Rover Sport is ook nog steeds een league on it’s own, er is eigenlijk geen competitie. En de afstand tussen Range Rover en ‘de rest’ lijkt steeds groter te worden. Hoe de Britten dat doen is lastig in woorden uit te drukken, maar als je een langere periode in de auto rijdt, snap je precies wat ik bedoel.

League on it’s own

De Range Rover Sport is immens groot, maar niet kolossaal. Het valt precies binnen de grootte die voor de meeste mensen acceptabel is, waardoor hij niet enorm pronkerig overkomt. De eer hiervoor gaat naar de ontwerpers van het Jaguar- Land Rover concern die heritage, heden en toekomst als geen andere autofabrikant weten te combineren, implementeren en produceren.

Binnen in de Range is de bezielende hoeveelheid ruimte bijna bizar. Je zakt in een heerlijke fauteuil en kijkt uit op een adembenemend fraai gelijnd en gestyled dashboard. Het digitale instrumentenpaneel en displays voor klimaat-, aandrijving en infotainmentsystemen zijn zo helder en duidelijk, dat de leesbril in zijn etui kan blijven zitten. De systemen kunnen natuurlijk ook vanaf het stuur bediend worden. Dit gaat niet via ouderwetse analoge drukknoppen, maar met fraaie digitale bedieningspaneeltjes aan weerszijden.

Zoals bekend zitten Range Rovers boordevol elektronische snufjes om het hun passagiers zo goed mogelijk naar de zin te maken, zoals de InControl interieurbeleving. Je kunt er onder andere het klimaat in de auto, het navigatiesysteem en entertainmentsysteem nauwkeurig mee bedienen. ‘Ongeëvenaarde connectiviteit met de wereld’, zegt Land Rover. Voor zover we ze uit hebben kunnen proberen, werkt het systeem prima. Een extra pluim verdient het Meridian soundsysteem met 380 Watt output waar een concertgebouw jaloers op zijn.

Kleine motor, grote prestaties

Natuurlijk zijn er de verplichte rijhulpsystemen en een paar optionele zoals een zelfremmend remsysteem. En als je van plan bent écht offroad te gaan en het heel bont te maken, heeft Land Rover een Off Road Pack. Vraag je Range Rover dealer om de specs, want als we ze allemaal zouden noemen heb je een complete brochure nodig. Moraal van het verhaal is dat je het zo gek niet kunt bedenken, of het is wel optioneel verkrijgbaar.

Maar al dit moois terzijde, bij een auto is het belangrijkste natuurlijk zijn prestaties. Met de komst van het huidige model, voegde Range Rover een 2.0-liter viercilinder diesel- en benzinemotor toe. En in het kader van ‘verantwoordelijke aandrijvingen’ kan Land Rover de benzinemotor ook als Plug-in Hybrid geleverd worden. De achtcilinder benzine en zescilinder diesel zijn daarnaast voorlopig ook nog steeds leverbaar.

Maar hoe gaat deze relatief kleine krachtbron nou om met 2.100 kilo aan auto? En juist hier spant Range Rover wat ons betreft een glanzend gouden kroon. Het ‘dieseltje’ levert namelijk 200 pk en maar liefst 500 Nm trekkracht waarmee je van nul tot 100 kilometer per uur maar 8,3 seconden nodig hebt! Dit vermogen is al bij een laag toerental beschikbaar, waardoor de Sport zeer aangenaam presteert en qua karakter nauwelijks voor de zescilinder onderdoet.

De viercilinder moet flink aan de kolos trekken, maar wonder boven wonder gaat dit binnenin de auto relatief geruisloos. Je hoort ‘m amper. Het enige wat je mist is de karakteristieke roffel van de ‘ouwe’ V6. Opvallend is het lage brandstofverbruik, gemiddeld 6,8 liter per 100 kilometer op de Duitse Autobahn waar je doorgaans stevig doorrijdt is absoluut niet slecht. En in Nederland zal het verbruik door de lagere snelheden nog redelijker zijn. Samen met de achttraps automatische versnellingsbak en het luchtgeveerde onderstel is de Range Rover Sport een dijk van een auto.

Dankzij de designtovenaars van Land Rover is de Range Rover Sport geen proletarisch brok staal, maar het resultaat van uitgekiende precisie waardoor hij zich van alle andere SUV’s onderscheidt. Ondanks de viercilinder diesel geeft de Sport je nog steeds het gevoel dat in een dikke bak rijdt. En dikke bakken kunnen en mogen weer. Zeker als ze Range Rover Sport heten.

Range Rover Sport 2.0 SD4 HSE

Motor: 1.999 cc, 4 cilinder dieselmotor
Vermogen: 240 pk bij 4.000 toeren
Koppel: 500 Nm bij 1.500 toeren
Transmissie: 8-traps automaat
Aandrijving: voor- + achterwielen
Topsnelheid: 207 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,3 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.111 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6,8 l/100 km
CO2-uitstoot: 164 g/km
Basisprijs (rijklaar): 99.720
Prijs testauto (rijklaar): 110.232 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: