Introductie
Alweer 20 jaar geleden introduceerde Mazda de 6, de opvolger van de 626. Het is al jaren een populaire keuze voor automobilisten die waarde hechten aan een plezierige rijervaring. Ter ere van de 20e verjaardag van het model biedt het Japanse merk momenteel een unieke uitvoering aan, de 20th anniversary edition. Wij grepen deze gelegenheid aan om met de sportbreak op pad te gaan.
Design en interieur
De Mazda 6 heeft altijd bekend gestaan om zijn strakke en stijlvolle design. Het front heeft een sportief en modern design, met een gedurfde grille, strakke lijnen en een algeheel atletisch uiterlijk. Je ziet er duidelijk de designtaal van Mazda terug, de grille en koplampen zijn in lijn met die van de andere modellen. Aan de achterzijde zie je echter duidelijk de leeftijd van de huidige generatie: ledlichten ontbreken waardoor met name de achterlichten er wat oubollig uitzien. De speciale kleur voor de 20th anniversary edition, Artisan Red, is wel weer erg mooi. Het zilver en chroom op de carrosserie steekt er mooi bij af. Een fraaie combinatie om te zien.
Het interieur van de Mazda 6 is even indrukwekkend. De speciale verjaardagseditie onderscheidt zich buiten de exterieurlak ook in het interieur. De stoelen en delen van het dashboard zijn bekleed met zeer mooi Tan kleurig (nappa)leder. In de hoofdsteunen is een 20th anniversary badge te vinden. Het zou zeker niet misstaan in een auto in een duurdere klasse.
De stoelen en de achterbank zijn comfortabel en ondersteunend, met veel been- en hoofdruimte voor zowel voor- als achterpassagiers. Qua infotainment moet de Mazda 6 het doen met een wat verouderd klein scherm, dat overigens wel gewoon draadloze ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto biedt.
Aandrijflijn en rijden
Onze testauto was uitgerust met de Skyactiv-G 2,5 liter benzinemotor in combinatie met een zestraps automaat die soepel schakelt. Daarmee is de auto voldoende snel. Dat Mazda gebruikmaakt van cilinderuitschakeling om het verbruik binnen de perken te houden is iets dat wij tijdens het rijden niet hebben gemerkt. Knap gedaan, want we kennen ook auto’s waarbij je het in- of uitschakelen van een aantal cilinders wel degelijk voelt. Met het systeem claimt de fabrikant een vermindering van het verbruik tussen de 5% bij 80 km/u en 20 procent bij 40 km/u (WLTP).
Een van de opvallende kenmerken van de Mazda 6 is het rijgedrag en de rijdynamiek. De auto voelt wendbaar aan, met nauwkeurige besturing en een ophanging die een goede balans biedt tussen comfort en sportiviteit. De algehele rijervaring is plezierig en je hebt bij het rijden niet de indruk met een ruime stationwagen op pad te zijn.
Conclusie
De Mazda 6 is in de 20th Anniversary een zeer fraaie toevoeging aan het straatbeeld. Qua rijden voldoet hij aan de verwachtingen die je hebt bij een Mazda, hij biedt een plezierige rijervaring. Daarbij zit je in deze uitvoering in een werkelijk prachtig interieur. Ook voor de prijs hoef je hem niet te laten staan, je krijgt veel waar voor je geld. Een puntje van kritiek is wel het wat achterhaalde infotainment systeem, maar dat kan alleen maar afleiden van waar het om gaat: rijden.
Mazda 6 Sportbreak 20th Anniversary
2.5 Liter SKYACTIV-G 194
Gewicht in kg (rijklaar) 1.551
Energielabel D
0-100 in sec 8,1
Top in km/h 223
Vanafprijs in euro 45.290
Prijs testauto in euro 56.200