De BMW X4 is vernieuwd en na een week rondgereden te hebben in de Eifel kunnen we alvast verklappen: dit is een erg goede auto, misschien wel té goed.

Coupé SUV

De coupé SUV is een bijzondere klasse auto, waarover de meningen sterk verdeeld zijn. Maar dat ze onder grote groepen erg populair zijn, blijkt uit het feit dat ze goed verkocht worden. BMW kwam in 2014 met de X4, de coupé van de X3, en heeft deze nu compleet vernieuwd.

Wij reden er één met het M Sport pakket, waarmee de nieuwe X4 wel een hele dikke auto is. Een zeer indrukwekkend front met enorme luchtinlaten, brede sideskirts, een achterbumper met diffuser en een zeer subtiel maar erg mooi vormgegeven spoiler. Gooi dat bovenop de nieuwe strakkere lijnen en moderne lichtunits en er staat een hele dikke sportieve auto, of je nu van coupé SUV’s houdt of niet.
Rijtest BMW X4Genoeg ruimte?

Wat je niet direct ziet aan de nieuwe X4 is dat hij op belangrijke plekken groter is geworden. Want hoewel hij wel iets lager is, zijn de lengte, breedte en wielbasis vergroot. En dit komt allemaal ten goede aan de ruimte in het interieur. 

Want ondanks de aflopende coupélijn zit je tot zeker 1,90 meter ook prima achterin met meer dan genoeg ruimte voor je knieën. En ook de kofferbakruimte stelt niet teleur, hoewel hij natuurlijk wel minder volume heeft dan die van de X3.
Rijtest BMW X4Wat een motor

Wij gingen op pad met de X430i die, in tegenstelling tot zijn naam, voorzien is van een 2-liter TwinPower Turbo benzinemotor met 252 pk en 350 Nm gekoppeld aan een 8-traps automaat. En hoewel we het romige karakter van de ouderwetse zes-in-lijn wel missen, is dit een erg goede motor. Al vanaf 1.450 toeren is het maximale koppel beschikbaar en je kunt hem lekker doortrekken tot het maximale vermogen bij 5.200 toeren.

Zowel op de snelweg als de steile wegen in de Eifel heeft de twee liter geen enkele moeite met de bijna 1.800 kilogram zware X4. Het enige is: je merkt dat het onderstel, eigenlijk de hele auto, veel meer pk’s aankan. Gelukkig biedt BMW ook nog de X4 M40i met 360 pk.
Rijtest BMW X4Interieur

Uiteraard is ook de X4 voorzien van het nieuwe BMW dashboard, dat toch wel een van de allerbeste dashboards is die momenteel op de markt zijn. Alles werkt feilloos, duidelijk en logisch en is gemaakt van louter goede materialen die strak in elkaar steken.

En de stoelen, speciale M-stoelen in onze X4, zijn bijzonder goed. Volledig aan te passen aan iedere persoon- je bent hier wel even mee bezig- houden ze je strak op je plek, ook in snel bochtenwerk. En het M Sport stuurwiel zouden ze eigenlijk in ieder auto moeten verplichten.  
Het rijden

Om te kijken wat een BMW X4 met M Sport pakket nu echt kan, zijn we een aantal dagen stevig gaan gassen in de Eifel. Aan uitdagende bochten is hier namelijk geen gebrek. Al op de heenweg over de Duitse Autobahn merk je hoe strak de X4 op de weg ligt, ook tijdens (zeer) hoge snelheden. En aangekomen in de Eifel is duidelijk dat BMW weet hoe ze een auto moeten maken.

Zonder ook maar een vleugje drama stuur je de X4 de (haarspeld-)bochten door. Om onderstuur te voorkomen is het in herfstige omstandigheden belangrijk niet te hard een bocht in te gaan. Halverwege de bocht kun je vervolgens vol op het gas, waarbij het X-drive vierwielsysteem je zonder probleem katapulteert naar de volgende bocht. En ook de remmen zijn uitstekend op hun taak berekend.

Het enige puntje van kritiek is dat het allemaal wel heel netjes en strak gaat. Het is dat de duidelijke tellers en HUD laten zien hoe hard je gaat, want de beleving in de auto loopt niet helemaal synchroon met wat er buiten gebeurd. Misschien is de auto op dat vlak wel té goed.
Rijtest BMW X4

Conclusie

De nieuwe BMW X4 is zoals we in het begin zeiden een erg goede auto. Het nieuwe uiterlijk, zeker in het M Sport jasje, staat hem erg goed. Met meer binnenruimte en een fantastisch interieur is hij op alle vlakken beter dan zijn voorganger. De wegligging is fenomenaal en de 2-liter turbo is een fijn blok, maar soms is het allemaal wel heel erg goed, wat de beleving niet altijd ten goede komt.

De BMX X4 is er vanaf een stevige 62.995,- euro voor de xDrive20i, maar als je de xDrive30i verlangt en flink tekeergaat met de optielijst, zoals bij onze testauto, dan zit je ineens op 109.209,48 euro, wat flink aan de prijs is. Maar wij twijfelen, gezien de kwaliteit van de auto, er niet aan dat weer een hoop mensen de weg naar deze sportieve coupé SUV weet te vinden.
Rijtest BMW X4

BMW X4 xDrive30i

Motor: 1.998 cc viercilinder TwinPower Turbo benzine
Vermogen: 252 pk bij 5.200 tpm
Koppel: 350 Nm bij 1.450 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 240 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 6,3 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.795 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 7,2 l/100 km
CO2-uitstoot: 164 g/km
Energielabel: D
Prijs vanaf: 62.995,- euro
Prijs testauto: 109.209,48 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: