Om tegemoet te komen aan grote gezinnen die in de markt zijn voor een zevenzitter, heeft Lexus 11 centimeter toegevoegd aan hun luxe SUV, de RX450h. Nu voorzien van de toevoeging L, biedt de RX 450hL plaats aan 5 volwassenen en 2 kinderen. Maar hebben deze aanpassingen ook effect gehad op het rijden van deze auto? Wij zochten het uit.
Zeven mensen
Op het eerste gezicht is niet direct te zien dat de RX 450hL groter is dan zijn normaal geschaalde broer. Hij lijkt wat forser, maar pas als de auto’s naast elkaar staan merk je hoeveel. Door slim gebruik te maken van een chromen daklijst die naar achter toe afloopt, behoudt deze verlengde versie nog altijd in grote mate dezelfde elegantie en blijft ondanks zijn formaat nog altijd redelijk bescheiden.
De RX is verlengd door achter de achterdeuren 11 centimeter auto toe te voegen met als doel plaats te bieden aan zeven zitplaatsen. De achterste twee stoelen, duidelijk bedoeld voor kinderen, zijn elektrisch in- en uitklapbaar en te bereiken via beide kanten van de auto. Net als in andere zevenzitters, lever je wel flink wat bagageruimte in bij gebruik van de derde zitrij. Klap je de stoelen in, dan heb je een zee aan ruimte.
Luxe
De SUV van Lexus staat bekend om zijn luxe en dat moet natuurlijk gelden voor alle inzittenden. Daarom hebben de passagiers op de tweede maar zelfs op de derde zitrij hun eigen airconditioning bediening. Verder zijn alle zeven stoelen natuurlijk voorzien van hoogwaardig leer.
Daarnaast is de RX, zeker in de President Line, voorzien van alle luxe die je je maar kunt bedenken. Waar je ook kijkt, is gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen, afgewerkt op een zeer hoog niveau. En zoals we vaker hebben gezegd, lijkt men bij Lexus ook hun uiterste best te hebben gedaan dingen zo prettig mogelijk te laten aanvoelen. Ieder knopje, hendeltje en zelfs het sturen van de auto voelt enorm fijn aan.
Muziek!
Een van de zaken die we in deze test graag willen uitlichten is het geluidssysteem van Mark en Levinson. In de RX450hL klinkt deze installatie werkelijke fenomenaal. Zorg dat de balans zo ingesteld is dat de muziek tussen de achter- en voorstoelen vandaan komt, zoek je favoriete muziek op en geniet!
Het geluid is zeer helder, zelfs bij het afspelen van simpele mp3’s. Dit komt mede door de Clari-Fi techniek, die het verlies van kwaliteit bij compressie naar mp3 weet te herstellen, maar ook door de 15 speakers die tactisch verdeeld zijn over de auto. Bij klassieke muziek hoor je de vingers van de cellisten over de snaren gaan en hoor je de blazers inademen, maar het maakt eigenlijk niet uit wat je voorkeur heeft. Iedere soort muziek, van Jazz tot Deephouse, van Klassiek tot Rock, klinkt briljant. Alleen daarvoor zouden wij deze auto al kopen.
Zuinig
Een ander, zeker niet ondergeschikte sterke kracht van de RX450hL is de hybride aandrijflijn: een 3,5-liter V6 levert samen met een elektromotor een gecombineerd vermogen van 313 pk en 335 Nm. Gekoppeld aan een CVT zorgt het voor een zijdezachte rijervaring. Alleen bij vol gas hoor je de V6, omdat de E-CVT de toeren op een vast hoog punt houdt, maar in alle andere gevallen is de auto doodstil.
Het verbruik van de RX is iets waar je je werkelijk over verbaast. Met een relatief rustige rijstijl haalden wij tijdens de testperiode een gemiddeld van 1 op 16, in een SUV van 2.180 kilogram zonder plugin! Het staat buiten kijf dat Toyota en Lexus een enorme bak ervaring hebben met hybride aandrijflijnen.
Het rijden
Ondanks de extra 11 centimeter is de RX450hL slechts 90 kilogram zwaarder dan de normale uitvoering, waar je tijdens het rijden dan ook niets van merkt. De auto biedt nog altijd dezelfde comfortabele wegligging, waarbij je niet heel erg veel sportiviteit moet verwachten.
Je koopt een RX vooral om in alle kalmte, luxe en comfort grote afstanden af te leggen, zonder al te vaak een benzinestation te hoeven bezoeken. Toch biedt de auto door zijn standaard vierwielaandrijving- de elektromotor drijft de achterwielen aan, de V6 de voorwielen- grote mate van grip.
Conclusie
De nieuwe RX450hL biedt twee zitplaatsen meer zonder daarvoor ook maar iets in te leveren. Je krijgt dezelfde luxe, dezelfde hoogwaardige kwaliteit en dezelfde rijbeleving. En ook deze RX blijft een wonder van zuinigheid. Om deze nieuwe auto te promoten in ons land, is ook de introductieprijs bijna hetzelfde: je rijdt de L al voor slechts 600,- euro meer dan het reguliere model. Over een tijd loopt dit verschil op tot een kleine 4.000,- euro. Onze testauto in President Line trim met alle mogelijke opties, kwam in totaal op 99.340,- euro, wat gezien de prijzen van vergelijkbare concurrenten zeker geen slechte optie is.
Lexus RX450hL President Line
Motor: 3.456 cc V6 + elektromotor
Vermogen: gecombineerd 313 pk
Transmissie: CVT, automaat
Aandrijving: voor- en achterwielen
Topsnelheid: 200 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,0 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.180 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 16
CO2-uitstoot: 138 g/km
Energielabel: B
Prijs vanaf: 85.895,- euro
Prijs testauto: 99.340,- euro (introductieprijs)