Voor 2018 heeft Mini een aantal zaken gewijzigd aan hun zeer leuke Cooper S Cabrio, maar hoe vertalen die zich in het dagelijks gebruik. Een test wijst het uit.
Rijtest Mini Cooper S CabrioWat is er nieuw?

Voor 2018 veranderde Mini een aantal dingen aan de Cooper S Cabrio. Qua uiterlijk lijkt er precies dezelfde auto te staan, wat helemaal niet erg is. De vorige uitvoering was en blijft een mooie en vooral stoere auto. Maar als je goed kijkt, zie je toch een aantal nieuwe elementen.

Het leukste is de Union Jack in de achterlichten en op het zwarte dak, zodat iedereen weet waar Mini oorspronkelijk vandaan kwam. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe kleuren en zijn ook de koplampen qua vormgeving en LED-techniek geüpdatet. Allemaal niet reuze spannende zaken dus, maar wel leuke details.
Rijtest Mini Cooper S CabrioDe motor en bak

In het vooronder ligt een 2-liter viercilinder benzinemotor voorzien van BMW/Mini’s twinturbotechniek, die in de Cooper S Cabrio 191 pk bij 4.700 tpm en 280 Nm bij 1.250 tpm levert. Hoewel je het niet direct merkt, is ook het nodige aan dit motorblok aangepast om deze vooral efficiënter te laten werken en zodoende het brandstofverbruik omlaag te brengen.

Wel echt helemaal nieuw in de Cooper S Cabrio is de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, die uitstekend bij deze sportieve auto past. Razendsnel weet hij de juiste verzetten voor je uit te kiezen, met in de sportstand een fijne stoot tussengas bij terugschakelen. En ook bij het zelf bedienen van de bak met de flippers achter het stuur, reageert hij exact zoals je wil. Top dus!
Rijtest Mini Cooper S CabrioInterieur

Ook het interieur kent kleine wijzingen. Zo zit de sportknop op een andere plek en heb je nog meer keuze aan bekleding, kleuren, enzovoort. Nu is het interieur van Mini iets wat je moet aanspreken. Op het eerste gezicht lijken alle verschillende knopjes, de gekleurde ring om het centrale deel en zelfs een oplichtende Union Jack op het dashboardkastje wat aan de drukke kant. Maar al snel merk je dat alles wel op een logisch plek zit. En, zoals we van Mini gewend zijn, zijn de materialen en afwerking van een hoog niveau.

Verdere updates behelzen het Mini Connected systeem, die de moderne mens verbindt met zaken als Facebook, Instagram en ga nog maar even door. Wat ons betreft niet echt nodig in een auto, maar het zal de doelgroep zeker aanspreken. Verder kun je onder andere routes naar de navigatie doorsturen en kun je je auto met een app terugvinden.
Rijtest Mini Cooper S CabrioSportiviteit

Allemaal mooie zaken, maar bij een Cooper S draait het ook zeker om het sportieve rijden. S-jes hebben immers een naam hoog te houden. En gelukkig stelt ook het 2018 Cabrio model daarin niet teleur. Nog altijd gedraagt de Mini zich als een kart en kun je lekker een bocht inhoeken. Het grote verschil met oudere modellen is echter dat er nu naast sportiviteit ook een grote mate aan comfort aanwezig is.

En dat is erg knap. Een auto keihard afveren en zo sportief maken, kan iedereen. Maar een auto een dusdanige strakke wegligging geven en tegelijkertijd een comfortabele rijervaring bieden, is een kunst, die BMW/Mini nu zeer goed in de vingers hebben.
Rijtest Mini Cooper S CabrioOpen

En dat is maar goed ook, want in een cabrio wil je ook rustig kunnen toeren. Lekker het dakje omlaag, genietend van een mooie omgeving. En ook dat kan dus in deze Mini Cabrio. Het dak, dat tot 30 km/u te bedienen is, vouwt zich snel elektrisch op. Met het windscherm kun je kiezen of je compleet uit de wind of in een fijn briesje wil zitten.

Je kunt tevens het dak een klein stukje open doen, waardoor het een soort Mini targa wordt. En kom je dan een mooi bochtig stukje weg tegen, dan zorgen de felle motor en de snelle versnellingsbak in combinatie met die oh zo fijne wegligging ervoor dat je meteen kunt aanvallen.
Rijtest Mini Cooper S Cabrio

Conclusie

Iets goeds beter maken, is niet eenvoudig, maar het is de mensen van Mini uitstekend gelukt met het 2018 model van de Cooper S Cabrio. Kleine uiterlijke wijzingen maken hem nog ietsje leuker en de toevoeging van de nieuwe zeventraps automaat maakt hem nog iets sportiever. En vooral de combinatie van strakke wegligging maar toch een comfortabele rijervaring, maakt deze Mini een van de leukste vierpersoons open auto’s die momenteel op de markt is. Je koopt een Cooper S Cabrio vanaf 39.465,- euro, maar voor onze rijk aangeklede testauto betaal je 52.310,- euro, wat wel even slikken is.

Mini Cooper S Cabrio

Motor: 1.998 cc viercilinder twinturbo benzine
Vermogen: 191 pk bij 4.700 tpm
Koppel: 280 Nm bij 1.250 tpm
Transmissie: 7 v., automaat
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 228 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 7,1 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.290 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,6l/100 km
CO2-uitstoot: 126 g/km
Energielabel: E
Prijs vanaf: 39.465,- euro
Prijs testauto: 52.310,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: