Een 5.0-liter V8 met bijna 500 pk en een geluid om verliefd op te worden, een vormgeving die de strijd aan kan met die van merken als Aston Martin en Ferrari en een interieur dat ware luxe uitademt. Over welke auto hebben we het hier eigenlijk? Wel, we hebben het hier over de fonkelnieuwe fenomenale Lexus LC 500.
Rijtest Lexus LC 500Dit is het uiterlijk

De LC 500 is een mooie auto, punt. De immense spindle grille -die op andere modellen zoals de RX 450h luxe uitstraalt- geeft deze Lexus een sportieve, agressieve neus. Prachtige koplampen die zowel horizontaal, verticaal als diagonaal lopen, maken de voorkant van deze auto truly ‘a piece of art’.

Erg fraai zijn ook de lijnen die vanaf de voorzijde scherp naar binnen lopen tot achter de deuren, om daar naar buiten te springen. Dit geeft de LC lekkere dikke heupen. Dezelfde lijnen zijn te herkennen in bijvoorbeeld de Aston Martin DB11, ook al zo’n mooie auto. De achterkant is niet minder speciaal met twee dikke uitlaten en achterlichten die met de voorlichten wedijveren over wie de mooiste zijn.

De scherpe op Manga-kunst geïnspireerde lijnen zijn misschien niet ieders smaak, maar wij vinden het erg mooi en het geeft de Lexus iets unieks. Geen enkele ander model biedt dezelfde scherpte gecombineerd met elegantie en sportiviteit als de LC 500.
Rijtest Lexus LC 500Dat geluid!

De LC is er in twee verschillende versies. Er is de ‘verstandige’ hybride uitvoering met een 3,5-liter V6 en twee elektromotoren, een aandrijflijn die goed past bij het imago van Lexus. Maar de echte verwennerij is de 5,0-liter V8, zonder turbo, zonder elektromotoren. Gewoon een ouderwetse dikke atmosferische V8 met 477 pk en een geluid om je vingers bij af te likken.

Het begint al bij het starten. De motor slaat aan en houdt even een verhoogd stationair toerental aan, waarbij een donker grommend geluid ergens diep uit de uitlaten komt. Rijd rustig weg en je wordt getrakteerd op het prachtige gegorgel van een V8, in de verte licht gelijkend op een Amerikaan. Maar het echte feest begint boven de 4.000 toeren in de Sport+ modus, waar de motor echt zijn keel opengooit en een donkere racesound biedt, ergens tussen het geluid van een Aston Martin en een AMG V8 in, kippenvel. En dat uit een Lexus!!
Rijtest Lexus LC 50010 versnellingen!

De V8 is gekoppeld aan een nieuwe automatische tienversnellingsbak, die de oude 8-traps automaat vervangt. In de compacte behuizing bevinden zich vier verschillende planetaire tandwielstelsels die met elkaar tien verschillende versnellingen bieden.

Deze nieuwe complexe techniek biedt een aantal voordelen ten opzichte van een meer reguliere automaat. Ten eerste kan hij een stuk compacter en lichter gebouwd worden, wat zeker in een sportauto als de LC van groot belang is. Daarnaast biedt hij de mogelijkheid tot zeer snelle schakelacties én het springen van een hoge naar een lage versnelling zonder de noodzaak de tussenliggende verzetten aan te doen. Met andere woorden: als je rustig toert in de tiende versnelling en je trapt het gaspedaal in, dan schakelt de bak direct terug naar de derde versnelling.

Een technisch hoogstandje, maar hoe werkt dit in de praktijk? In eerste instantie vermoed je dat tien versnellingen wat veel is, maar in de praktijk is dit helemaal niet het geval. Zeker de laagste paar verzetten zorgen voor een lekker rappe acceleratie die door de razendsnelle schakelacties nauwelijks onderbroken wordt. En de tiende versnelling zorgt voor een lager verbruik op de snelweg en tevens een hogere topsnelheid. Bonuspunten voor deze versnellingsbak dus.
Rijtest Lexus LC 500Het interieur

Wij kennen Lexus als het merk dat misschien wel de mooiste en zeker de best afgewerkte interieurs bouwt en bij de LC 500 hebben ze een tandje bijgezet. Stap in de cockpit, en je verliest je al snel in de prachtige lijnen van het leer en alcantara en de vele mooie andere details. Dit is topniveau!

Van het speciale meer slijtvaste stukje leer op de plek waar je je hand op legt om de trackpad te bedienen, omdat je hier vaker met je hand overheen zult gaan, tot kleine LED-lampjes in de portier, die groen oplichten als de auto op slot is, over alles is nagedacht. Ieder knopje heeft de juiste weerstand, elk materiaal voelt goed en alles -maar dan ook echt alles- is perfect afgewerkt.
Rijtest Lexus LC 500Rijden!

De LC 500 staat op het compleet nieuwe GA-L (Global Architecture for Luxury Vehicles) onderstel dat zowel licht als zeer stijf is. Door in het dak en de motorkap gebruik te maken van kunststof in combinatie met carbon, heeft Lexus de LC een erg laag zwaartepunt gegeven. Verder zou vierwielbesturing moeten zorgen voor scherp bochtenwerk, maar doet het dat ook?

De LC 500 stuurt inderdaad strak in en ligt als een blok op de weg. Bochten kun je met duizelingwekkende snelheden nemen en ook op (zeer) hoge snelheden geeft de auto geen krimp. Toch voelt hij meer als een GT aan dan een echte hardcore sportauto, mede door zijn gewicht van bijna 2.000 kilo. Een auto als de Jaguar F-type SVR is bijvoorbeeld een stuk scherper en feller, maar ook weer een stukje minder luxueus en comfortabel.

De V8 is een parel van een blok, maar moet wel even op stoom komen om echt te knallen. Hij is onderin zeker niet traag, maar het maximale koppel van 540 Nm komt pas vrij bij 4.800 toeren en de maximale pk’s vind je helemaal boven tegen het rood bij 7.100 toeren.
Rijtest Lexus LC 500

Conclusie

De Lexus LC 500 is wat ons betreft zonder twijfel een van de fraaiste auto’s op de weg. Het interieur is verbazingwekkend en geeft je het gevoel van pure weelde. Dat doet ook die machtige V8 met dat heerlijke geluid, dat werkelijk nooit gaat vervelen. De LC is zo’n auto die alles kan op een extreem hoog niveau. Hij brengt je in alle luxe en rust waar je moet zijn of biedt een op en top GT-ervaring voor als je alleen maar wilt genieten. Al deze kwaliteit en schoonheid heeft een prijskaartje. De hybride versie is beschikbaar vanaf 116.495 euro, de V8 vanaf 166.630 euro. Dit prijsverschil van 50.000 euro gaat volledig naar de belasting, de basisprijzen van beide auto’s zijn namelijk identiek.

Lexus LC 500

Motor: 4.969 cc V8
Vermogen: 477 pk bij 7.100 toeren
Koppel: 540 Nm bij 4.800 toeren
Transmissie: 10 v., automaat
Aandrijving: achterwielen
Topsnelheid: 270 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 4,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.910 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 11,5 l/100 km
CO2-uitstoot: 263 g/km
Energielabel: G
Prijs vanaf: 166.630,- euro
Prijs testauto: 179.350,- euro (inclusief touring pack)

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: