Introductie
Mazda heeft onlangs zijn nieuwste telg op de SUV-markt gelanceerd: de Mazda CX-60. Het is niet alleen een imposante SUV, maar het is ook de krachtigste productieauto die Mazda ooit heeft gemaakt en de eerste plug-in hybride van het merk. Hoe goed is de nieuwe Japanse SUV?
Aandrijflijn
Het meest opvallende kenmerk van de Mazda CX-60 is de aandrijflijn. Zoals bekend gelooft Mazda niet in downsizing en houdt het merk vast aan hun eigen beproefde Sky-Active concept. Deze benzinemotor heeft een hoge compressie, waardoor hij onderin al meer dan voldoende kracht levert, zonder daarvoor een turbo nodig te hebben. Ook in combinatie met een elektromotor wordt er een forse 2,5-liter viercilindermotor gemonteerd, bekend uit de CX-5. Deze is goed voor 192 pk, terwijl de elektromotor- tussen de brandstofmotor en de automaat in geplaatst-, 136 pk levert. Het systeemvermogen komt daarmee in totaal op 327 pk met een gecombineerd koppel van 500 Nm.
Met zulke cijfers zou je verwachten dat je onderweg bent met een snelle auto, maar doordat de elektromotor gebruik maakt van de versnellingsbak, beschik je niet over het directe vermogen dat diverse andere PHEV’s wel hebben. Over het algemeen vonden wij dat de aandrijflijn de verfijning mist die we van concurrerende plug-in hybrides wel kennen. Zo gaat het bijspringen van de benzinemotor of juist het stoppen daarvan regelmatig gepaard met een schok of bijgeluiden.
De elektromotor krijgt zijn stroom van een accu met een bruto capaciteit van 17,8 kWh. Theoretisch kan de auto daarmee onder gunstige omstandigheden zo’n 60 kilometer volledig elektrisch rijden. Laden doet de Mazda CX-60 met een maximum vermogen van 7,2 kW.
Looks en interieur
De CX-60 is groter dan de CX-5, voorheen hun grootste SUV-model. De nieuwe auto pronkt met een imposant, duidelijk ‘Mazda’-design dat zowel strak als modern is, waarbij de rechtopstaande grille voor een langgerekte motorkap zorgt. De CX-60 volgt de KODO designtaal van Mazda en wat ons betreft heeft Mazda uitstekend werk geleverd en een prachtige auto neergezet.
Het interieur van de Mazda CX-60 is ruim en comfortabel, met veel ruimte voor passagiers en bagage. De stoelen zitten stevig, comfortabel en bieden voldoende ondersteuning. Er zijn verder louter materialen gebruikt van hoge kwaliteit. Het in onze testauto gekozen lichte interieur is wel besmettelijk, maar naar wens is ook een donker interieur leverbaar.
Het infotainmentsysteem werkt prettig, met een grote centrale knop waarmee je gemakkelijk door de verschillende menu’s en opties navigeert. Het systeem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto, waarmee het scherm ook als touchscreen functioneert.
Rijden
De Mazda CX-60 doet niet onder voor de andere modellen van het merk en biedt een plezierige rijervaring. De ophanging is afgesteld voor een soepel rijgedrag en biedt een uitstekende wegligging en rijdynamiek. Daarbij heeft de auto een laag zwaartepunt, wat bijdraagt aan de stabiliteit op de weg. Wel is de achteras vrij stug geveerd, waarschijnlijk vanwege het gewicht van de batterij. Uit woonwijken met veel drempels kan je daarom beter wegblijven met de CX-60.
De besturing is verrassend responsief voor een voertuig van dit formaat. De CX-60 is 4,74 meter lang, maar voelt desondanks behendig en gemakkelijk te manoeuvreren aan. Er zijn drie rijmodi: EV, Hybrid en Sport. Het ontbreekt de Mazda aan een modus om de batterij te sparen voor wanneer je bijvoorbeeld naar de stad rijdt en daar enkel elektrisch wilt rijden.
Uiteraard levert Mazda in de CX-60 ook een reeks rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruisecontrol, dodehoekbewaking en waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook.
Conclusie
De Mazda CX-60 is een auto waarmee Mazda hoopt mee te profiteren van de populariteit van het SUV-segment. Daarnaast levert het merk nu voor het eerst een plugin-hybride. Op papier is de CX-60 een zeer aantrekkelijk aanbod: een strak en stoer uiterlijk, veel vermogen en luxe uitgerust voor minder geld dan de concurrentie, de CX-60 is al leverbaar vanaf een kleine 54.000 Euro. In de praktijk geniet je van de fijne rijeigenschappen en het mooie interieur, het is alleen jammer dat de aandrijflijn soms wat verfijning ontbeert. Wellicht bieden de zescilinder modellen die binnenkort zullen volgen soelaas.
Mazda CX-60 Takumi e-Skyactiv PHEV
2.5 Liter viercilinder benzine PHEV
Batterij Li-Ion 17,8 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 2.070
Energielabel A
0-100 in sec 5,8
Top in km/h 200
Vanafprijs in euro 53.890
Prijs testauto in euro 65.300