De Maserati Ghibli GranSport is niets anders dan pure Italiaanse emotie, gegoten in een auto. Lees hoe wij na al een paar dagen tot deze conclusie kwamen!
Rijtest Maserati Ghibli GranSport 2A work of art

Het maakt niet uit of je van auto’s houdt, er verstand van hebt of er überhaupt mee bezig bent, als je een Maserati Ghibli GranSport ziet, weet je instinctief dat er iets bijzonders staat. De combinatie van strakke mannelijke lijnen en prachtig vloeiende vrouwelijke maken de Ghibli tot a work of art.

Van de agressieve opengesperde muil met de befaamde Tridente (drietand), tot de hoge elegante heupen, die doen denken aan de glooiende heuvels van het Toscaanse landschap bij een opkomende zon, een auto als de Ghibli kan slechts in één land ontworpen zijn: La bella Italia.
De GranSport

De nieuwe Ghibli, een roemrijke naam uit het verleden van Maserati en verwijzend naar een hete wind uit Libië, kwam in 2013 op de markt. Het model bevindt zich net onder de bekende Quattroporte en moest een nieuwe markt voor de Italianen aanboren.

Vorig jaar kreeg de Ghibli een uitgebreide update, waarmee ook de GranLusso en GranSport geïntroduceerd werden. Wij reden met de laatste, die uiterlijk extra sportiviteit uitstraalt door middel van andere bumpers en carbon accenten zoals sideskirts en een sportievere voorspoiler.

De sportiviteit van de GranSport is echter op geen enkel moment schreeuwend aanwezig, het is van het adellijke soort. De auto is als een topsporter die een strak gesneden Italiaanse pak draagt, in plaats van zijn reguliere sportoutfit.
Rijtest Maserati Ghibli GranSport 2Baad je in weelde

In de auto gaat het stijlvolle karakter door met prachtige, heerlijk zittende lederen stoelen en een dashboard dat zowel klassiek als modern is met in het midden het traditionele analoge Maserati klokje. Voor dit jaar is stevig geïnvesteerd in een nieuwe infotainmentsysteem, dat verreweg het beste is dat wij ooit uit Italië hebben zien komen. Een groot scherm dat niet alleen zeer duidelijk is, maar ook razend snel en logisch werkt.

De toepassing van wederom veel echte carbonaccenten, aluminium en vakkundig gestikt leer geven een weelderig gevoel. De indeling is duidelijk gericht op de bestuurder, met alles binnen handbereik en voorzien van alle luxe die je van een auto van deze klasse mag verwachten.
Rijtest Maserati Ghibli GranSport 2De motor

De Ghibli wordt geleverd met een 3.0-liter V6 diesel maar wij gingen op pad met de 3.0-liter V6 benzine. Deze is er in twee uitvoeringen: met 430 pk in de S en 350 pk in de ‘reguliere’. Wij reden in de laatste variant, die met ook nog eens 500 Nm zeker niet te weinig kracht heeft.

De auto accelereert in 5,5 seconden naar 100 km/u en het houdt op bij 267 km/u. Zet je de auto in de sportstand, dan trakteert hij je bij stationair draaien al op een heerlijk donker diep geluid. Maar écht gaaf wordt het zodra je boven de 3.500 toeren komt. Dan laat de elegante aristocraat even echt horen wat hij in huis heeft. En voor je het weet blijf je tunnels opzoeken.
Rijtest Maserati Ghibli GranSport 2Het rijden

Wie iets van Italiaanse auto’s weet, trekt al snel een vergelijking tussen de Ghibli en de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Beide zijn mooie vierdeurs Italiaanse sedans met krachtige deels door Ferrari gebouwde V6-motoren. Maar waar de Giulia vooral gefocust is op pure sportiviteit, neigt de Ghibli veel meer naar luxe en comfort.

Niet dat de Maserati geen goede wegligging heeft, verre van. Je moet de auto echt pushen om de grens op te zoek. Bochten kun je hard in, waarbij je halverwege met het gaspedaal de achterkant nog verder in kan sturen. Maar alles gebeurt met een zekere mate van rust en comfort. Een Giulia Q is veel meer een hardcore sportauto, de Ghibli GranSport echt een Gran Turismo.
Rijtest Maserati Ghibli GranSport 2Conclusie

De Maserati Ghibli GranSport is een beeldschone auto. Het ontwerp, het interieur, de materialen en de beleving liggen op een bijzonder hoog niveau. De V6 is soepel en klinkt heerlijk en de wegligging zal nooit en te nimmer vervelen. Heel goedkoop is al dat moois niet. De Ghibli is leverbaar vanaf 131.585,- euro, maar voor onze rijk aangeklede GranSport betaal je 167.513,- euro. In deze prijsklasse zijn genoeg concurrenten, zoals een BMW 5-serie, Mercedes E-klasse of Audi A6, die net zo snel zijn en net zo veel luxe bieden, maar toch zijn dat andere auto’s. Een Maserati is een klasse apart en dat merk, voel, zie en hoor je. Het is Italiaanse emotie gegoten in een auto. En dát maakt hem uniek!
Rijtest Maserati Ghibli GranSport 2

Maserati Ghibli GranSport

Motor: 2.979 cc V6 Twinturbo
Vermogen: 350 pk bij 5.000 tpm
Koppel: 500 Nm bij 4.500 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: achterwiel
Topsnelheid: 267 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.810 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 11 l/100 km
CO2-uitstoot: 255 g/km
Energielabel: G
Prijs vanaf: 131.585,- euro
Prijs testauto: 167.513,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: