In de wereld van de luxe topmodellen draait het om perfectie. Wie ruim meer dan 100.000 euro uitgeeft voor een luxe limousine, verwacht niets minder dan het beste. En terecht. De nieuwe Lexus LS 500h levert dan ook het beste wat Lexus in huis heeft, en dat is veel, zo ondervonden wij tijdens vijf uitermate ontspannen dagen.
Rijtest Lexus LS 500hStrakke lijnen

Ook de LS volgt de nieuwe Lexus ontwerpstijl van strakke lijnen. Voorop pronkt de inmiddels bekende Spindlegrille met scherp gelijnde koplampen, die evenzo een bepaalde mate van elegantie in zich bevatten. Het is pas vanaf de zijkant dat je ziet hoe groot de auto werkelijk is, iets wat van alle andere kanten verborgen wordt door een goed samenspel van zichtlijnen. De LS wordt alleen geleverd in deze lange versie, die vergeleken met gelijkmatige concurrenten als de Audi A8 L of S Klasse Lang ook een ‘verlengde’ versie genoemd mag worden.

De achterkant is meer ingetogen maar wel lekker breed en stoer. De kleur die onze testauto had, Sonic Silver, staat de auto goed en laat het licht de lijnen goed accentueren. Wat voor ons niet helemaal gehoeven had zijn de wat opzichtige donkerchrome-achtige velgen, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Er zijn ook andere velgen beschikbaar gelukkig.
Rijtest Lexus LS 500hOmotenashi

De nieuwe Lexus LS is ontwikkeld volgens een aantal Japanse begrippen, die tezamen zorgen voor een zeer luxe en verwennende auto. Misschien wel de belangrijkste term is Omotenashi. Vrij vertaald betekent dit gastvrijheid, maar het gaat verder. Omotenashi is een complexe Japanse omgangsvorm die erop gericht is een gast het zo goed mogelijk naar de zin te maken; geen slecht concept voor een luxe auto.

Bij Lexus hebben ze deze Japanse term doorgevoerd in alle aspecten. De hele auto is erop gefocust de gasten die zich in de auto bevinden, het zo relaxed en comfortabel mogelijk te maken. De beste plaats om dit te ervaren is rechts achterin, de plek die je traditioneel inneemt als je een chauffeur in dienst hebt. Met een druk op het touchscreen vouwt de rechtervoorstoel weg onder het dashboardkastje, waardoor je achterin met gestrekte benen kunt zitten.
Rijtest Lexus LS 500hAcht massage standen

Met een eigen bedieningspaneel tussen de twee achterstoelen, kun je allerlei opties per persoon instellen. Zo kan je de rechterstoel praktisch in een volledig ligstand laten zakken, waarbij een ondersteuning voor je onderbenen omhoog komt. En terwijl je zo ligt, kijk je je favoriete film of programma op de schermpjes in de stoelen voor je met de bediening naast je.

Maar ook hier stopt de luxe niet. Een tijd in de auto zitten, we kunnen beter zeggen liggen, kan namelijk op den duur leiden tot een vermoeide rug. En de mensen van Lexus wensen dat geen mens toe. Dus wat hebben ze gedaan? In de achterstoelen zit een complete massagesalon verwerkt. Verschillende punten in je leuning en zitting kunnen je in acht verschillende standen masseren volgens traditionele Japanse Shiatsu-massage methodes. Is dat alles? Nog niet, want je kunt zelfs gelijktijdig een volledig ontspannen hotstone massage aan je programma toevoegen. Overigens is er voor de bestuurder en voorpassagier ook massage en verwarming beschikbaar, alleen wel in een iets mindere luxe mate.
Rijtest Lexus LS 500hMeer luxe

Maar wie nog beter kijkt en oplet, merkt dat de Omotenashi zelfs hier nog niet stopt. Bij het aanraken van een van de deurhendels, komt de auto iets omhoog, om je een gemakkelijkere in- en uitstap te geven. En laten we vooral ook het fenomenale Mark & Levinson geluidssysteem niet vergeten dat met 23 speakers je oren streelt met welke muziek dan ook.

En daarnaast is werkelijk ieder stukje van de auto gericht op een fijn en prettig gevoel, zoals we dat al vaker zagen bij de modellen van Lexus zoals bij de LC 500 en de NX 300 h. Elk knopje heeft exact de juiste weerstand, elk materiaal geeft precies de juiste sensatie.
Rijtest Lexus LS 500hTakumi

Al eerder schreven wij over de Takumi, meestervakmannen en -vrouwen. In de Lexus LS 500 komt hun meesterschap tot volle bloei op een bijzondere plek: de deurpanelen. Hier vinden we namelijk panelen van glas die geïnspireerd en bewerkt zijn door middel van de eeuwenoude Japanse Kiriko glasbewerkingstechniek. Door een complex en hypnotiserend patroon lichten ze op als enorme diamanten zodra er licht op valt en hangen als juwelen in de deur.

