Introductie
Het segment van de middelgrote premium SUV’s is competitiever dan ooit. De nieuwe Mercedes-Benz GLC 300 e met plug-in hybride techniek gaat in de aanval met een nieuwe maatstaf op gebied van elektrisch bereik en een vernieuwd design. Hoe bevalt dat in de praktijk? Wij zochten het uit.
Aandrijflijn
De Mercedes-Benz GLC is een veelzijdige en luxueuze SUV die sinds zijn lancering in 2015 de harten van veel autoliefhebbers heeft veroverd. De nieuwe is er in allerlei uitvoeringen, die allemaal een hybride motorisering en vierwielaandrijving hebben. Het begint met een 48V Mild-Hybrid (HEV) met daarboven de Plug-in Hybrids (PHEV), die te verkrijgen zijn met zowel benzine- als dieselmotoren. Wij gingen op pad met de PHEV met benzinemotor.
Het elektrische bereik is waar de auto zich onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. De accu van de GLC 300 e heeft een inhoud van maar liefst 31,2 kWh. Officieel moet dat garant staan voor een volledig elektrisch rijbereik van 119 à 130 kilometer. In de praktijk blijkt 100 kilometer daadwerkelijk haalbaar. Als je weet dat het gemiddelde woon- werktraject zo’n 25 kilometer bedraagt, kun je dus twee dagen zonder op te laden naar en van het werk.
Voor de elektrische aandrijving doet de GLC een beroep op een elektromotor met 100 kW (136 pk). Dankzij het koppel van 440 Nm kan je overal vlot met het verkeer mee. Daarbij valt op dat de Mercedes hoge snelheden volledig elektrisch kan rijden, waar andere plug-in hybrides vaak boven de 100 km/u de brandstofmotor laten meehelpen. Bij de GLC hoeft dit pas boven de 140 km/u, waardoor je in Nederland eigenlijk altijd elektrisch rijdt.
De praktisch onhoorbare benzinemotor heeft een inhoud van twee liter en levert op zijn beurt 204 pk of 150 kW en een maximumkoppel van 320 Nm. Met de elektrische aandrijving zorgt dat voor een gecombineerd vermogen van 313 pk en 550 Nm.
Design en interieur
Het is wellicht geen verrassing dat Mercedes-Benz ervoor kiest om bij het ontwerp voor evolutie te gaan en geen revolutionair nieuw design introduceert. De auto is duidelijk herkenbaar als GLC en spreekt nu de laatste ontwerptaal van het merk uit Stuttgart. Het model is wel in alle opzichten iets gegroeid en deelt het platform met de nieuwe C-klasse. Daar komt ook het interieur van de GLC grotendeels vandaan, dat bijna identiek is aan dat van zijn sedan broer.
Het hoge dashboard bestaat uit twee grote schermen en vijf ronde roosters. Daarbij is het aantal fysieke knoppen tot een minimum beperkt. Zo bedien je airco, geluid en navigatie allemaal met het centrale touchscreen. Als je er eenmaal aan gewend bent werkt het prima, maar het vergt wel meer aandacht van de bestuurder.
Het infotainmentsysteem van Mercedes is gebruiksvriendelijk, met veel instelmogelijkheden voor bijvoorbeeld de interieurverlichting, draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Het digitale bestuurdersdisplay achter het stuur is mooi en duidelijk en je kunt door veel verschillende weergaven bladeren. Wij misten echter de mogelijkheid om er zelf een samen te stellen. De touchknoppen op het stuur vragen wederom een beetje gewenning en daarnaast bedien je ze soms per ongeluk tijdens het rijden, wat frustrerend kan zijn.
Het interieur is erg mooi vormgegeven, het stuur ligt heel fijn in de hand en de stoelen zitten goed en zijn voldoende verstelbaar. De rijpositie is comfortabel en ruim en de materialen van de oppervlaktes die je aanraakt, zijn van goede kwaliteit. Ga je echter zoeken, dan vind je ook goedkoper plastic op verschillende plekken. Ons viel daarnaast op dat je elleboog precies leunt op de overgang tussen armsteun en het opbergvak dat ervoor zit. Dat zit niet erg lekker, maar is op te lossen door het stuur iets verder naar je toe te halen. Helaas is de armsteun zelf niet verstelbaar. Nog een puntje van kritiek zijn de dorpels: deze zijn dermate breed dat we een aantal keer natte of vieze kuiten hadden na het uitstappen.
De GLC is een ruime auto waar je prima met 5 personen op pad kan. De bagageruimte is vergelijkbaar met die van de concurrentie, ook al lever je wel iets in als je voor de plug-in hybride kiest.
Rijden
De Mercedes-Benz GLC 300 e is een gemakkelijke auto om mee te rijden. Het vergt minimale inspanning van de bestuurder om je route af te leggen in, zoals het in een Mercedes-Benz hoort, alle comfort. Kilometers op de snelweg worden probleemloos, snel en heerlijk stil verslonden. Zowel het onderstel als de versnellingsbak met 9 verzetten dragen daaraan bij. De rijeigenschappen zijn het beste te omschrijven als comfortabel maar zelfverzekerd. Sommige SUV’s kunnen maar een van die twee tegelijk. Dat geldt niet voor de GLC 300 e, die goed reageert op onvoorspelbare oppervlakken, je uitgerust laat aankomen op je bestemming, maar ook erg leuk kan zijn wanneer je een vrij stuk weg voor je hebt.
Als je hem de sporen geeft of eens wat sportiever een bocht in duikt, merk je dat het erg hard kan voordat de grens tussen grip en slip zich aandient. Knap gedaan! Het is echter nog steeds een zware auto, dus enorm snel is hij niet, maar er is koppel genoeg bij het invoegen of om even snel in te halen.
Conclusie
De Mercedes GLC 300 e is een bijzonder goede SUV. Alle upgrades die Mercedes hem meegeeft maken hem tot een begeerlijke auto, voorzien van alles dat je in 2023 van een auto mag verwachten. Het interieur zit erg goed in elkaar en is mooi om te zien, maar je moet wel kunnen leven met het touchscreen. Heb je echter alles ingesteld en ga je op weg naar je bestemming dan doe je dat in alle comfort. De plug-in hybride aandrijflijn maakt daarnaast indruk met zijn grote bereik. De nieuwe GLC is leverbaar vanaf € 73.828 en als hij in je budget past, is deze veelzijdige auto zeker het overwegen waard!
Mercedes-Benz GLC300 e AMG-Line
2.0 Liter viercilinder benzine PHEV
Batterij Li-Ion 31,2 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 2.355
Energielabel A
0-100 in sec 6,7
Top in km/h 218
Vanafprijs in euro 73.828
Prijs testauto in euro 89.997