Introductie
De Mercedes-Benz E-Klasse is al decennialang de benchmark in zijn segment, waarbij de Duitse autofabrikant miljoenen exemplaren heeft verkocht. De nieuwste generatie, de W214, zet deze traditie voort met een slanke, klassieke vormgeving en een reeks geavanceerde technologieën.
Een van de belangrijkste hoogtepunten van de nieuwe E-Klasse is de beschikbaarheid van plug-in hybride aandrijflijnen. In een tijd waarin duurzaamheid en efficiëntie steeds belangrijker worden, is de plug-in hybride auto een interessante optie voor veel automobilisten. Deze specifieke aandrijflijn combineert het beste van twee werelden: de elektrische motor voor korte ritten en de verbrandingsmotor voor langere afstanden.
De Mercedes E-klasse E 300e kan worden gezien als een soort ambassadeur voor de nieuwe generatie plug-in hybrides. Deze auto’s hebben een veel groter accupakket en bieden daarmee tal van voordelen ten opzichte van hun voorgangers. Wij gingen een aantal dagen op pad met de nieuwe E 300e.
Design en interieur
De uiterlijke verschijning van de E 300e is kenmerkend voor Mercedes-Benz. Het elegante, stijlvolle design straalt luxe en kwaliteit uit. Hoewel de auto een plug-in hybride aandrijflijn heeft, is er visueel weinig verschil met de reguliere E-klasse modellen. De enige subtiele verwijzingen zijn de ‘e’-badge op de achterklep en eventueel de aanwezigheid van een “tankdop” aan beide flanken.
In het interieur treffen we de hoogwaardige afwerking en het comfortabele karakter aan dat we van Mercedes gewend zijn. De ruimte en ergonomie zijn uitstekend, met voldoende beenruimte en hoofdruimte voor zowel voor- als achterpassagiers. Het dashboard is overzichtelijk vormgegeven en biedt een mix van fysieke knoppen en digitale displays.
Het grote centraal geplaatste infotainmentscherm is eenvoudig te bedienen en biedt tal van connectiviteitsmogelijkheden. Het optionele “Superscreen” vult in onze testauto de volledige breedte van het dashboard met digitale displays. Er is zelfs een camera op het dashboard die functies als videoconferentie mogelijk maakt terwijl de auto stilstaat.
Het interieur oogt modern en hoogwaardig, passend bij de positionering van de Mercedes E-klasse als een toonaangevend model in het hogere luxesegment.
Aandrijflijn en rijden
De Mercedes E-klasse E 300e is uitgerust met een krachtige hybride aandrijflijn. Deze bestaat uit een tweeliter benzinemotor met een vermogen van 204 pk, gekoppeld aan een 129 pk sterke elektromotor. Het totale systeemvermogen bedraagt 313 pk, waardoor de auto vlot en krachtig accelereert. Zo duurt een sprintje van 0 naar 100 km/u slechts 6,4 seconden.
Een belangrijk kenmerk van deze nieuwe generatie plug-in hybrides is de grotere accucapaciteit. Waar de eerste generatie modellen vaak een batterij van 10 tot 12 kWh hadden, beschikt de E 300e over een accupakket van ongeveer 20 kWh. Dit zorgt voor een aanzienlijk hogere elektrische actieradius van maar liefst 118 kilometer. Tijdens onze testritten konden we inderdaad de gehele afstand tussen Den Haag en Hilversum (zo’n 90 km) volledig op elektrische aandrijving afleggen, zonder dat de verbrandingsmotor in actie hoefde te komen.
Het rijden in de E-klasse E 300e is bijzonder comfortabel en soepel, vooral wanneer je gebruik maakt van de elektrische aandrijving. De auto is in deze modus stiller en biedt een aangenaam, lineair acceleratiegevoel. Thuis opladen is bovendien een stuk voordeliger dan tanken, gezien de huidige brandstofprijzen.
Wanneer de accu leeg raakt, neemt de verbrandingsmotor de aandrijving over. Hier presteert de E 300e ook uitstekend, met een gemiddeld benzineverbruik van slechts 5,8 liter per 100 kilometer. Zelfs met een lege batterij weet de auto nog een deel van de ritten elektrisch af te leggen, dankzij het terugwinnen van energie tijdens uitrollen en remmen. Daarbij kun je middels de flippers aan het stuur de mate van regeneratief remmen beïnvloeden.
Conclusie
Door de combinatie van een efficiënte verbrandingsmotor en een krachtige elektromotor, biedt de E 300e het beste van twee werelden. Voor de meeste dagelijkse ritten kan je profiteren van de ruime elektrische actieradius, terwijl de benzinemotor garandeert dat je altijd op je bestemming komt, ook op langere afstanden.
Natuurlijk brengt al deze luxe en technologie ook een prijskaartje met zich mee – de E 300e begint bij €71.704 in Nederland, waarbij de geteste auto op meer dan €95.000 komt met opties. Maar voor veeleisende kopers die op zoek zijn naar een ruime, hoogtechnologische en efficiënte luxe sedan, zou de E 300e een aantrekkelijke keuze kunnen zijn in het premium middensegment.
Mercedes-Benz E 300e
2.0 Liter viercilinder benzine PHEV
Batterij Li-Ion 20 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 2.210
Energielabel A
0-100 in sec 6,4
Top in km/h 236
Vanafprijs in euro 71.704
Prijs testauto in euro 95.032