En ook de bekleding van die deuren is niet zomaar een stukje stof. Speciaal materiaal is door Takumi’s met de hand gevouwen volgens zeer oude Origami techniek. De vormen zijn geïnspireerd op scenes uit de natuur, zoals een traag stromende rivier en de beweging van de wolken in de lucht. De handgrepen staan iets van de deur af en lijken te zweven, alsof ze te veel respect hebben voor het werk van de Takumi om deze aan te raken.
Rijtest Lexus LS 500hDe techniek

Goed, het mag duidelijk zijn dat het interieur van de Lexus voorziet in een bijzondere ervaring, maar de LS is en blijft een auto, dus ook het onderhuidse is van groot belang. Net als de LC is deze auto gebouwd op het nieuwe GA-L (Global Architecture for Luxury Vehicles) onderstel, dat stijver en lichter is dan het onderstel van de oude LS.

Er worden twee verschillende motorcombinaties aangeboden: een 3,5-liter V6 Twin Turbo met 418 pk en een hybride uitvoering (onze testauto) met een 3,5-liter V6 zonder turbo’s en twee elektromotoren, goed voor een gecombineerd vermogen van 359 pk. Gezien ons belastingstelsel zal deze laatste variant verreweg het meest verkocht worden in ons land.

De LS 500h wordt geleverd met een bijzondere tienversnellingsbak, die we in een andere vorm al zagen bij de LC 500. In feite zijn het twee verschillende soorten versnellingsbakken aan elkaar. Voor bevinden zich de MG1 en MG2 elektromotoren van het hybride systeem die functioneren als een CVT met 3 versnellingen. Bij Lexus noemen ze dit een E-CVT. Daarachter bevindt zich een automaat met een planetair tandwielstelsel met vier versnellingen. De eerste drie versnellingen van de ‘gewone’ automaat combineren met de drie verzetten van de E-CVT tot een totaal van negen. De vierde versnelling van de automaat is een overdrive die het geheel op tien brengt.
Rijtest Lexus LS 500h

Kritiek

Hoewel het grootste deel van de LS 500h uitblinkt in perfectie, is het niet helemaal een foutloze auto. Het grootste minpunt is wat ons betreft de aandrijflijn. Rijd je rustig en kalm, dan werkt hij zeer goed en bescheiden op de achtergrond.

Het probleem ontstaat zodra je (zeer) snel wilt versnellen. De auto schakelt terug en door middel van de E-CVT blijft hij heel hoog in de toeren hangen, begeleid met een behoorlijk en weinig verfijnd kabaal. In een auto van dit kaliber verwacht je een onuitputbare krachtbron die nooit op de voorgrond treedt en zeker niet het idee geeft moeite te hebben met het gewicht van de auto. Een positief keerpunt daarentegen is dat de LS 500h echt zuinig is met een gemiddelde van 1 op 14,5 tijdens onze testperiode.

Conclusie

De nieuwe Lexus LS 500h is een auto van een zeer hoog niveau. De materialen, de aandacht voor detail, de hoge mate van luxe en de perfecte afwerking doen andere auto’s verbleken. De gastvrijheid, de Omotenashi, is in bijna alle aspecten doorgevoerd en maken dat dit een auto is waar je eigenlijk nooit meer uit wilt. En ook het werk van de Takumi -wel een optie van bijna 16.000,- euro- legt een nieuwe hoge lat in autoland. Het is alleen jammer dat al deze perfectie niet helemaal is doorgevoerd in de aandrijflijn. Aan de andere kant, meer dan 90 procent van de tijd zul je niet vol gas geven en zal je weinig van onze kritiek merken. Dit hoge (uitrustings-)niveau heeft, zoals je zult begrijpen, een flink prijskaartje. Je rijdt een LS 500h vanaf 116.995,- euro, maar onze testwagen kwam net onder de 180.000,- euro. Een flinke prijs, maar zodra je je neervlijt in de hotstone massagestoelen verdwijnen je zorgen. En alleen dat al is de wereld waard.

Lexus LS 500h AWD President Line

Motor: 3.456 cc V6 + twee elektromotoren
Vermogen: gecombineerd 359 pk
Transmissie: 10 v., automaat
Aandrijving: voor- en achterwielen
Topsnelheid: 250 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.355 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 7,1 l/100 km
CO2-uitstoot: 161 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 116.995,- euro
Prijs testauto: 174.385,- euro

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: